اورکلاک و رفرنس؛ انویدیا از سیلیکون های متفاوت استفاده کرده است

وب سایت Techpowerup به تازگی متوجه یک اتفاق جالب در نامگذاری و دسته بندی سیلیکون کارت گرافیک های NVIDIA GeForce RTX 20 شده است.

کارت گرافیک های انویدیا و به طور کلی تمامی کارت گرافیک ها، دارای یک شناسه جهت معرفی به OS هستند که نوع سیلیکون به کار رفته در این ID نهفته است. به عنوان مثال تمامی کارت گرافیک های سفارشی و رفرنس GTX 1080 Ti دارای شناسه سیلیکونی 1B06هستند و Titan Xp که از همان GPU استفاده می کند، دارای شناسه متفاوت یعنی 1B02 هستند. تا به امروز، انویدیا از یک شناسه (ID) برای تمامی مدل های Custom و مرجع استفاده می کند.

یعنی تفاوتی نمی کند که کارت گرافیک سفارشی و اورکلاک شده باشد و یا یک مدل مرجع با مشخصات پایه؛ تا به امروز هر دو محصول دارای یک شناسه هستند. اما اتفاقی که در کارت گرافیک های NVIDIA GeForce RTX 20 افتاده است، استفاده از ID های مجزا برای کارت گرافیک های سفارشی و مرجع است. این شناسه، اهداف دیگری را نیز دنبال می کند، به عنوان مثال، این شناسه سیستم عامل را در دریافت درایور مناسب و همچنین به درایور دستورالعمل های ارسال به تراشه را می دهد. با کمی تحقیق روشن شده است که کارت گرافیک های Turing برای مدل های سفارشی-اورکلاک شده توسط کمپانی و مدل های مرجع، از شناسه و به عبارت دیگر سیلیکون های متفاوت استفاده می کند.

به عنوان مثال کارت گرافیک RTX 2080 Ti با سیلیکون های TU102-400 و TU102-400-A عرضه می گردد. در نتیجه شرکت ها و شرکای تجاری انویدیا، برای تولید مدل های ساده و مرجع که اورکلاک نشده و دارای مشخصات رفرنس هستند، از یک سیلیکون متفاوت از اورکلاک بهره می برند. ظاهرا NVIDIA با این عمل GPU های خود را دسته بندی می کند.