از هر ۷ ایرانی ۱ نفر در بازار رمزارزها 🔥

احتمالا این روزها خیلی درباره رمزارزها می شنوید، خب بی دلیل هم نیست. شاید باور نکنید ولی تقریبا می توان گفت که از هر ۷ ایرانی ۱ نفر در بازار رمزارزها حضور دارد. آمار دقیق البته ۱۵ درصد از جمعیت حدود ۸۳ میلیون نفری کشور است. آماری که توسط اتاق بازرگانی تهران منتشر شده است.

بازار رمزارها در ایران

خیلی دوست دارم اول این را به شما یادآوری کنم، اگر “دانش” یک بازار مالی را ندارید هرگز بی گدار به آب نزنید. این بازار می تواند خرید و فروش رمزارز باشد، بورس باشد یا هرچیز دیگری. شاید این روزها خیلی ها سودهای خوبی در بازارهای مختلف کرده باشند اما به تنوع سبد سرمایه گذاری خود توجه کنید. اگر از کسی مشورت می گیرید، خودتان هم در بازار هوشیار بوده و به دنبال آموزش دیدن باشید. بازار سرمایه گذاری جایی است که در کنار ستون های سبز، ستون های قرمز هم وجود دارد!

تصویری نمادین از رمزارزهای مختلف

نشست مشترک دو کمیسیون «بازار پول و سرمایه» و«اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال» اتاق تهران به بررسی موضوع رمزارزها در کشور اختصاص پیدا کرد. در این جلسه براساس یک گزارش آماری اعلام شد که احتمالا حدود ۱۲ میلیون ایرانی صاحب رمز ارز هستند.

دو کمیسیون«بازار پول و سرمایه» و«اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال» اتاق تهران طی نشستی مشترک به بررسی و تحلیل وضعیت ارزهای دیجیتال در کشور پرداختند. فعالان بخش خصوصی حاضر در این جلسه، اغلب بر این عقیده بودند که دولت باید از رفتارها و سیاست‌های سلبی دست بکشد و با وجود گرایش گسترده مردم به سرمایه گذاری در این بازار واقعیت ارزهای دیجیتال را بپذیرد و نقش رگولاتور را ایفا کند. اما نمایندگانی از بانک مرکزی نیز در این جلسه حضور داشتند که اعلام کردند که نگرش مثبت و یکنواختی در مورد رمزارزها در کشور وجود نداشته و دولت نگرانی‌هایی در این زمینه دارد.

فریال مستوفی، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در ابتدای این جلسه به اقبال مردم به موضوع رمز ارزها اشاره کرد و گفت که:

عدم ثبات اقتصادی و وجود انتظارات تورمی سبب شده که مردم اغلب بدون دانش کافی و در نظر گرفتن مبانی سرمایه‌گذاری، رفت و آمد عجولانه‌ای به بازارهای مختلف داشته باشند و لازم است که مسئولان تدبیری اساسی برای مدیریت این رفتارهای هیجانی بیندیشند.

او با اشاره به اینکه پیش از این، مردم برای حفظ ارزش پول خود به سراغ شرکت‌های هرمی،‌موسسات مالی غیر مجاز، بازار سکه و ارز و بورس رفته‌اند، ادامه داد:

در حال حاضر بازار ارزهای دیجیتال از شفافیت بازار سرمایه نیز برخوردار نبوده و تا حدودی از کنترل خارج است. مستوفی همچنین به این نکته اشاره کرد که به دلیل وجود تحریم‌های داخلی و خارجی، مردم می‌ترسند در سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت مشارکت کنند.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با اشاره به ریسک سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال بدون دانش کافی و مشکلاتی که برای برخی صرافان ارزهای دیجیتال طی ماه‌های اخیر رخ داده است، سه پیشنهاد را برای مدیریت بهینه این بازار مطرح کرد.

پیشنهاد نخست او این بود که بانک مرکزی، صرافی‌های مجاز را برای معامله این ارزها معرفی کند. همچنین با معرفی ETFها از سوی دولت، مردم به سرمایه گذاری از طریق این صندوق‌ها در بازار ارزهای دیجیتال ترغیب شوند. پیشنهاد سوم مستوفی نیز توسعه آموزش در این حوزه بود و او گفت که اتاق تهران می‌تواند اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی در این زمینه کند.

مردم مانند همیشه جلوتر از بقیه حرکت کرده‌اند

بازار رمزارزها

بازار رمزارزها

در ادامه این جلسه فرزین فردیس، نایب رئیس‌کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران گزارشی درباره رمزارزها ارائه کرد و در جریان ارائه این گزارش گفت:

ارزش کل بازار رمزارزها در جهان تا 8 می 2021 به 2460 بیلیون دلار رسیده و ارزش کل بازار بیت کوین طی همین مدت 1110 بیلیون دلار برآورد شده است. همچنین تعداد رمزارزهای پذیرش و لیست شده در صرافی های معروف دنیا تا 15 آوریل 2021 عدد4701 را نشان می‌دهد. در حالی که تعداد رمز ارزها در سال 2013 تنها 66 عدد بود.

او با بیان اینکه «بازیگران و ذینفعان یک سیستم مالی پولی، مردم، دولت و کسب‌وکارها هستند» ادامه داد:

در بازار رمزارزها نیز مردم مانند همیشه جلوتر از بقیه حرکت کرده‌اند.

۳۱ درصد جمعیت ۱۸ تا ۶۵ سال در کشور صاحب رمزارز هستند

بر اساس پژوهشی که شرکت مشاوره مدیریت ایلیا روی 5600 نفر از جمعیت 18 تا 65 ساله کشور به انجام رسانده است، 31 درصد از پرسش شوندگان ادعا کرده‌اند که در حال حاضر صاحب رمز ارز هستند. 6 درصد اعلام کرده اند که پیش از این از چنین دارایی برخوردار بوده اند. 63 درصد هم گفته اند که هیچ گاه رمز ارز نداشته اند.

جالب است بدانید که «62 درصد مردمی که رمز ارز خریداری کرده اند، در شش ماه اخیر وارد بازار شده اند و حجم مبادله روزانه رمزارزها در پایان اسفند بین 5 تا 10 هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود»

همچنین جمعیت حاضر در بازار رمزارز کشورمان به نیت های مختلفی وارد این بازار شده اند. اینجا می توانید به تفکیک آمار آنها را بررسی کنید:

  • ۱- ۷۷ درصد به قصد سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول وارد
  • ۲- ۱۵ درصد به دلیل شغل و حرفه خود
  • ۳- ۳ درصد به دلیل حمایت از تکنولوژی
  • ۴- ۳ درصد به دلیل کنجکاوی و سرگرمی
  • ۵- ۱ درصد به دلیل جابه جایی بین المللی پول
  • ۶- ۱ درصد به دلیل پرداخت

اما این جمعیت از چه راه هایی رمزارز خریده اند؟

فردیس در ادامه به موقعیت کسب‌وکارها در این بازار پرداخت و گفت

  1. ۱- ۸۸ درصد کسب و کارها از طریق پلت فرم‌های خرید و فروش آنلاین
  2. ۲- ۵ درصد از طریق صرافی فیزیکی
  3. ۳- ۴ درصد از طریق استخراج
  4. ۴- ۱ درصد در ازای فروش محصولات و خدمات
  5. ۵- ۲ درصد هم از طریق دریافت از دوستان و اقوام

دوج کوین چیست

دوج کوین

او با اشاره به کوچ ۵۰ میلیون دلار سرمایه از پلت فرم‌های داخلی در 90 ساعت به دنبال ابلاغ بخشنامه شاپرک به شرکت‌های پرداخت یار گفت:

بررسی ها نشان‌ می‌دهد که ۲.۵ میلیون حساب کاربری رمز ارز در صرافی های داخلی وجود دارد که با احتساب کارکرد چهار یا پنج به یک، حدودا دوازده میلیون نفر در ایران رمز ارز دارند.

دولت و حاکمیت اکنون در مرحله انکار بازار رمزارزها و فردا در مرحله حسرت قرار خواهد گرفت

فردیس در ادامه بزرگ‌ترین دغدغه مردم و کسب‌و‌کارها در حوزه رمز ارزها را بلاتکلیفی مسایل قانونی، نوسانات شدید ارزش، عدم امنیت و کلاهبرداری، عدم پشتوانه شفاف و ملاحظات شرعی عنوان کرد. او با بیان اینکه دولت و حاکمیت اکنون در مرحله انکار و فردا در مرحله حسرت قرار خواهد گرفت، چند پیشنهاد را خطاب به دولت ارائه کرد که از قرار زیر هستند:

  1. ۱- ایجاد آگاهی و آموزش های زیربنایی
  2. ۲- ایجاد حس آرامش در فضای عمومی جامعه برای استفاده از رمز ارزها
  3. ۳- اجرای مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت و سندهای پیشنهادی مورد اجماع سه تشکل بخش‌خصوصی
  4. ۴- تقویت و تسریع رگولاتوری حوزه فناوری بلاکچین و رمز ارز با رویکرد سندباکس
  5. ۵- ایجاد یک ساختار فنی و حقوقی مشابه شاپرک یا شتاب
  6. ۶- ایجاد پروتکل های قضایی مربوطه
  7. ۷- به رسمیت شناخته شدن دارایی های دیجیتال در کشور

در ادامه این جلسه، مهدی معصومی اصفهانی، عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران به تلاش‌های این کمیسیون در دوره پیشین هیات نمایندگان برای به رسمیت شناختن ارزهای دیجیتال اشاره کرد و اینکه در آن زمان به وزارت صمت پیشنهاد شد که یکی از ارزهای مورد استفاده در گشایش ال سی، ارزهای دیجیتال باشد که البته مورد توجه قرار نگرفته است. او در ادامه با اشاره به اینکه چین تصمیم دارد، مبادلات خود را بر مبنای ارزهای دیجیتال به انجام برساند، گفت که شاید ایران نیز بتواند از این فرصت استفاده کند.

در ادامه این جلسه، رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز با بیان اینکه «نبود قانون، رگولاتوری و نظارت از جمله چالش های اصلی حوزه ارزهای دیجیتال محسوب می شود» ادامه داد:

در سال‌های گذشته، رگولاتور ترجیح داده است که تنها به بیان هشدار اکتفا کند. او با اشاره به اینکه مردم جلوتر از رگولاتور در حال ورود به بازار رمزارزها هستند، ادامه داد: رمزارزها به دلیل شفافیت قابل ردیابی بوده و ابزار پولشویی نیستند.

رضا طبیب زاده نیز با تاکید بر اینکه ارزهای دیجیتالی می‌تواند تحول ایجاد کنند، خواستار بررسی نقاط ضعف و قوت و انجام مطالعات تکمیلی توسط کمیسیون در این زمینه شد.

شما در بازار رمزارزها حضور دارید؟ آیا با آگاهی وارد این بازار شده اید؟ فکر می کنید که آینده بازار مذکور در کشور چطور باشد؟

نوشته از هر ۷ ایرانی ۱ نفر در بازار رمزارزها 🔥 اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code