قطعات استفاده شده در آیفون Xs مکس چقدر ارزش دارند؟

قیمت پایه گوشی آیفون XS Max اپل 1099 دلار است، نسخه 256 گیگابایتی آن به قیمت 1249 دلار و نسخه 512 گیگابایتی آن به قیمت 1449 دلار به فروش میرسد. اما اپل چه هزینه ای برای سر هم کردن قطعات این گوشی متحمل می شود؟ طبق گزارش منتشر شده توسط TechInsights اجزای آیفون بزرگتر در حدود 443 دلار قیمت دارند، این میزان 50 دلار بالاتر از هزینه برآورد شده اپل در سال گذشته برای گوشی آیفون X اولیه است.

با نگاهی به نمودار پایین، به وضوح مشخص است که گرانقیمت ترین جزء در گوشی آیفون امسال، پنل OLED آن است و این موضوع دقیقاً در سال پیش هم به همین ترتیب بوده است. جالب ترین موضوع در این خصوص اینست که این نمایشگرهای OLED توسط اصلی ترین رقیب اپل در بازار موبایل، یعنی سامسونگ تولید می شود و ما تنها می توانیم حدس بزنیم که هزینه ساخت آنها چقدر بوده و سامسونگ چقدر از این معامله از اپل پول سود می برد.

هزینه صفحه نمایش تنها 5 درصد افزایش داشته و این برای ما که با عجیب ترین نرخ های تورم دست و پنجه نرم می کنیم، می تواند توجیه پذیر باشد؛ اما این استدلال برای همه منطقی به نظر نمیاید. البته باید به این نکته توجه داشت که آیفون XS Max دارای صفحه نمایش 6.3 اینچی است و این بزرگتر از صفحه نمایش 5.8 اینچی آیفون 10 می باشد که سال گذشته تولید شده بود.

دومین قسمت گران در این گوشی پردازنده / مودم آن است که از 66 دلار در آیفون 10 به 72 دلار در آیفون 10اس مکس رسیده است و این نشان از افزایش 10 درصدی می باشد. با نگاهی به نمودار واضح است که تقریباً تمامی اجزاء استفاده شده در آیفون های 2018 اپل گران تر از سال گذشته اند. تنها مواد مونتاژ و آنتن RF کمی ارزان تر از سال قبل می باشند.

TechInsights اینگونه توضیح داده است که قیمت کل اجزای آیفون 10اس مکس 443 دلار است و این شامل هزینه های دیگر ساخت، تحقیق و توسعه، نرم افزار، تدارکات و دیگر بازاریابی های اغراق آمیز اپل نمی شود و احتمالاً به همین دلیل است که قیمت تمام شده این آیفون بالاتر از 1000 دلار است. البته این موسسه اعلام کرده است که برخی از اعداد در این نمودار فرضی هستند، زیرا داده ها هنوز در دسترس عموم قرار نگرفته است. با این حال نمی توان منکر این موضوع شد که هزینه تمام شده برای گرانقیمت ترین گوشی آیفون بسیار بالا بوده است، اما در هر حال سودی که اپل از این فروش این گوشی هم خواهد داشت در بالاترین سطح خواهد بود.