انتقال بی سیم انرژی با کمک نور مادون قرمز

محققان برای اولین بار موفق شدند تا انرژی را بصورت بی سیم تا فاصله ۳۰ متر با کمک نور مادون قرمز منتقل کنند.

در صورت موفقیت در پروژه های مربوط به انتقال بی سیم انرژی می توان تصور کرد در آینده وقتی وارد فروشگاهی میشوید گوشی تلفن همراه شما بصورت خودکار شارژ شود.

سیستم جدید محققان با استفاده از نور مادون قرمز یا فروسرخ قادر است انرژی را به شکل شارژ بی سیم انتقال دهد. این گروه از محققان از دانشگاه سجونگ کره جنوبی موفق به انتقال ۴۰۰ میلی وات توان نوری تا فاصله ۳۰ متری در تست های آزمایشی شدند.

جین یونگ هان سرپرست این تیم بین المللی می گوید: در حال حاضر برای شارژ دستگاه های بیسیم نیاز است تا آنها را در جایگاه شارژ قرار دهیم. اولش شارژ لیزری بیسیم در صورت قرارگیری گیرنده و فرستنده در میدان دید یکدیگر امکان تنظیم خودکار جایگاه بدون نیاز به ردیابی وجود دارد. حتی می تواند در زمان حضور شی یا انسان بصورت خودکار به وضعیت کاهش انتقال انرژی منتقل شود. در سیستم شارژ لیزری توزیع شده قطعات اپتیکال روی فرستنده و گیرنده به صورت جداگانه قرار می گیرند. درحالیکه در لیزرهای سنتی این قطعات به صورت یکپارچه و درون یک دستگاه قرار دارند. در صورت قرارگیری فرستنده و گیرنده در یک میدان دید و شکل گیری ارتباط بین آنها می توان انرژی را منتقل کرد. در این فرایند از فیبر نوری تقویت کننده اریبوم استفاده شد که طول موج مرکزی آن به ۱۵۵۰ نانومتر می رسد. این دامنه به عنوان امن ترین دامنه مشکلی برای چشم یا پوست ایجاد نخواهد کرد.

در آزمایش های انجام گرفته توسط محققان مشخص شد در سیستم انتقال بی سیم توان اپتیکال می توان تنها از یک کانال بهره گرفت و ۴۰۰ میلی وات توان را در پهنای خط یک نانومتر و در فاصله ۳۰ متری انتقال داد. سلول فوتوولتائیک در طرف گیرنده این انرژی را به ۸۵ میلی وات برق تبدیل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code