اولین تراشه ۷ نانومتری توسط هوآوی معرفی شده بود!

مدتی پیش، در نمایشگاه IFA هواوی از اولین چیپست ۷ نانومتری خود در جهان رونمایی کرد. این رونمایی در حالی صورت گرفته که اپل در مراسم رونمایی اخیر خود ادعا کرد اولین چیپست 7 نانومتری دنیا را ساخته است غافل از اینکه هوآوی مدتی پیش آن را معرفی کرده بود!

تراشه 7 نانومتری هواوی در بستر اندروید به‌راحتی ازنظر عملکرد و بهره‌وری می‌تواند اسنپدراگون ۸۴۵ را پشت سر قرار دهد. در پردازنده‌های ۸ نانومتری این اجازه داده‌شده تا ۱.۶ برابر ترانزیستورهای بیشتری به نسبت لیتوگرافی ۱۰ نانومتری به کار گرفته شود.

چنین نوآوری‌هایی قدرت Huawei را با Kirin 980 بیش از گذشته افزایش می‌دهد. این پردازنده از ۴ هسته ARM Cortex A76 و ۴ هسته A55 تشکیل‌شده که Mail G76 مسئولیت پردازش‌های گرافیکی را بر عهده دارد. بر اساس اعلام شرکت ARM، هسته‌های طراحی‌شده با نام Cortex A76 در رده‌بندی لپ‌تاپ قرار می‌گیرند. هواوی مدعی است که Kirin 980 نزدیک به ۷۵ درصد عملکرد بهتری نسبت به Kirin 970 و به‌تنهایی Mali-G76 می‌تواند ۴۶ درصد بازده بهتری نسبت به نسل قبلی ارائه دهد.

برای رسیدن به حداکثر سرعت، Kirin 980 از آخرین نسل حافظه رم یعنی DDR4X با فرکانس 2133MHz پشتیبانی می‌کند. بدین‌صورت تمامی اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی با گرافیم بالا به روانی هر چه تمام اجرا خواهد شد. شما می‌تواند انتظار داشته باشید که Kirin 980 در حدود ۲۰ درصد عملکرد بهتری در انجام کارهای گرافیکی به نسبت Snapdragon 845 داشته باشد.

قسمت دیگری که Kirin 980 گوی سبقت را از دیگر رقبا می‌رباید، ادغام واحد هوش مصنوعی NPU در پردازنده خود است. در این نسل با بهره‌گیری از دو NPU قابلیت تشخیص ۴۵۰۰ تصویر در دقیقه فراهم‌شده که به نسبت اسنپدراگون ۸۴۵ شاهد تفاوت دو برابری هستیم. در کنار همه این موارد، Kirin 980 توانسته ۵۸ درصد در بهبود مصرف انرژی پیشرفت داشته باشد.

اتفاق بسیار جالب، تقسیم ۴ هسته Cortex A76 به دو قسمت بوده؛ دو هسته با فرکانس GHz 2.6 و دو هسته دیگر با فرکانس GHz 1.9 عمل می‌کنند. این عملکرد باعث می‌شود انرژی بیهوده مصرف نشود. این چیپست به نسبت اسنپدراگون ۸۴۵ در مصرف انرژی ۳۰ درصد بهبود را تجربه می‌کند.

سرعت وای‌فای در Kirin 980 به ۱۷۳۲ مگابیت بر ثانیه رسیده و از نسل Cat.21 برای رسیدن به‌سرعت ۱.۴ گیگابیت بر ثانیه در LTE پشتیبانی می‌کند.

Kirin 980 قلب تپنده HUAWEI Mate 20 خواهد بود و تا معرفی رسمی آن در ۱۶ اکتبر می‌بایست صبر کنیم.