اتوبان جدید تهران شمال | از قطعه 1 تا افتتاح قطعه 2

آزادراه تهران شمال که از اکنون از مهم ترین و پر رفت و آمدترین آزادراه های کشور است، فعلا قطعه یک و چهار آن افتتاح شده است. همچنین با دسترسی آسانی که این اتوبان به شمال کشور فراهم می کند، می توانید خیلی راحت تر و سری تر از قبل شهرهای شمالی بروید. حال اگر برای سفر بعدی خود می خواهید از طریق این آزادراه به شمال بروید.

معرفی آزادراه تهران شمال

آزادراه تهران- شمال نام آزادراهی 121 کیلومتری است که برای اتصال تهران به شهر چالوس طراحی شده و تا کنون دو بخش از آن به بهره‌برداری رسیده است. این مسیر ارتباطی با نام آزادراه ۳ (ایران) هم شناخته می‌شود. آزادراه تهران-شمال به عنوان یک پروژه بزرگ راه‌سازی در کشورمان به شمار می‌رود و در سه استان تهران، البرز و مازندران قرار دارد.

کوتاه شدن مسیر به میزان حدود 65 کیلومتر، کاهش زمان سفر از 4.5 ساعت به 1.5 ساعت در روزهای عادی، ساخت راه ارتباطی سریع و ایمن در چهار فصل سال، صرفه‌جویی در مصرف سوخت به میزان حدود 35 درصد و حدود 86 میلیون لیتر در سال، کاهش آلودگی هوا ناشی به دنبال کاهش آلاینده‌های سوخت خودروها، افزایش ظرفیت عبور نسبت به مسیر کنونی، کاهش استهلاک وسایل نقلیه، توسعه صنعت گردشگری و صنایع کشاورزی و تبدیلی و اشتغال‌زایی از جمله مزایای افتتاح آزادراه تهران شمال می باشد.

قطعه یک آزادراه تهران شمال

اولین بخش از آزادراه از تقاطع غیر همسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان آغاز می‌شود و با عبور از مناطق کن و حاشیه روستای سولقان وارد منطقه کوهستانی توچال شده و با عبور از تونلی به نام تالون و دره لانیز وارد منطقه دو آب شهرستانک (سه راهی شهرستانک) می‌شود. جالب که بدانید این قطعه از مسیر 16 تونل دارد.

این بخش حدود 60 کیلومتر مسیر را تا اینجا کاهش می‌دهد. سال ۱۳۷۵ بود که احداث این قطعه آغاز شد و در بهمن ۱۳۹۸ به بهره‌برداری آزمایشی رسید. در تاریخ 6 اسفند 1398 با حضور رئیس‌جمهور، حسن روحانی این قطعه به طور رسمی افتتاح شد.

قطعه دو آزادراه تهران شمال

در ادامه، این مسیر به موازات جاده چالوس کشیده شده است و در دره سرهنگ، تونلی وجود دارد که به پل زنگوله می‌رسد. این بخش حدود 22 کیلومتر است و حدود 5 کیلومتر مسیر را کاهش می‌دهد. احداث این بخش از خرداد 1396 آغاز شده و هنوز ادامه دارد.

قطعه سه اتوبان تهران شمال

این مسیر با طول 47 کیلومتر از پل زنگوله تا سه‌راهی دشت نظیر و مرزن‌آباد را دربرمی‌گیرد. عملیات احداث این بخش هنوز آغاز نشده است.

قطعه چهار اتوبان چالوس

حدفاصل سه‌راهی دشت نظیر مرزن‌آباد – چالوس به قطعه چهار آزادراه تهران شمال اختصاص دارد و حدود ۲۰ کیلومتر است. این بخش از آزادراه با گذر از ارتفاعات البرز به موازات جاده کرج – چالوس به شهر چالوس منتهی شده و پایان مسیر با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس-تنکابن وصل می‌شود. ساخت این بخش از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و از سال 1391 مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شاید بد نباشد که با رفتن به صفحه اجاره ویلا در شمال لیستی کاملی از ویلاهای شمال را در سایت کارناوال ببینید تا از بابت اقامت هم خیالتان راحت باشد.

مسیر ورودی و خروجی به آزادراه تهران شمال

منطقه یک این آزادراه از تهران (انتهای اتوبان همت) و سه‌راهی شهرستانک و منطقه 4 آن از شهر چالوس یا سه‌راهی دشت نظیر قابل دسترسی است و مناطق 2 و 3 هنوز افتتاح نشده و به بهره‌برداری نرسیده‌اند همچنین تردد موتورسیکلت و وانت در این آزادراه ممنوع است. در روزهای تعطیل تردد تنها از جاده چالوس تا شهرستانک امکان پذیر است.

عوارضی آزادراه چالوس

نرخ عوارض قطعه چهار آزادراه تهران-شمال: 8000 تومان

نرخ عوارض قطعه یک آزادراه تهران-شمال: 20000 تومان در روزهای عادی و 30000 تومان در روزهای پیک سفر.

روز پیک از ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه تا پایان روز جمعه و همچنین روزهای تعطیل در نظر گرفته شده است.

تاریخچه آزادراه تهران شمال

آغاز مطالعات اولیه برای طراحی این آزادراه به سال 1353 خورشیدی بازمی‌گردد. پس از پیروزى انقلاب اسلامى مسابقه ای از سوى وزارت راه و ترابرى برای طراحی این مسیر ترتیب داده شد و هیاتی متشکل از نمایندگان وزارت راه و ترابرى و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزى نهاد ریاست جمهوری، بهترین طرح را انتخاب کردند. این آزادراه به عنوان بخشى از آزادراه سراسرى شمال-جنوب نیز محسوب می‌شود که قرار است کوتاه‌ترین مسیر ارتباطى دریاى خزر با خلیج فارس باشد. احداث این آزادراه از ۲۳ سال قبل وارد برنامه ریزی اجرایی شد اما در سال‌های اولیه در اولویت پروژه‌های عمرانی کشور قرار نداشت و در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ با جدیت بیشتری دنبال شد که احداث و بهره‌برداری از منطقه ۴ آن را در پی داشت. در دولت یازدهم، عملیات اجرایی منطقه یک این آزادراه از اواخر سال ۱۳۹۳ به‌طور جدی دنبال شد. بد نیست بدانید که در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ بخشی از یکی از تونل‌های این آزدراه به دلیل آتش سوزی فروریخت و مصدومیت حداقل هشت نفر از کارگران را در پی داشت. رئیس‌جمهور حسن روحانی در مراسم ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۸ آغاز بهره برداری آزمایشی از قطعه یک این آزادراه را صادر کرد و به دنبال آن در روز 23 بهمن صفی از خودروها در ورودی آزادراه تشکیل شد؛ صفی که یک ترافیک 2 ساعته را به دنبال داشت.

نقشه اتوبان جدید چالوس

بر اساس تصویر زیر که مشاهده میکنید، نقشه آزادراه تهران چالوس شامل 4 بخش است که در حال حاضر قطعات 1 و 4 آن افتتاح شده است. همچنین اگر حوصله سفر زمینی را ندارید و میخواهید به سرعت سفر کنید، می توانید بلیط هواپیما را از آدرس اینترنتی https://www.karnaval.ir/domestic-flights رزرو نمایید.

در پایان باید به یاد داشته باشیم که مناطق دو و سه این آزادراه، پل‌ها و تونل‌های بزرگ و متعددی دارد که بر اساس برآورد مسئولان تا پیش از سال ۱۴۰۲ پایان نمی‌توان آنها را به بهره‌برداری رساند. حال باید ببینیم در آینده چه می‌شود و سرنوشت این آزادراه چه خواهد بود؟

منبع: karnaval

نوشته اتوبان جدید تهران شمال | از قطعه 1 تا افتتاح قطعه 2 اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code