دوربین سلفی زیر صفحه نمایش چگونه کار می کند؟

دوربین سلفی زیر صفحه نمایش یکی از جدیدترین ویژگی هایی است که شرکت های تولیدکننده تلفن های همراه برای دست یابی به آن به رقابت می پردازند. اگرچه روزگاری تمامی سازندگان سعی بر افزایش کیفیت و اعداد مگاپیکسل های دوربین داشتند و آن را هر روز افزایش می دادند، اما امروزه صحبت از حذف دوربین سلفی از بالای گوشی ها و انتقال آن به زیر صفحه نمایش است. اما چگونه می شود دوربینی که زیر صفحه نمایش است قادر به عکاسی باشد، آن هم با کیفیتی قابل قبولی که کاربران را راضی نگه دارد؟

دوربین سلفی زیر صفحه نمایش

از همان روزی که دوربین های سلفی بر روی گوشی های امروزی مورد استفاده قرار گرفت، یکی از موضوعاتی بود که سازندگان گوشی ها سعی کردند همواره این تکنولوژی را گسترش و توسعه دهند و بتوانند با تکیه بر قابلیت های بهتر و به روز تر نسبت به رقبا، دلیل برتری محصولات خود باشند تا میزان فروش بیشتری را تجربه کنند.

به نقل از techradar، تکنولوژی دوربین های سلفی اینقدر سریع پیشرفت کرد که خیلی زود توانستیم به اعداد ۱۶، ۲۰، ۳۲، ۶۴ و… برسیم و حتی هفته گذشته خبری را خواندیم که باید منتظر گوشی هایی با دوربین سلفی ۱۰۰ مگاپیکسلی نیز در آینده ای نزدیک باشیم.

دوربین های سلفی امروزی گوشی های هوشمند

دوربین سلفی گوشی شما به چه شکل است؟ درون ناچ صفحه نمایش قرار گرفته است یا به صورت حفره و سوراخی درون صفحه نمایش قرار دارد؟ یا به صورت پاپ آپ طراحی و ساخته شده است؟ باید بگوییم به نظر می رسد خیلی زود با این نوع از دوربین های سلفی باید خداحافظی کنیم چرا که تکنولوژی دوربین های زیر صفحه نمایش هر روز بهتر و بیشتر به سمت تکامل پیش می رود و باید شاهد حضور بیشتر آن ها در گوشی های هوشمند آینده باشیم.

اولین گوشی مجهز به دوربین سلفی زیر صفحه نمایش

ZTE Axon 20 5G اولین گوشی هوشمند تجاری است که از دوربین سلفی زیر نمایشگر بهره می برد و در ویدیویی عملکرد آن را بررسی کردیم.دوربین سلفی این گوشی به خوبی کار می کند اما کیفیت مطلوبی را در آن شاهد نیستیم. طی استفاده ای که چندین هفته از این مدل داشتیم، در ادامه برخی از عکس های سلفی گرفته شده با این گوشی را به شما نشان خواهیم داد و درباره آن صحبت خواهیم کرد.

دوربین سلفی زیر صفحه نمایش چگونه کار می کند؟

البته تا به امروز شرکت ZTE درباره چگونگی استفاده از دوربین زیر صفحه نمایش توضیحی ارایه نکرده است و ما مشاهدات خود را از این گوشی بازگو می کنیم. این شرکت در اینجا از دو نمایشگر استفاده کرده است. هر چند که با نگاه اول به عکس زیر نیز متوجه خواهید شد که دو صفحه نمایش وجود دارد.

یک صفحه استاندارد ۶.۹ اینچی OLED وجود دارد که مانند صفحه نمایش تلفن های هوشمند معمولی کار می کند و سپس یک صفحه مربع کوچک تر وجود دارد که در بالای بدنه گوشی جایی که دوربین سلفی درون آن قرار می گیرد تا به لنز دوربین امکان تماشا را بدهد و بتواند عکاسی کند.

قطعا اطلاعات و جزییات بیشتری در این رابطه باید وجود داشته باشد که ZTE تا به امروز از ذکر آن ها خودداری کرده است. این احتمالا روشی است که شرکت ها این فناوری را در تلفن های آینده که انتظار داریم شامل دوربین های سلفی زیر نمایشگر باشند، از آن استفاده خواهند کرد.

به عنوان مثال، ما حق ثبت اختراعات سامسونگ را دیده ایم که نشان می دهد این شرکت با فناوری مشابهی در حال تست و آزمایش گوشی هایش است. این ممکن است بدان معنی باشد که ما آن را در تلفن های آینده این شرکت مانند گلکسی نوت 21 یا گلکسی Z Fold 3 می بینیم.

کیفیت دوربین سلفی زیر صفحه نمایش چگونه است؟

با نگاهی به عکس های سلفی گرفته شده شما هم مثل ما متوجه می شوید که آن ها خوب هستند، اما کیفیت دوربین فوق العاده نیست. این گوشی از یک دوربین جلوی ۳۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f / 2.0 استفاده می کند.

به طور کلی ، دوربین Axon 20 5G عکس های متوسط و ملایمی می گیرد که در بهترین حالت رنگ های ضعیفی دارند اما در بدترین حالت که نور و عوامل محیطی ضعیف هستند، فاجعه بار است. عکس های سلفی این گوشی در بهترین حالت مات و تار هستند و احساس اینکه لنز دوربین کثیف است را به کاربر منتقل خواهد کرد.

آیا دوربین سلفی زیر صفحه نمایش می توانند جای ناچ را بگیرد؟

هیچ کس به طور قطعی نمی داند که آیا دوربین سلفی زیر صفحه نمایش به یک امر عادی تبدیل می شوند یا خیر، اما ما انتظار داریم این فناوری را در تلفن های هوشمند برندهای بیشتری در طول سال ۲۰۲۱ میلادی شاهد باشیم.

به احتمال زیاد در سال های آینده این فناوری به گزینه ای برای دوربین های سلفی ناچ و سوراخ دار تبدیل می شود، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این فناوری به طور کامل بتواند جای دوربین های سلفی فعلی را بگیرد.

قطعا در آینده شاهد پیشرفت این تکنولوژی خواهیم بود اما اگر صادقانه بخواهیم صحبت کنیم، این تکنولوژی تا به امروز نتوانسته به موفقیت چشمگیری دست پیدا کند و نتایج اولین گوشی مجهز به این فناوری کمی ناامیدکننده است. به هرحال این یک گام بزرگ برای فناوری دوربین سلفی زیر صفحه نمایش است که در تلفنی که ZTE آن را تولید و تجاری سازی کرده است در دسترس است و امیدواریم که در ماه ها و سال های آینده شاهد پیشرفت های اساسی در این فناوری باشیم.

نظر شما درباره دوربین سلفی زیر صفحه نمایش چیست؟ آیا به آینده این فناوری خوش بین هستید؟

نوشته دوربین سلفی زیر صفحه نمایش چگونه کار می کند؟ اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code