توقف انتشار آپدیت امنیتی iOS 14 اپل برای اجبار به نصب iOS 15

به روزرسانی‌های سیستم عامل iOS، به صورت مرتب و منظم برای دستگاه‌های واجد شرایط اکوسیستم محصولات اپل، منتشر می‌شوند. با انتشار iOS 15، ارائه آپدیت امنیتی iOS 14 همچنان ادامه داشت. اما برای اجبار به نصب iOS 15، هم اکنون شاهد توقف انتشار آپدیت امنیتی iOS 14 هستیم!

توقف انتشار آپدیت امنیتی برای iOS 14 برای اجبار به نصب iOS 15

ما در زمان ارائه iOS 15، شاهد استقبال کم‌تر کاربران از آن نسبت به iOS 14 بودیم.

علاقه کاربران به iOS 15 نسبت به iOS 14 کاهش یافته است

به نقل از GizChina، اپل چند ماه قبل از نسل جدید iOS پرده برداشت و آن را برای دستگاه‌های واجد شرایط خود نیز ارائه کرد. در این بین، بسیاری از دارندگان آیفون‌های دریافت کننده iOS 15، این نسخه را بر روی گوشی خود نصب نمودند. با این حال، عده‌ای بودند که علاقه‌ای به انجام این کار نداشتند. اما اپل می‌خواهد هر طور که شده است، آن‌ها را هم مجبور به نصب iOS 15 نماید.

در حالی که کوپرتینویی‌ها اعلام کرده بودند که با وجود معرفی iOS 15، همچنان به روزرسانی‌های امنیتی برای iOS 14 منتشر می‌شوند، اما به نظر می‌رسد که این غول فناوری آمریکایی نظر خود را تغییر داده باشد. در واقع آن طور که نویسندگان مجموعه 9to5mac می‌گویند، اپل در نظر دارد تا به روش سنتی انتشار به روزرسانی‌های خود بازگردد. بر اساس این روش، کاربران برای بهره مندی از جدیدترین اصلاحات امنیتی، مجبور هستند تا آخرین به روزرسانی در دسترس را نیز به همراه آن نصب کنند.

با وجود استفاده سری گوشی‌‌های آیفون ١٣ از iOS 15 به صورت پیش فرض، اپل همچنان به روزرسانی جدید iOS 14.8.1 را برای کاربرانی که همچنان تمایلی به نصب iOS 15 نداشتند، عرضه کرد. این آپدیت، یک سری نقص امنیتی جدی را برطرف می‌کرد. اما با این وجود، ظاهراً به روزرسانی iOS 14.8.1 دیگر حتی برای آیفون‌های مجهز به iOS 14.8، از دسترس خارج شده است و قابل دریافت نیست!

به دیگر سخن، اپل دیگر حتی اجازه نمی‌دهد تا آیفون‌های دارای iOS 14 در برابر آسیب‌های امنیتی تحت حفاظت قرار بگیرند و برای برخورداری از جدیدترین اصلاحات و بهبودهای امنیتی، کاربران مجبور به نصب iOS 15 روی دستگاه‌های خود هستند. احتمالاً توقف انتشار آپدیت امنیتی iOS 14، برای افزایش تعداد کاربران در iOS 15 بوده است. به دلیل این که اپل اجازه داده بود تا کاربران همچنان در نسل قبلی به روزرسانی‌های جدید را دریافت کنند، نرخ نصب نسل جدید iOS تسوط کاربران، کاهش پیدا کرده است.

درست است که به دلیل این اتفاق، دیگر iOS 14 به اندازه قبل ایمن نیست؛ اما حتی iOS 15 نیز با مجموعه‌ای از مشکلات امنیتی دست و پنجه نرم می‌کند. در اوایل ماه جاری، محققان روشی را برای فریب دادن این سیستم عامل با استفاده از یک بد افزار غیرقابل شناسایی، کشف کردند. همچنین کوپرتینویی‌ها به تازگی یک نقص در HomeKit را برطرف کرده‌اند. این موضوع می‌توانست در نهایت، منجر به غیرفعال شدن آیفون و یا آیپد شما شود!

افت فراگیری آپدیت iOS 15 و iPadOS 15 اپل

حال اجازه بدهید تا در این بین،. نگاهی به آمار و ارقام نیز داشته باشیم. بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی اپل، ٧٢ درصد از تمام آیفون‌های معرفی شده در ۴ سال گذشته، از جمله سری آیفون ١١ و آیفون ١٢ و آیفون ١٣ و به طور کلی، آیفون‌های جدیدتر از iPhone X، هم اکنون دارای iOS 15 هستند. همچنین ۶٣ درصد از این دستگاه‌ها، هم اکنون از آخرین به روزرسانی ارائه شده بهره مند شده‌اند.

نکته مهم، در آن جاست که نرخ شرکت کنندگان در این نسخه، کاهش پیدا کرده است. در واقع، این آمار نیز در آخرین روزهای سال ٢٠٢٠ برای iOS 14 نیز اعلام شده بود. بنابر این آمار و ارقام، ٨١ درصد از آیفون‌های ۴ سال قبل مجهز به iOS 14 بودند و حتی iOS 13 نیز در این بخش، نرخ شرکت پذیری ٧٧ درصدی را دارا بود. بنابراین، نرخ شرکت پذیری ٧٢ درصدی iOS 15، پایین‌تر از دو نسل قبلی است و یکی از دلایل آن، ادامه پشتیبانی از iOS 14 بوده است.

درست است که روند این آمار در مقایسه با سال‌های گذشته، افت داشته است؛ اما هنوز بالاتر از همتای خود، یعنی نسخه جدید اندروید است. در واقع، ما طی سال جاری شاهد این بودیم که تنها یک چهارم از دستگاه‌های ۴ سال گذشته اندروید ١١ را دارا بودند. اما در مقابل، iOS 15 در حدود سه چهارم از آیفون‌های ۴ سال قبل، نصب شده است.

اپل همچنین اشاره کرد که ٢۶ درصد از آیفون‌های ۴ سال گذشته، هم اکنون در حال اجرای iOS 14 هستند. بنابراین، توقف انتشار آپدیت iOS 14، تعجب آور هم نیست! علاوه بر این، ٢ درصد دیگر از آیفون‌های مورد اشاره، از iOS 13 یا نسخه‌های قدیمی‌تر بهره مند هستند.

اما این پایان ماجرا نیست؛ چرا که در بخش آیپدها، حتی وضعیت بدتری در جریان است! به طوری که هم اکنون، ۵٧ درصد از آیپدهای عرضه شده در ۴ سال گذشته در حال استفاده از iPadOS 15 هستند. به همین ترتیب، ٣٩ درصد دیگر با iPadOS 14 کار می‌کنند و ۴ درصد باقی مانده هم نسخه‌های قدیمی‌تری را ارائه می‌دهند.

در مجموع، ۴٩ درصد از تمام آیپد‌ها دارای iPadOS 15، ٣٧ درصد دارای iPadOS 14 و ١۴ دیگر نیز دارای iPadOS 13 و نسل‌های قبلی آن هستند.

نظر شما در مورد توقف انتشار آپدیت امنیتی iOS 14 چیست؟ آیا این اقدام اپل را منطقی می‌دانید؟ آیفون شما هم اکنون از کدام نسخه iOS استفاده می‌کند؟

نوشته توقف انتشار آپدیت امنیتی iOS 14 اپل برای اجبار به نصب iOS 15 اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code