تحلیل فوری بازار کارت گرافیک های میان رده!
1 min read

تحلیل فوری بازار کارت گرافیک های میان رده!

با معرفی کارت گرافیک های NVIDIA GeForce RTX 20، حواشی بسیاری به راه افتاد؛ این حواشی پس از انتشار "بررسی ها" نیز افزایش یافت. آیا انتظار ها از انویدیا بالا رفته است؟ این شرکت عملکردی بین 35 الی 50 درصد را به نسبت نسل قبل (Pascal) افزایش داده و افزایش قیمت کارت گرافیک های جدید را به دلایلی از جمله هوشمند سازی، استفاده از 3 هسته همزمان و فناوری Real Time Ray Tracking توصیف کرده است. از نظر تکنیکال، این قیمت برای کارت گرافیک هایی نظیر RTX 2080 و RTX 2080 Ti منطقی است و این جمله را منتقدان و بررسی کننده های بسیاری عنوان کرده اند. اما همچنان این بحث باز خواهد بود که کاربرانی که علاقه ای به استفاده از فناوری های گران قیمت RTX ندارند، با کدام بخش بازار سر و کار خواهند داشت؟

انویدیا به وضوح اعلام کرده است که دست کم تا تعطیلات پایان سال 2018، کریسمس، برنامه ای برای معرفی مدل های میان رده از معماری Turing ندارد. در نتیجه به تولید کارت گرافیک های Pascal GeForce GTX 1000 در نسخه های میان رده، یعنی GTX 1060 و پایین تر، ادامه می دهد. از این رو کاربرانی که بودجه های محدودی را برای خرید کارت گرافیک کنار گذاشته اند، می توانند قید معماری تورینگ با فناوری RTX را زده و مدل های ارزان تر را انتخاب نمایند.

خوب می دانیم که AMD حتی قادر به رسیدن به عملکرد کارت گرافیک هایی نظیر GTX 1080 Ti نبود؛ کارت گرافیک های وگا با توان حرارتی بالاتر، رقبای دندان گیری برای High-End های فعلی و جدید انویدیا نیستند؛ ای ام دی تنها به دنبال تثبیت بازار خود از کارت گرافیک های میان رده است. این کمپانی از خیر معماری Navi گذشته و با معرفی یک ریز معماری بهبود یافته (Refresh) از Polaris، بخش میانی بازار کارت گرافیک ها را هدف گرفته است.

این شرکت از خیر زدن نشان سریع ترین کارت گرافیک جهان بر سینه گذشته است؛ به دنبال تعقیب بازار و جیب کاربران متوسط از نظر درآمد، به تقویت جبهه بازار کارت گرافیک های میانی می پردازد. کارت گرافیک هایی مانند RX 580 بازار خوبی را برای این شرکت در این رده به ارمغان آوردند؛ شرکت AMD در سومین تلاش خود از معماری "ستاره قطبی" لیتوگرافی را تا 12 نانومتر کاهش داده و فرکانس هسته را بالا می برد، حتی به قیمت افزایش TDP. اما آینده ای روشن در انتظار این محصولات است؛ کارت گرافیک های Turing بدون وجود مدل میان رده، تنها با پرچمداران خود معرفی شده و این فرصتی طلایی برای AMD است که حالا که امکان تولید Navi را ندارد، به سراغ مدل های میان رده می رود. با وجود عدم تمایل بسیاری از کاربران به صرف هزینه برای فناوری های RTX یا Real Time Ray Tracking، یک خانواده جدید (حتی مدل بهبود یافته) با معرفی خود می تواند صاحب بازاری تضمین شده باشد! اینطور به نظر می آید که این 2 شرکت دست کم برای چند ماه با یکدیگر دست همکاری داده و بخش های بازار را بین خود تقسیم کرده اند! حال باید دید که آیا AMD از این فرصت طلایی به نفع خود سود خواهد برد یا خیر.