انتقادات تند بازیگر «جوکر»

غلامرضا نیکخواه بازیگر باسابقه طنز گفت: برخی به اشتباه، لودگی را با طنز اشتباه گرفته‌اند و برای همین است وقتی سریال می‌سازند جز متلک‌گویی و ارائه دیالوگ‌هایی با معنای دوپهلو، کار دیگری از دست‌شان برنمی‌آید؛ ولی واقعه کمدی فرسنگ‌ها فاصله دارد با لودگی.

بازیگر سریال‌هایی نظیر مرد هزارچهره و قهوه تلخ ادامه داد: فرهنگ ادبی ایران در حیطه طنز، سابقه‌ای طولانی دارد و امثال عبید زاکانی را داشته‌ایم که کوشیده‌اند با نوعی طنز تعلیمی به روایت و حکایت بپردازند. در گذشته و حال هم طنزنویسان قابل‌توجهی داریم که با ایجاد موقعیت نوشتاری کمدی، مخاطب را سرگرم می‌کنند. این مسیر باید در تولید سریال‌ها و برنامه‌های کمدی هم پیگیری شود.

این بازیگر درباره برداشت‌هایی که برخی برنامه‌های طنز از نمونه‌های خارجی داشته‌اند، بیان‌کرد: هیچ برگردانی بدون توجه به الزامات فرهنگ مقصد به نتیجه نمی‌رسد؛ یعنی باید کار را کاملا ایرانیزه کرد و با فرهنگ ایرانی آمیخت تا بشود به آن اتکا کرد وگرنه نهایتا می‌شود یک کپی‌کاری بی‌حاصل. درست است که سازندگان موفق باید محصولات آن طرفی را خیلی خوب ببینند و پیگیری کنند ولی نباید به دام کپی‌کاری‌های بی‌مغز بیفتند.

بازیگر «جوکر» گفت: زمانی بود که شوخی با نحوه اجرای مجریان تلویزیون، مخاطب داشت ولی الان به خاطر این‌که در فضای مجازی انواع و اقسام چنین شوخی‌هایی را با هر چهره مشهوری می‌بینیم این‌که بتوان آیتمی ساخت که با نوعی طنازی، عملکردها را آسیب‌شناسی کند، بسیار سخت‌تر از گذشته است.

نیکخواه خاطرنشان کرد: برای هر جنس کمدی به خصوص کمدی‌های آیتمیک که می‌خواهند در شوخی با محصولات ماندگار، مخاطب جلب کنند بیش از هر چیز داشتن متن مناسب مهم است و این‌که بازیگران خیلی خوب منبعی را که با آن شوخی می‌شود، بشناسند.

بازیگر سریال‌های بدون شرح و بزنگاه با اشاره به لزوم رعایت استانداردهای تصویرسازی در آثار کمدی گفت: باید قید آن نگاه قدیمی و شلخته در تصویرسازی کمدی را زد؛ چون دیگر مخاطب به اندازه درام خوب دوست دارد نماهای تر و تمیز و جذاب و باکیفیت ببیند که البته تناقضی با آسیب‌شناسی مضمونی ندارد.  می‌توان زندگی طبقات پایین را هم با تصویربرداری زیبا و تمیز نشان داد نه این‌که تمیزی را فقط در نمایش لاکچری‌های بی‌ریشه بدانیم. اگر فیلمنامه‌نویسان یک سریال بر سوژه و آدم‌های خود تحقیق کرده‌باشند و خاستگاه آنها را بشناسند، به درستی می‌توانند اسباب ایجاد ارتباط با مخاطب را فراهم کنند؛ ولی اگر در مرحله فیلمنامه، تکلیف را مشخص نکنند کار واقعا دشوار می‌شود.

غلامرضا نیکخواه در ادامه گفت:  در سریال‌های کمدی سال‌های اخیر خیلی کم دیده‌ایم که خلق کمدی را در همان فاز فیلمنامه جدی بگیرند. در صورتی که اگر فیلمنامه نتواند بخنداند، این‌که سریال نهایی مخاطب را بخنداند واقعا کار دشواری خواهدبود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code