عصری جدید در واقعیت مجازی با هدست بیسیم و قدرتمند Oculus Quest

وقتی حرف از واقعیت مجازی میشود، به هیچ عنوان نمیتوان به کمپانی پیشتاز Oculus فکر نکرد. زمانی که در سال 2016 این شرکت هدست واقعیت مجازی Oculus VR را معرفی کرد، زمینه رقابتی جدیدی را در صنعت VR ایجاد کرد. هدفونی که در سراسر جهان فروش بسیار خوبی را تجربه کرد و Oculus مجاب به ادامه فعالیت در این زمینه بود. بدین ترتیب پروژه Santa Cruz توسط این کمپانی استارت خود و حالا Oculus مرحله ماقبل تولید این پروژه را به اتمام رسانده است. نتیجه این پروژه، هدست واقعیت مجازی مستقل و بسیار قدرتمند Oculus Quest است که در بهار سال 2019 با قیمت 399 دلار روانه بازار خواهد شد. این قیمت برای مدل پایه این هدست با حافظه داخلی 64 گیگابایتی است. هدست Oculus Quest دارای نمایشگری با رزولوشن 1440*1600 برای هر یک از چشمان کاربر است.

هدست واقعیت مجازی جدید کمپانی Oculus با بیش از 50 عنوان روانه بازار خواهد شد و در عین توسعه دهندگان در تلاشند که بازی های واقعیت مجازی جذابی مانند Moss، The Climb و Robo Recall را نیز برای این هدست آماده کنند. به نظر میرسد Oculus تمام توان خود را برای ساخت هدستی منحصر به فرد به کار گرفته است. توسعه دهندگان Oculus Quest قول داده اند که این هدست، هدستی بسیار قدرتمند و مستقل است و واقعیت مجازی را به شکلی که ده ها سال کاربران در رویای آن به سر میبرده اند، به ارمغان خواهد آورد. چیزهایی هم که تاکنون از این هدست دیده شده، ادعای توسعه دهندگان این گجت را تائید میکند.

هدست Oculus Quest تجربه بازی با حرکاتی کنترل شده در قالب دستگاهی مستقل و کاملا بدون سیم با آزادی عمل 6 درجه ای را ارائه میدهد. این هدست فاقد هر گونه سیم و سنسور خارج از خود آن است. Oculus این فناوری را "بینش" میخواند و گفته است که هدست جدید این شرکت مجهز به 4 سنسور فوق عریض به همراه الگوریتم های بصری کامپیوتری است که تمام حرکات کاربر تحت نظر میگیرد. Quest چند پله ای بالاتر از Oculus Go، هدست 200 دلاری این کمپانی است. Oculus Go بیشتر شبیه هدست های واقعیت مجازی ساخته شده برای گوشی های هوشمند مانند Gear VR است که توسط یک گوشی هوشمند انجام وظیفه میکند، هر چند این هدست برای کار کردن وابسته به گوشی هوشمند نیست. در حالی که Oculus Quest برای رقابت با هدست های واقعیت مجازی کامپیوترهای شخصی پا به میدان گذاشته است اما فاقد هر گونه سیم و کابل است.

کسانی که موفق به آزمایش نسخه های ابتدایی این هدست در حدود یک سال قبل شده اند، معتقدند همان محصول به نظر نهایی و آماده فروش بود. هدستی که وزن کمی داشته، بسیار راحت است و آزادی عمل بالایی را به کاربر میدهد و کاربر از شر سیم و کابل های فراوانی که به واقع در تجربه کاربری، تاثیر منفی میگذارند راحت است. با اینکه این هدست فاقد هدفون است اما به لطف فناوری صدای پیشرفته، خروجی صدای آن بلند و واضح است. با این حال بعد از گذشت یک سال، مطمئنا پیشرفت های بیشتری در Oculus Quest حاصل شده است که میتواند تاثیر این هدست در دنیای واقعیت مجازی را چشمگیرتر کند.