یک راهنمای جامع برای نحوه انتخاب دوربین
1 min read

یک راهنمای جامع برای نحوه انتخاب دوربین

سرگرمی های خلاقانه‌ای مانند عکاسی نه تنها باعث رضایت شخصی شما می شوند بلکه اثرات مثبتی در سلامتی نیز خواهند داشت. با این حال، بعضی از افراد به خصوص تازه کارها شهامت تجربه کردن این سرگرمی را در خود پیدا نمی کنند. همانطور که میدانید دوربین ها از مدل کامپکت تا DSLR انواع مختلفی دارند، اما احتمالاً برای کسانی که قصد دارند اولین تجربه عکاسی خود را داشته باشند، اصطلاحاتی مانند "سیستم لرزشگیر تصویر" و یا "اندازه پیکسل" کمی ترسناک باشد و هیچ ایده ای از مفهوم آنها نداشته باشد.

راهنمای جامعی که توسط جن میلر (وب سایت Jen Miller) برای انتخاب دوربین گردآوری شده است، سعی بر این دارد که ویژگی های کلیدی دوربین و دلایل اهمیت آنها را به زبان برای کاربران توضیح دهد. او با تجربه سال ها عکاسی و فیلمبرداری، دانش و تجربیات خود را با هدف پیدا کردن دوربین مناسب و بدست آوردن دانش و توسعه آن توسط علاقمندان به این سرگرمی منتشر کرده است.

بخش اول: انواع مختلف دوربین

این یک باور عمومی در میان افرادی است که می خواهند عکاسی را به عنوان یک سرگرمی آغاز کنند: "هر چه دوربین گرانقیمت تر باشد؛ عکسی که ثبت می شود بهتر است." موفقیت یک عکس می تواند به عوامل زیادی بستگی داشته باشد: ترکیب بندی، نورپردازی و سوژه عکس چند مورد از آنها هستند. در واقع شما می تواند گرانترین دوربین موجود در بازار را داشته باشید، اما اگر ندانید چطور از آن استفاده کنید، تصاویر شما بسیار معمولی به نظر خواهند آمد. قسمت اول این مطلب نگاهی خواهد داشت به انواع دوربین های موجود در بازار. آگاهی از نقاط قوت و ضعف آنها به شما کمک می کند تا درک کنید به چه دوربینی نیاز خواهید داشت و البته اگر به سبک خاصی از عکاسی علاقه دارید، دوربین مورد نظر خودتان را پیدا خواهید کرد. پس از آن با تکنولوژی دوربین ها ادامه خواهیم داد و توضیح خواهیم داد که دوربین ها چطور کار می کنند و کدام ویژگی آنها از همه مهمتر است. با این بخش گزینه های شما در انتخاب دوربین محدودتر خواهد شد و می توانید با یک انتخاب علاقلانه بهترین شرایط برای سرگرمی خود را فراهم کنید.

انواع دوربین ها:

  • دوربین استاندار کامپکت (Standard Compact)
  • دوربین ماجراجویی (Adventure Camera)
  • دوربین بریج (Bridge Camera)
  • دوربین بدون آینه (Compact Mirrorless System)
  • دوربین دیجیتال تک لنزی بازتابی (DSLR)
  • دوربین قطع متوسط (Medium Format)
  • دوربین تخصصی (Specialist)

دوربین استاندار کامپکت (Standard Compact)

دوربین های کامپکت یک نقطه شروع عالی برای کسانی که است به عکاسی علاقمند شده اند و به یک دستگاه پیچیده علاقه ای ندارند. کوچک، سبک، نسبتاً ارزان، قابل اتکا و معمولاً تمام خودکار. به دلیل شکل و اندازه جمع و جوری که این دوربین ها دارند، در دست گرفتشان حس خوبی به شما خواهد داد.

تقریباً همه دوربین های کامپکت استاندارد با لنزهای زوم اپتیکال عرضه می شوند که در زمانی که از آنها استفاده نمی شود، به داخل دوربین جمع می شوند. لنزها 35-105 میلیمتر و یا 3-10x زوم اپتیکال دارند که برای عکاسی به صورت عمومی کاربرد دارد. لنزهایی که کمی کوچکتر هستند، در حدود 28 میلیمتر برای عکاسی هم از نمای نزدیک و هم منظره مناسب هستند، درحالیکه لنزهای 150 میلیمتری برای عکاسی از فاصله دور و نمایش جزئیات کاربرد دارند. این اندازه لنزها برای عکاسی روزمره مناسب است.

در دوربین های کامپکت لنزها به صورت دائمی به دوربین متصل اند و از این روز شما هزینه اضافی برای خرید لنز نخواهید کرد. با این حال برخی از دوربین های کامپکت گزینه ای برای تعویض لنزهای تله فوتو و زاویه عریض دارند. با وجود آنکه این دوربین ها اتوماتیک هستند، امکان تنظیم دستی بعضی از بخش ها مانند نوردهی در آنها تعبیه شده است. در حالیکه تازه کارها می توانند این امکان را نادیده بگیرند، برای افرادی که دنبال کسب تجربه بیشتر و بالابردن سطح مهارت خود هستند، این تنظیمات راه خوبی برای شروع است.

یکی دیگر از ویژگی های مورد توجه در دوربین کامپکت، تثبیت کننده تصویر است. تثبیت کننده به معنی حذف تأثیرات حرکت مانند حرکت دست یا تکان خوردن ناخواسته دوربین است که در حالت عادی باعث تار شدن عکس می شود. با وجود اینکه این قابلیت در دوربین کامپکت به خوبی دوربین های حرفه ای تر نیست، اما برای گرفتن یک عکس واضح و خوب به کمک تازه کاران خواهد آمد.

با افزایش گوشی های هوشمند، بسیاری از مردم عقیده دارند که نسل دوربین های کامپکت منقرض خواهد شد. اما با این حال باید قبول کرد که کیفیت عکسی که حتی با ابتدایی ترین دوربین های کامپکت گرفته می شود، بهتر از گوشی های هوشمند است. برای جمع بندی، دوربین کامپکت برای کاربرانی مناسب است که اولویت آنها سادگی و سهولت در حمل و نقل است، اما به کیفیت تصویر هم اهمیت می دهند. البته دوربین های کامپکت حرفه ای تری نیز وجود دارد که این گزینه ها مناسب افرادی است که به عکاسی با دوربین های DSLR علاقه دارند، اما بدون دردسر. کامپکت های پیشرفته به شما امکان کنترل تنظیمات دقیق تر دوربین را میدهد، که البته برای آن نیاز به دانش بیشتری خواهید داشت.

نقاط مثبت: قابلیت حمل آسان، استفاده آسان برای همه، مقرون به صرفه بودن با توجه به کیفیت ارائه تصویر.

نقاط منفی: یک عکاس باتجربه تر ممکن است گزینه های محدودی در انتخاب این مدل دوربین داشته باشد.

دوربین ماجراجویی (Adventure Camera)

این دوربین ها شباهت زیادی به دوربین های کامپکت دارند، فیزیک آنها به گونه ای طراحی شده که دارای مقاومت بالایی هستند. در نتیجه اکثر آنها ضد آب، ضد ضربه و گاهی ضد انجماد می باشند. نکته منفی در خصوص دوربین های ماجراجویی اینست که مشخصاتی که آنها ارائه میدهند در بالاترین سطح خود نیست. جدای از اینکه آنها تماماً خودکار هستند، تنها کنترل چند مورد محدود مانند نوردهی و زوم به صورت دستی امکانپذیر است. اما با وجود این محدودیت ها آنها می توانند گزینه خوبی برای کسانی باشند که به دنبال یک دوربین ابتدایی با عملکرد قابل قبول در شرایط خاص مانند غواصی هستند.

اکثر دوربین های Adventure دارای لنز زاویه عریض هستند که به شما دید وسیعی در زمان عکاسی میدهد. در حالیکه دوربین ماجراجویی می تواند یک گزینه وسوسه کننده باشد، اما اگر فعالیت شما در عکاسی قرار است زیاد باشد دوربین کامپکت گزینه بهتری خواهد بود. دوربین های کامپکت اصولاً برای افراد عادی به اندازه کافی مقاوم می باشند.

نقاط مثبت: مقاوم بودن، گزینه ای عالی برای فیلمبرداری در شرایط غیرنرمال.

نقاط منفی: امکانات محدود، سنسورهای کوچک که به معنی کیفیت نچندان خوب عکس برای پرینت در سایز بزرگ است، برای عکاسی های روزمره گزینه های بهتر از دوربین ماجراجویی وجود دارد.

دوربین بریج (Bridge Camera)

"پل" میان دوربین های کامپکت و DSLR، بریج نام دارد، که به نام دوربین های زوم نیز شناخته می شوند. این دوربین ها شبیه به کامپکت هستند با این تفاوت که لنزهای زوم قوی تری در مقایسه با آنها دارند. ترکیب انعطاف پذیری فاصله کانونی و بدنه کامپکت، دوربین های بریج را کمی زمخت تر است دوربین های کامپکت استاندارد کرده است. مانند کامپکت های پیشرفته این دوربین ها اجازه تنظیم دستی نوردهی و فوکس را به کاربر میدهند و شما کنترل بیشتری بر تصویری که تولید خواهد شد، دارید.

نکتع کلیدی یک دوربین بریج سیستم لرزشگیر تصویر آن است. یکی دیگر از ویژگی های محبوب این دوربین ها صفحه نمایش LCD آنهاست. که به کار اجاز میدهد به راحتی سوژه تصویر خود را ببیند و بتواند در شرایط پرنور متوجه میزان روشنایی تصویر شود. بسیاری از مدل های این دوربین قابلیت ضبط ویدئوی HD و GPS دارند. اگر اهل مسافرت هستید مطمئناً این مدل دوربین ها برای شما مناسب خواهد بود. بسیاری معتقدند که دوربین های بریج مناسب نیستند چرا که نه به اندازه کامپکت ها راحت اند و نه به اندازه DSLRها حرفه ای. قیمت آنها معمولاً از دوربین های کامپکت کمی بالاتر است، اما با توجه به امکاناتی که ارائه میدهند یک انتخاب محبوب اند.

نقاط مثبت: مقاوم اند، زوم قوی دارند، اجازه کنترل عکسبرداری را به عکاس میدهند، برای فعالیت های خارج از خانه و مسافرت مناسبند.

نقاط منفی: لنزهای غیرقابل تعویض دارند، کمی بزرگتر از دوربین های کامپکت اند.

دوربین بدون آینه (Compact Mirrorless System)

این دوربین ها قابلیت دوربین های DSLR را برای کاربران تازه وارد با قیمتی مناسب تر عرضه می کنند. عده ای بر این باورند که آینده عکاسی در دست دوربین های کامپکت بدون آینه می باشد که به سرعت در حال رشداند. همانطور که از نام آن پیداست، این دوربین ها دارای آینه داخلی ای که در دوربین های DSLR استاندار وجود دارد، نیستند. این بدان معنی است که اندازه آنها بسیار کوچکتر از DSLR است و تنها کمی از دوربین های کامپکت بزرگترند. ضعف این دوربین ها اینست که برخلاف DSLR دارای منظره یاب اپتیکال نیستند، با این حال منظره یاب الکترونیکی تا حدی این نقص را جبران می کند.

برخلاف دوربین های بریج و کامپکت، دوربین بدون آینه لنزهای قابل تعویض دارد که سبک تر و قابل حمل تر از لنزهای DSLR است. این موضوع به عکاسان قدرت تصمیم گیری و کنترل بیشتر در عکاسی میدهد و امکان استفاده از آنها را راحت تر از DSLR می کند. اما از آنجاییکه این دوربین ها تازه راه خود را به دنیای عکاسی باز کرده اند، در انتخاب لنز به اندازه DSLR قدرت مانور نخواهید داشت. علیرغم این محدودیت ها، محبوبیت دوربین های بدون آینه رو به افزایش است و به آرامی در حال مورد قبول گرفتن عکاسان حرفه ای است. یک گزینه خوب با امکاناتی مانند لرزشگیر تصویر، اتصال وایفای و ضبط ویدئو است.

نقاط مثبت: کیفیت خوب تصویر، وزن کم، طیف وسیعی از مشخصات، ارزان تر بودن از DSLR، قابلیت حمل نسبتاً آسان.

نقاط منفی: گزینه محدود در انتخاب لنز، DSLRها می توانند عمق/ رنج بیشتری داشته باشند.

دوربین دیجیتال تک لنزی بازتابی (DSLR)

این دوربین انتخاب افرادیست که یا حرفه ای هستند و یا سرگرمی خود را جدی دنبال می کنند. DSLR ها مشابه دوربین های قدیمی SLR هستند و اگر از آن دوربین ها لنزی داشته باشید، احتمالاً سازگار با دوربین DSLR خواهد بود. به خاطر داشته باشید که اگر قصد دارید دوربینی با لنزهای قابل تعویض داشته باشید، آن زمان باید به برند دوربین خود توجه کنید، چراکه عموماً لنزها برای برندهای متفاوت استفاده نمی شوند.

دوربین های DSLR با هر نوع سنسوری، کیفیت تصویر عالی به شما عرضه می کند. فوکس خودکار و عملکرد عکاسی عمومی در این دوربین ها معمولاً عالی است. یک دوربین DSLR خوب به عکاس کنترل خلاقانه ای در همه زمینه ها میدهد. اما نکته منفی ای که در قبال کیفیت عکس خوب تجربه خواهید کرد، سختی حمل و نقل است. DSLRها می توانند بزرگ و سنگین باشد و اگر در زمان استفاده چند مدل لنز با خود حمل کنید، شرایط "سنگین تر" هم خواهد شد. علاوه براین، به دلیل وجود آینه، سرعت عکسبرداری پشت سر هم محدود است.

نقاط مثبت: کیفیت عالی تصاویر، ویژگی های خلاقانه، طیف وسیعی از لوازم جانبی و لنز.

نقاط منفی: بزرگ بودن، سنگین بودن برای حمل و نقل، گران بودن به خصوص اگر لنزهای زیادی بخرید

دوربین قطع متوسط (Medium Format)

دوربین های مدیوم فرمت، دوربین های نهایی هستند. یک گام فراتر از دوربین های فول فریم DSLR که سنسورهای بزرگی برای عکاسی دارند که به کاربر امکان ثبت تصویر در رزولوشن بالاتر را میدهد. با این دوربین ها تصاویری بی نظیری خلق خواهید کرد. البته این کیفیت را مدیون قیمت بالای دوربین هستید. این دوربین ها در اکثر موارد گران، بزرگ و سنگین هستند. این دوربین ها تصاویر عالی ثبت خواهند کرد، مگر آنکه شما در عکاسی بسیار جدی باشید، که در آن صورت با یک دوربین DSLR خوب می توانید همان اندازه رضایت را از عکاسی کسب کنید.

نقاط مثبت: کیفیت عکس بسیار عالی

نقاط منفی: قیمت بسیار بالا، بزرگ بودن و سنگینی

دوربین تخصصی (Specialist)

تا اینجای کار در خصوص دوربین هایی صحبت کردیم که مورد استفاده عموم اند. به عبارت دیگر کاربرد آنها در حدی است که برای بیشتر افراد مناسب اند. با این حال گزینه های تخصصی نیز وجود دارد. این لیست شامل دوربین های 360 درجه، دوربین های ضد آب، پولاروید و دوربین های سنتی با فیلم عکاسی می شود. همانطور که اعلام شد این دوربین ها برای شاخه های عکاسی خاص استفاده می شوند و علیرغم اینکه ممکن است گرانتر از هر دوربینی در لیست باشند، محدودیت هایی نیز خواهند داشت. اگر قصد خرید دوربین های تخصصی را دارید، بهتر است که قبل از خرید این دوربین ها به خوبی از محدودیت های آنها آگاهی کسب کنید.

در بخش دوم این مطلب ما در خصوص مشخصات دوربین ها و دلیل اهمیت آنها در عکاسی صحبت خواهیم کرد.