سال نو مریخی مبارک🎇🪐
1 min read

سال نو مریخی مبارک🎇🪐

امروز آغاز سال نو در مریخ است. پس سال نو مریخی تون مبارک!

زمین و مریخ هر دو حدود ۴.۵ میلیارد سال عمر دارند. سیاره سرخ نیز به مانند زمین و خورشید در انفجار بزرگی که در کهکشان راه شیری رخ داده است، به وجود آمده است. اما امروز تولد ۳۶ سالگی مریخ است!

 

زمان سنجی در مریخ

دقیقا مانند کره زمین، سیستم زمان سنجی انسان نیز در مریخ ایجاد شده است. تقویم متداول زمین، تقویم میلادی است که ما را در سال ۲۰۲۱ قرار می دهد. (برای ما ایرانی ها تقویم خورشیدی است که ما را در سال ۱۳۹۹ قرار داده است.)

تقویم مریخ بسیار جدیدتر است. شمارش سال اول در سیاره سرخ، در 11 آوریل 1955 آغاز شد. ۷ فوریه ۲۰۲۱ آغاز ۳۶ سالگی مریخ است. مریخ جان تولدت مبارک!🎉

چرا اصلا باید به سال های مریخ برچسب زد؟

R. Todd Clancy از موسسه علوم فضایی اولین کسی بود که در برچسب زدن به سال های مریخ، در مقاله ای علمی که در سال 2000 منتشر شد، تغییرات دمایی در سیاره سرخ را توصیف کرد. او این سیستم را در مدار برای شمارش سال های این سیاره و کمک به مقایسه داده ها ایجاد کرد.

در سال های پس از مقاله کلنسی، دانشمندان دیگری نیز شروع به استفاده از سیستم سال های مریخی وی کردند ، به ویژه کسانی که آب و هوای این سیاره را مطالعه می کنند. کلنسی و همکارانش انتخاب 11 آوریل 1955 را “خودسرانه” توصیف کردند، اما طوفان بزرگ گرد و غبار سال 1956 – که در سال 1 مریخ رخ داده است – نشانگر و نماد مناسبی برای شروع سال نو در این سیاره بود.

روز و سال در مریخ

یک روز مریخی، مانند روی زمین، به مدت زمانی که برای سیاره طول می کشد تا یک دور حول محور خود بچرخد، تعریف می شود. به این چرخه سول (SOL) می گویند. یک سول تنها کمی بیشتر از یک روز زمین است: ۲۴ ساعت و ۳۹ دقیقه.

یک سال در سیاره سرخ برابر با ۶۸۷ روز زمین است. تقریبا دو برابر زمین ما طول می کشد تا به دور خورشید بچرخد. این بدان معناست که اگر در سیاره سرخ زندگی می کردید سن شما بسیار کمتر خواهد شد. اگر دوست دارید احساس جوانی کنید، فقط سن فعلی خود را بر ۱.۸۸ تقسیم کنید و به طور عادی به دوستان خود بگویید که این سن واقعی شماست البته در طبق تقویم مریخی!

 

فصل های مریخ

مریخ چهار فصل دارد: زمستان، بهار، تابستان و پاییز. آن ها با موقعیت سیاره در مدار خود به دور خورشید تعریف می شوند. سال نو مریخی با اعتدال شمالی (بهار شمالی ، پاییز جنوبی) آغاز می شود. در حالی که مریخ مسیر سالانه خود را طی می کند، شیب محوری این سیاره باعث می شود نیم کره شمالی در تابستان شمالی و در زمستان شمالی – در زمستان – مانند زمین، نور خورشید بیشتری دریافت کند.

بر خلاف فصل های زمین، فصول سیاره سرخ از طول یکسانی برخوردار نیستند. به این دلیل که مدار مریخ به دور خورشید بیضوی تر از زمین است. به عنوان مثال، چشمه نیم کره شمالی (پاییز نیم کره جنوبی) طولانی ترین ، ۱۹۴ سول و پاییز نیم کره شمالی (چشمه نیم کره جنوبی) کوتاه ترین فصل با ۱۴۲ سول است.

مدار بیضوی مریخ می تواند تاثیرات مهمی بر روی این سیاره داشته باشد. در طول بهار و تابستان جنوبی، سیاره سرخ در نزدیکی خورشید نزدیک تر و سریع تر می چرخد. در نتیجه افزایش درخشندگی باعث گرم شدن جو می شود و باعث تلاطم می شود که ذرات بسیار ریز را از خاک مریخ بلند کند. به همین دلیل ، نیمه دوم سال مریخی غالبا با طوفان های شدید گرد و غبار همراه می شود که گاهی اوقات می توانند به کل سیاره نیز گسترش پیدا کند.

زمستان ها همانند زمین سرد و تابستان ها نیز گرم است اما دمای کلی این سیاره بسیار سردتر از زمین است و دمای آن به طور میانگین سالانه منفی ۶۰ درجه سانتیگراد است. این سیاره در طول فصول پدیده های مختلف آب و هوایی را تجربه می کند. یک پدیده آب و هوایی که هر ساله حوالی بهار و تابستان جنوبی ظاهر می شود، ابر کشیده Arsia Mons است. ابری از بلورهای یخ که طول آن می تواند تا ۱۸۰۰ کیلومتر نیز برسد. حداقل برای ۸۰ سول ادامه خواهد داشت و سپس در بقیه سال دوباره ناپدید می شود.

شما چند سال مریخی دارید؟

نوشته سال نو مریخی مبارک🎇🪐 اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code