اتهام کلاه برداری بلک بری با گران کردن قیمت محصولات خود برای سودآوری بیشتر

بلک بری یکی از شرکت‌های قدیمی در حوزه طراحی و تولید گوشی‌های هوشمند است که سابقه زیادی نیز در این بازار دارد. اما این شرکت دیگر مانند گذشته چندان فعال نیست و اخیرا شاهد اتهام کلاه برداری بلک بری با گران کردن قیمت محصولات خود برای سودآوری بیشتر بوده‌ایم. با ترنجی همراه باشید.

ماجرای اتهام کلاه برداری بلک بری چیست؟!

بلک بری دیگر مانند گذشته در زمینه طراحی و ساخت گوشی‌های هوشمند و توسعه اپلیکیشن برای آن‌ها فعال نیست. همانطور که رویترز امروز گزارش داد، این شرکت به دنبال حل و فصل دعویی است که ادعا می‌کند بلک بری با افزایش سودآوری خط تلفن‌های منسوخ شده بلک بری ۱۰، کلاهبرداری کرده است. امروز، یک قاضی فدرال در دادگاه فدرال منهتن، به درخواست بلک بری، محاکمه را به تعویق انداخت تا توافق اولیه برای شکایت دسته جمعی مورد مذاکره قرار گیرد.

بلک بری ۱۰ قرار بود شروعی تازه برای گوشی‌های هوشمند بلک بری باشد. در این دادگاه قرار بود انتخاب هیئت منصفه از فردا آغاز شود. هرگونه تسویه حساب بین بلک بری و کلاس به تایید قاضی ناحیه ایالات متحده، کالین مک ماهون نیاز دارد. بلک بری ۱۰ بر اساس یک سیستم عامل کاملا جدید به نام QNX ساخته شده بود. این سیستم عامل توسط شرکتی به نام سیستم‌های نرم‌افزاری QNX که بلک بری آن را در سال ۲۰۱۰ خریداری کرد، توسعه یافته.

بلک بری این را فرصتی برای راه اندازی مجدد خط تولید گوشی‌های هوشمند خود در نظر گرفت. سپس مدیر عامل جدیدی (تورستن هاینز) را به خدمت گرفت و نام شرکت مادر را از Research in Motion به BlackBerry تغییر داد. این شرکت چندین مدل بلک بری ۱۰ از جمله Z10 را منتشر کرد که یک گوشی لمسی ۴.۲ اینچی بدون کیبورد فیزیکی QWERTY است. شاید جالب‌ترین مدل بلک بری ۱۰ پاسپورت باشد که واقعا همبه اندازه یک پاسپورت بود.

بلک بری پاسپورت به صفحه‌نمایش ۴.۵ اینچی، صفحه‌کلید QWERTY عریض‌تر با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۱۴۴۰ مجهز بود. این دستگاه دارای کیبورد فیزیکی QWERTY بود که از صفحه نمایش لمسی برای کلیدهای ثانویه، علائم نگارشی و اعداد نیز استفاده می‌کرد. اگر بلک بری به جای اینکه سرسختانه روی سیستم عامل خود تمرکز می‌کرد، زودتر به اندروید وارد می‌شد، ممکن بود این گوشی فروش خوبی تجربه کند.

در واقع، بلک بری ۱۰ یک سیستم‌ عامل مناسب بود، اما دارای یک فروشگاه نرم‌افزاری کاملا مجهز نبود که باعث شد بلک‌ بری در نهایت دست از کار بکشد و از اندروید در بلک‌بری Priv، تلفنی با صفحه‌کلید فیزیکی QWERTY کشویی عمودی استفاده کند.

خداحافظ بلک بری 🖤 نگاهی به تاریخچه BlackBerry و محصولات آن

این شکایت، بلک‌بری را به گمراه‌ کردن سهامداران از طریق افشا نکردن چشم‌ انداز واقعی فروش گوشی BlackBerry 10 متهم می‌کند که اعضای این دادگاه ادعا می‌کنند این کار منجر به افزایش بیش از حد قیمت سهام بلک‌ بری شده است. از دیگر متهمان این دعوای دسته جمعی می‌توان به تورستن هینز، مدیر اجرایی سابق، برایان بیدولکا، مدیر ارشد مالی سابق و استیو زیپرستاین، مدیر ارشد حقوقی سابق، اشاره کرد.

بلک بری سرانجام نام و نرم‌افزار خود را به یک سازنده چینی به نام TCL اعطا کرد که تقریبا با انتشار BlackBerry KeyOne، Key2 و Key2 LE از آن استفاده کرد. اما TCL در آگوست ۲۰۲۰ و زمانی که مجوز آن برای بلک بری منقضی شد، ساخت گوشی‌های بلک بری را متوقف کرد. در همان ماه، شرکتی به نام OnwardMobility اعلام کرد که برای اولین بار با بلک بری مجوز همکاری برای تولید Berry 5G امضا کرده است.

اتهام کلاه برداری بلک بری

این گوشی جدید قرار بود در سال ۲۰۲۱ معرفی شود، اما هیچ دستگاهی معرفی نشد. در پشت صحنه، واضح بود که جان چن، مدیر عامل بلک بری، که برای تبدیل این شرکت به یک ارائه دهنده نرم‌افزار امنیت سایبری موفق مورد تمجید قرار می‌گرفت، تمایلی به بازگشت به تجارت گوشی‌های هوشمند نداشت. بلک بری باقی مانده دارایی‌های گوشی های هوشمند خود (از جمله پتنت ها) را به مبلغ ۶۰۰ میلیون دلار فروخت.

کمتر از سه هفته پس از اعلام فروش باقی مانده دارایی‌های گوشی هوشمند این شرکت، OnwardMobility شایعاتی را که منتشر شده بود تایید کرد و گفت که بلک بری 5G جدیدی را عرضه نخواهد کرد و احتمالا چنین دستگاهی هرگز تولید نخواهد شد.

مرگ محصولات بلک بری مجهز به سیستم عامل این شرکت از ۱۴ دی ۱۴۰۰

به گفته PhoneArena، تصمیم قاضی برای به تعویق انداختن محاکمه و اجازه دادن به بلک بری برای مذاکره برای توافق غیرعادی نیست. رویترز به مطالعه‌ای توسط Cornerstone Research اشاره کرد که نشان می‌دهد از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۲۱ کمتر از ۱ درصد از پرونده‌های دسته جمعی اوراق بهادار فدرال به محاکمه کشیده شدند. در عوض، اکثریت قریب به اتفاق چنین اقداماتی به پایان رسید یا رد شد.

نوشته اتهام کلاه برداری بلک بری با گران کردن قیمت محصولات خود برای سودآوری بیشتر اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code