آذری جهرمی: با مصوبه مجلس قیمت اینترنت گران می شود
1 min read

آذری جهرمی: با مصوبه مجلس قیمت اینترنت گران می شود

مسئله ای که بیشتر کاربران در کانال تلگرامی از وزیر ارتباطات پرسیدند مربوط به مصوبه مجلس و احتمال گرانی اینترنت بود، او در پاسخ به این سوال تاکید کرد در صورت تصویب شدن این مصوبه، قطعا قیمت اینترنت گران خواهد شد.

قیمت اینترنت و مصوبه مجلس

آذری جهرمی درباره مصوبه مجلس برای افزایش حق سهم اپراتورها گفت: باید منتظر بمانیم، گفتنی‌ها را گفته‌ایم. مجلس به مصوبه قبلی ابهام وارد کرده و آن را به کمیسیون تلفیق برگردانده است. دو روز قبل کمیسیون تلفیق در این زمینه جلسه‌ای داشته‌اند که هنوز اطلاع رسمی از نتیجه این جلسه اعلام نشده است.

مصوبه کمیسیون تلفیق باید در صحن مجلس به تصویب برسد. اگر مصوبه افزایش ۱۰ درصدی حق السهم اپراتورها در هر شرایطی تصویب شود نیازی به این نیست که اجازه افزایش بهای تعرفه به اپراتورها داده شود به صورت طبیعی قیمت اینترنت گران می‌شود. سقف قیمت اپراتورها برای هر گیگ اینترنت ۴۰ هزار تومان است، اگر مالیاتی که دولت از اپراتورها می‌خواهد بگیرد افزایش پیدا کند، اپراتورها هم می‌توانند سقف مجوز تعرفه را بالا ببرند و این اتفاقی است که با قانونی شدن این مصوبه اتفاق خواهد افتاد و قیمت اینترنت صد درصد گران خواهد شد.

قیمت اینترنت

در واقع این مصوبه مجلس قطعا باعث گرانی قیمت اینترنت خواهد شد، قبلا هم گفته بودم که گرانی قیمت اینترنت ضد توسعه و رشد فناوری اطلاعات در ایران است. در هر صورت اگر این مصوبه قانون شود برای همه لازم الاجراست. اکنون تمام صحبت ما با مجلس، نمایندگان و افکار عمومی این است که در یک روال مردم سالاری در خصوص موضوعی که قرار است قانون شود گفت‌وگو کنیم. این اظهاراتی که برخی دوستان می‌گویند با اجرای این مصوبه قیمت اینترنت گران نمی‌شود کارشناسی نیست و واقعا تاثیر به سزایی در قیمت اینترنت در ایران دارد. به شخصه امیدوارم که این اتفاق نیفتد و منابع مالی مورد نیاز برای تولید و نظارت در فضای مجازی از منابع دیگری تامین شود. چرا که منابع دیگر و ردیف‌های دیگر برای تامین این خواسته نمایندگان وجود دارد. امیدواریم این مصوبه در کشور اجرا نشود.

کانال تلگرام آذری جهرمی تایید شد

وزیر ارتباطات درباره گران بودن اینترنت گفت: شاید بتوان گفت ما یکی از ارزان‌ترین اینترنت‌های جهان داریم اما این که گران به نظر می‌رسد این است که ارزش ریال ایران پایین است اگر در دنیا ۱ گیگ اینترنت موبایل ۲ یورو در نظر بگیریم به ریال در نظر بگیریم هر گیگ ۶۰ هزارتومان می‌شود، در خارج از ایران هم درآمدهای‌شان با یورو است و قابل قیاس با ایران نیست. نکته دومی که وجود دارد این است که اپراتورها در مقطعی در یک رقابت منفی، قیمت ها را دامپ (پایین آوردن قیمت به صورت غیرعادی) کردند یعنی قیمت‌ها را پایین آوردند برای این‌که سایت رقبای‌شان که اینترنت خانگی بود را از مدار خارج کنند. این رقابت تا حدی پیش رفت که کاربر آنها با این فرایند عادت کردند و دیگر امکان افزایش قیمت اینترنت به شیوه سایر نقاط دنیا و یا روال منطقی را نداشتند. در این شرایط قیمت اینترنت ایران یکی از ارزان‌ترین اینترنت‌های دنیا است.

افزایش قیمت اینترنت در سال ۱۴۰۰ و اختصاص آن به صدا و سیما و غیره؟ داستان چیست؟

او درباره قیمت اینترنت در ایران گفت: در کشور سه اپراتور تلفن همراه و بیش از ۲۰ اپراتور که خدمات خانگی ارائه می‌دهند فعالیت می‌کنند. به لحاظ کلی ساختار شرکت‌های ارتباطی ایران در ارائه خدمات در بازار رقابتی است. معمولا در بازارهایی که به صورت رقابتی فعالیت می‌کنند و فضای انحصاری ندارند، تعرفه‌گذاری بر اساس رقابت است و همین رقابت قیمت بازار را مشخص می‌کند.

سقف قیمت هر گیگ اینترنت، ۴۰ هزار تومان است

وی افزود: دولت در تعرفه گذاری بسته‌های اینترنتی دخیل نیست و صرفا اپراتورها در رقابت‌ها با یکدیگر قیمت بسته‌ها را تعیین و آن را ارائه می‌کنند. آن چیزی که دولت مشخص می‌کند، سقف قیمت است. اکنون قیمت هر کیلوبایت اینترنت از سوی کمیسیون تنظیم مقررات که نهاد تصمیم‌گیر برای قیمت‌گذاری است، ۴دهم ریال است. بر همین اساس سقف قیمت برای هر گیگ اینترنت تلفن همراه می‌تواند ۴۰ هزار تومان باشد. البته اپراتورها می‌توانند در تنوع بسته با یکدیگر رقابت کنند. شرایط بازار و فضای رقابتی که بین آن‌ها وجود دارد قیمت را مشخص می‌کند.

دفاع روحانی از آذری جهرمی : من را محاکمه کنید نه وزیر جوان را

او درباره این که چرا بسته‌های شبانه و نامحدود از سوی اپراتورها حذف شدند، گفت: این مسئله بیشتر به شرایط رقابتی بین اپراتورها برمی‌گردد. آن‌ها بسته‌های متناسب با ساعت‌ها و شکل‌های مختلف ارائه کنند. حذف بسته‌ها از سوی یک اپراتور باعث می‌شود کاربران به سمت اپراتور دیگری که این بسته‌ها را دارد، بروند. ما به عنوان تنظیم‌گر بازار باید مراقب باشیم اپراتورها با یکدیگر تبانی نکنند زیرا این کار به ضرر مشتریان تمام خواهد شد.

قیمت اینترنت از سال ۱۴۰۰ افزایش خواهد یافت؟

وزیر ارتباطات گفت: مانند اتفاقی که دو ماه قبل رخ داد و دو اپراتور ایرانسل و همراه اول در یک هماهنگی با یکدیگر قیمت‌ بسته‌ها را بالا بردند و برخی از بسته‌های پرطرفدار را حذف کردند. این مصداق تبانی است که ما به آن ورود کردیم، تذکر دادیم و به جریمه تهدیدشان کردیم تا بسته‌ها را به حالت قبل برگرداندند. ما برای کنترل بازار مقرراتی را برای اپراتور غالب در نظر گرفته‌ایم ‌از جمله این که اپراتورهای غالب برای تغییر مدل و قیمت بسته‌های خود باید از سازمان تنظیم مقررات اجازه بگیرند. این فرآیند، نظارتی است که ما بر آن‌ها داریم.

اینترنت نسل پنجم گران نیست

او درباره این که آیا قیمت اینترنت نسل پنجم گران است، خاطرنشان کرد: زمانی که نسل پنجم برقرار شود، سرعت بالا می‌رود و میزان مصرف نیز به واسطه آن افزایش پیدا می‌کند. در دنیا معمولا این گونه است که به ازای ۱۰۰ درصد رشد ترافیک، قیمت ۵۰درصد کاهش پیدا می‌کند. این فرمول در تمام دنیا اجرایی می‌شود و اصولا قیمت اینترنت همواره نزولی است اما کمک می‌کنند ترافیک رشد کند و مصرف بالا برود. ما نیز این فرمول را در این چند سال داشتیم. تاثیر اینترنتی که توسط شرکت زیرساخت برای اپراتورها تامین می‌شود صرفا ۵ درصد است و ۹۵ درصد تعرفه مصرفی مردم به تصمیمات اپراتور برمی‌گردد. این تصوری که مطرح می‌کنند اینترنت در انحصار زیرساخت است پس گرانی‌اش به همین علت است، تصور غلطی است. تنها ۵ درصد از هزینه اپراتورها برای بسته‌های اینترنتی به شرکت زیرساخت پرداخت می‌شود اما اپراتورها هزینه‌های دیگری مانند هزینه اجاره فضا برای دکل، خرید تجهیزات، برق و نیروی انسانی دارند که هزینه بالایی است.

نوشته آذری جهرمی: با مصوبه مجلس قیمت اینترنت گران می شود اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code