اعلام جرم علیه وزیر ارتباطات به دلیل عدم اجرای فیلترینگ اینستاگرام
1 min read

اعلام جرم علیه وزیر ارتباطات به دلیل عدم اجرای فیلترینگ اینستاگرام

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام جرم دادستان کل کشور و شکایت صداوسیما به دادسرای فرهنگ و رسانه فراخوانده شد. در حقیقت اعلام جرم علیه وزیر ارتباطات به دلیل عدم اجرای فیلترینگ اینستاگرام و چند دلیل دیگر انجام شده است.

اعلام جرم علیه وزیر ارتباطات

اعلام جرم دادستان کل کشور شامل محور‌هایی چون موارد زیر است:

  1. ۱- استنکاف از اجرای اوامر قضایی در مورد فیلتر کردن اینستاگرام علیرغم حکم صادره
  2. ۲- استنکاف از اجرای دستورات مقام‌های دولتی که اشاره به ابلاغ رییس مرکز ملی فضای مجازی به وزارت ارتباطات برای کاهش پهنای باند بین‌الملل و محدودسازی پیام رسان‌های خارجی دارد
  3. ۳- عدم اجرای مصوبات شورای عالی فضای مجازی از جمله مصوبه سال ۹۱ شورا در مورد انسداد فیلترشکن‌ها و VPN‌ها و همچنین مصوبه حمایت از پیام‌رسان‌های بومی است.
  4. ۴- همچنین رسیدگی به شکایت مردم اهواز و چند شهر دیگر از وزیر ارتباطات
  5. ۵- شکایت جاویدنیا معاون سابق دادستان کل کشور از جهرمی
  6. ۶- شکایت سازمان صداوسیما از جهرمی در مورد اظهارنظر او در مورد بازپس‌گیری فرکانس‌های باند ۷۰۰و۸۰۰

درباره فیلترینگ اینستاگرام باید گفت که محبوبیت بالای آن در کشور، امر دور از ذهنی نیست. متاسفانه در کشور ما همواره با محبوبیت یک سرویس، شاهد فیلترشدن آن هستیم. حال فرق نمی کند که شبکه اجتماعی است، پیام رسان است یا هر چیز دیگری. این را از فیلترینگ ویچت و وایبر و تلگرام تا احتمالات فیلترینگ اینستاگرام همه می دانیم. پیش از آن که اینترنت پرسرعت در ایران کاملا پا بگیرد هم عناوینی مانند یوتیوب و فیس بوک از میدان به در شدند.

اما واقعا شاید باید مسئولین از خوب بپرسند با این همه فیلترینگ سرویس های مختلف آیا پاسخ گرفته اند؟ یا مدتی دیگر نامی جدید پا میگیرد و دوباره به فکر زدن آن می افتید؟ بهتر است از “وسیله” استفاده نمایید تا اینکه بخواهید آن را منع کنید. اگر این وسیله خارجی است و ما نمی خواهیم اطلاعات شهروندان ایرانی به خارج از کشور برود (که طبیعی هم هست) پس همت کنید و سرویس قابل اعتماد داخلی با قابلیت جهانی شدن پایه ریزی کنید.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ آیا فیلترینگ اینستاگرام به همین زودی ها صورت خواهد گرفت؟ همین حالا که ما اینجا با هم درباره فیلترینگ اینستاگرام صحبت می کنیم، به راحتی ۱۰۰ها هزار کسب و کار بزرگ و کوچک در این فضا در حال فعالیت و ارتزاق هستند!

نوشته اعلام جرم علیه وزیر ارتباطات به دلیل عدم اجرای فیلترینگ اینستاگرام اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code