خبر بد برای گیمرها: آیفون‌های جدید نمایشگر با نرخ رفرش 120 هرتز ندارند!

اگر مراسم معرفی گوشی های آیفون سال 2018 را دنبال کرده باشید، در جریان هستید که در آن رویداد به دفعات به نرخ رفرش 120 هرتزی نمایشگرها اشاره شد. این موضوع شاید برای یک کاربر عادی مفهوم خاصی نداشته باشد، اما گیمرها در جریان این موضوع هستند که نرخ نوسازی صفحه نمایش می تواند چه تفاوتی در نحوه نمایش داشته باشد. حالا خبر منتشر شده است که شاید چندان خوشحال کننده به نظر نرسد: صفحه نمایش های آیفون های جدید در واقع نرخ رفرش 120 هرتزی ندارند و در حال حاضر تنها گوشی هوشمندی که این امکان را برای گیمرها فراهم کرده است، ریزر فون می باشد.

پس اپل وقتی از 120 هرتز صحبت کرد، چه منظوری داشت؟

برای درک این موضوع باید با معیارهای جدید که نرخ به نمونه برداری تاچ و نرخ تویل تاچ گوشی است آشنا شوید. سه آیفون جدید اپل، iPhone XS، XS Max و XR، هر سه دارای نرخ نمونه برداری تاچ 120 هرتز هستند، و نرخ به روزرسانی آنها همچنان 60 باقی مانده است. اگر این موضوع هنوز برای شما گیج کننده است، باید درک بهتری از نرخ نوسازی براساس واحد هرتز داشته باشید. منظور از نرخ رفرش (به روزرسانی- نوسازی و..) اینست که بگوییم صفحه نمایش هر چند وقت یک بار ورودی ها را ثبت می کند. در نرخ 120 هرتز، فاصله زمانی 2 برابر سریعتر است و صفحه نمایش هر 8.3 میلی ثانیه یک بار نوسازی می شود، در حالیکه در نرخ 60 هرتز این اتفاق هر 16.6 میلی ثانیه یک بار می افتد. بدین ترتیب هر چه نرخ به روزرسانی سریعتر باشد، نمایشگر دستورات لمسی شما را سریعتر دریافت و پاسخ میدهد.

اگر دستگاه نرخ ردیابی 60 هرتز و نرخ رفرش 60 هرتز داشته باشد، ردیابی و به روزرسانی در یک زمان به پایان میرسند. بنابراین رندر واقعی انیمیشن ها بلافاصله بعد آن شروع می شود. آنچه که در آیفون های جدید اتفاق میفتد، اینست که انیمیشن ها سریع تر و روان تر ظاهر می شوند، اما این به معنی نرخ به روزرسانی 120 هرتز نیست. البته همه اینها باعث می شود تا بار اضافی بر روی چیپ ست گوشی ایجاد شود، اما با در نظر گرفتن تراشه قوی A12 Bionic، آیفون های جدید مشکلی نخواهند داشت.

در جدول زیر می توانید مشاهده کنید که iPhone X در واقع نرخ ردیابی 120 هرتز و نرخ به روزرسانی 60 هرتز دارد و این دقیقاً همان چیزی است که در آیفون های جدید اپل هم مشاهده می شود و نه بیشتر. اما اینکه چرا اپل قصد داشت در مراسم رونمایی با بزرگنمایی یک قابلیت که در نسل قبلی گوشی ها هم به همان صورت ارائه شده بود، کاربران را گمراه کرده و به هیجان آورد، سوالیست که تنها خود آنها می توانند به آن پاسخ دهند.