نگاهی به نمایش‌های روی صحنه در تهران

با به پایان رسیدن فصل تابستان و همچنین گذر از چند روز تعطیلی تماشاخانه‌ها و سالن‌های تئاتری به مناسبت تاسوعا و عاشورا، صحنه سالن‌های نمایشی با اجرای چند نمایش جدید و همچنین تمدید اجراهای برخی نمایش‌های قبلی، وارد فصل جدید اجراها شده‌اند.

با آغاز فصل پاییز و پس از گذشت چند روز تعطیلی در تماشاخانه‌ها، به معرفی برخی از نمایش‌هایی که اکنون روی صحنه هستند، می‌پردازیم.

مجموعه تئاتر شهر در سالن چهارسو، قشقایی و پلاتو اجرا میزبان سه نمایش است.

سالن چهارسو تئاتر شهر تا نیمه مهر ماه نمایش «مرگ و پنگوئن» به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی پیام دهکردی را روی صحنه دارد.

در این نمایش که به تهیه‌کنندگی گروه تئاتر امید ساخته شده، مهران امام‌بخش، عباس جمالی، محمدحسین زیکساری، محمد شهباز طهرانی، فرید قبادی، عارفه لک، امین موحدی‌پور، باران وقارکاشانی ایفای نقش می‌کنند.

به گفته کارگردان این اثر، ترکیبی که از بازیگران تازه کار و حرفه‌ای در این اثر به وجود آمده، ویژگی خاصی به آن داده است.

پیام دهکردی که در آثارش از حضور نسل جوان بهره بسیاری می‌برد و به موضوعات روز می‌پردازد، در «مرگ و پنگوئن» هم از انسان معاصر می‌گوید و حکایت آدم‌هایی را بیان می‌کند که امروز از حضور در یک جهان نا امن رنج می‌برند. در این نمایش با شخصیتی به نام «ویکتور» همراه می‌شویم و درباره بحران امنیت و فراز و نشیب‌های زندگی او از عشق، مرگ و پنگوئن که فصل خاص این داستان است می‌پردازیم.

تئاتر,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر

در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر نمایش «عند از مطالبه» با طراحی و کارگردانی سامان خلیلیان و نویسندگی مرتضی شاه کرم روی صحنه است. این اثر نیز تا نیمه‌های مهر ماه اجرا خواهد داشت و هر شب ساعت ۱۹۹ به مدت یک ساعت و ۱۵ دقیقه روی صحنه می‌رود.

پروا آقاجانی، ابتسام بغلانی، جواد پولادی، آتیه جاوید، حسام‌خلیل نژاد، محمد زوار بیریا، مرتضی شاه کرم، الهه شه پرست، احمد صمیمی، سلمان فرخنده، سید علی موسویان از بازیگران این نمایش هستند.

«عند از مطالبه» داستان جماعتی را روایت می‌کند که به نحوی در صف و چشم انتظاری رسیدن خبری هستند که می‌تواند زندگی آنان را دستخوش تغییرات عمده کند.

سامان خلیلیان کارگردان این اثر، تاکنون علاوه بر کارگردانی و نویسندگی تئاتر، بازیگر و طراح صحنه هم بوده و دبیری یا داوری جشنواره‌های متعددی را هم در این سال‌ها برعهده داشته است.

نمایش «نقل عاشقی» که در پلاتو اجرا مجموعه تئاتر شهر اجرایش را از ۲۱ شهریور آغاز کرده، آخرین روزهای اجرای خود را سپری می‌کند. ساجد قدوسیان نویسنده و کارگردانی این اثر را انجام داده و علاوه بر خودش، کامران مبشری، زهره کدخدازاده در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

در این نمایش اینگونه روایت می‌شود: ابن ملجم مرادی در مسجد کوفه خوابیده است تا امام علی برای نماز بیاد… در تخیلاتش شمشیرش را می‌بیند که وی را از قصد جان مولا منع کند و از طرفی رویای قطامه که وی را رها نمی‌کند و …

تئاتر,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر

سالن مستقل تهران

«فاصله کانونی» به کارگردانی رامین بیات و نویسندگی آرش سرکوهی، «تئاتر بد» به کارگردانی و نویسندگی مهدی کوشکی وهمچنین نمایش‌های عصر تجربه از جمله برنامه‌های این روزهای تئاتر مستقل تهران است.

«فاصله کانونی» با حضور بازیگرانی چون رضا بهبودی، کلادیا فان هسلت (با همکاری گروه هنری LUX: NM سیلکه لانگه و روت فلتن) از برلین به مدت هفت روز از اول مهرماه روی صحنه رفته و نمایش «تئاتر بد» نیز با بازی امیر باباشهابی، شهروز دل افکار، حسین برفی نژاد، محمد عبدالوند و مهدی کوشکی، سعید اویسی نیز که از اوایل شهریور روی صحنه رفته تا ۲۰ مهرماه به اجرای خود ادامه خواهد داد.

تئاتر,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر

از دیگر برنامه‌های تئاتر مستقل برگزاری دومین دوره رپرتوار «عصر تجربه» است که در مهر و آبان برگزار می‌شود که هدف از آن حمایت از تئاترها و گروه‌های تئاتری است. با توجه به آنکه حضور و ظهور تئاتر تجاری امکان نفس کشیدن برای گروه‌های تجربه‌گرا و جسور، روزبه‌روز محدودتر می‌شود، تئاتر مستقل تهران طی یک سال گذشته با رصد کردن آرتیست‌های جسور در تهران و شهرستانها از آنان دعوت به عمل آورده تا طی ماه های مهر و آبان در تئاتر مستقل تهران تجربه های خود را به نمایش بگذارند. این نمایش‌ها به زودی در این تماشاخانه روی صحنه خواهند رفت.

خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر

نمایش «مثل من، مثل تو» از اول مهر روی صحنه سالن استاد انتظامی در خانه هنرمندان رفته است. این اثر ۴۵ دقیقه‌ای هر شب ساعت ۱۹:۱۵ به نویسندگی و کارگردانی یلدا قشقایی و با بازی همین هنرمند تا ۲۰ مهرماه روی صحنه خواهد بود. در خلاصه داستان این نمایش تک بازیگره آمده است: «مثل من، مثل تو» قصه روزمره‌گی‌های من و توست.

یلدا قشقایی پیش از این سابقه حضور و بازی در چند فیلم سینمایی مانند «گیتا»، «یوسف هور» و … را هم در کارنامه کاری خود دارد.

«مُزا مُزا» نام دیگر نمایشی است که به کارگردانی و نویسندگی سیروس همتی در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر از پنجم مهرماه روی صحنه می‌رود.

در این نمایش که داستان تماشاگری است که به اتفاق همسرش در یک تماشاخانه حضور پیدا کرده و نسبت به تاخیر شروع اجرای آن اعتراض می‌کنند، سامان دارابی، جواد پورزند، الهه زحمتی، سیروس همتی، آرزو نبوت، سروش طاهری، آزیتا نوری وفا، شهرام مسعودی، عرفان حق روستا، مهرداد رحیمی، علیرضا موسوی، میلاد ابراهیمی، امیرحسین اخیانی و علی یعقوب‌زاده ایفای نقش خواهند کرد.

خیرالله تقیانی پور به عنوان مشاور کارگردان و حمیدرضا علی نژاد به عنوان تهیه کننده در این اثر نمایشی همکاری داشته‌اند. سیروس همتی هم کارگردانی این اثر را برعهده دارد و هم در آن بازی می‌کند، پیش از این در تئاترهای متعدد و با کارگردان‌های شناخته شده‌ای همکاری کرده است.

تئاتر,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر

نمایش «فالش خوانی در چهارراه فخر آباد» به کارگردانی و نویسندگی هادی احمدی و با حضور بازیگرانی چون نیلوفر وهاب‌زاده‌گان، میلاد بانگی، ملینا تیموری، هادی احمدی از نمایش‌های جدیدی است که در سالن انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه رفته است.

این اثر که روایت یک حادثه در چهارراه فخرآباد است، در خلاصه داستان آن آمده: شادی دختری‌ بیست و سه ساله پس از ماجرای تلخ جدایی پدر و مادرش روزهای سختی را سپری می‌کند و به فاصله‌ی زمانی کوتاهی مادرش را از دست می‌دهد. او یک زن را عامل اصلی تمام این اتفاق‌ها می‌داند و همین موضوع زمینه‌ساز انگیزه‌ای برای انتقام می‌شود. یک روز زمستانی، انتقام با اسید، حوالی چهارراه فخرآباد.

«فالش خوانی در چهارراه فخر آباد» توانسته جوایزی را هم از جشنواره‌های مختلف برای بهترین بازیگر زن و مردش دریافت کند. این اثر هر شب ساعت ۲۰:۳۰ با مدت زمان یک ساعت روی صحنه می‌رود.

تالار مولوی

«خدایگان» اثری از وودی آلن به کارگردانی رحمت امینی از چهارشنبه چهارم مهرماه روی صحنه سالن اصلی تالار مولوی می‌رود.

این نمایش ۸۵ دقیقه‌ای تا نیمه مهرماه روی صحنه خواهد بود و بازیگرانی چون وحید آقاپور، سارا اللهیاری، نسیم تاجی، نوید جهانزاده، ابوذر ساعدی، عرفان صفری، سام کبودوند، رضا غیور، نازنین میهن، پژمان یاوری در آن حضور دارند. در این نمایش گروه همسرایانی هم با طراحی نوید جهانزاده و صدای فرزین محدث اجرا خواهند داشت.

در خلاصه داستان و تبلیغات این اثر آمده است که شما وارد دنیای جادویی وودی آلن می‌شوید و نمایشی را به تماشا می‌نشینید که نمونه‌اش را احتمالا تاکنون تجربه نکرده‌اید. رحمت امینی که خود از نمایشنامه نویسان و کارگردانان تئاتر است در کنار کارگردانی آثار ایرانی و حتی سنتی، این بار به سراغ وودی آلن رفته و داستانی از این هنرمند آمریکایی را برای اجرا انتخاب کرده است.

تئاتر,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر

تالار فردوسی

در این تالار در روزهای ۱۱ تا ۱۳ مهرماه ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه «اپرای عروسکی عاشورا» با طراحی و کارگردانی بهروز غریب پور روی صحنه خواهد رفت. بهروز غریب‌پور سابقه اجراهای اپراهای عروسکی را مانند سعدی، حافظ، مولوی، مکبث، خیام و لیلی و مجنون را داشته است.

تالار حافظ

نمایش «آوانتاژ» با نویسندگی کامران شهلایی و کارگردانی مشترک این هنرمند و محمد لارتی از دوم مهر تا اوایل آبان ماه روی صحنه تالار حافظ می‌رود.

در این نمایش الهام نامی، امین وحیدی پور، رضا بهرامی، ابوذر ساعدی، شادی صیادی، ترانه کوهستانی، احمد جعفری، آرزو کریمی زند، ایلیا بکریان ایفای نقش می‌کنند.

این اثر روایتی نامتعارف و غیرخطی از زندگینامه یک فوتبالیست و اتفاقاتی که منجر به حذف این بازیکن از ترکیب تیم ملی فوتبال ایران در دهه شصت شد، دارد.

«اضطراری» نام نمایش دیگری است که در این تالار روی صحنه خواهد رفت، محمدرضا ستاری طراحی و کارگردانی این اثر را برعهده دارد.

بندِ موسیقی MAD اجرای موسیقی زنده نمایش «اضطراری» به کارگردانی محمدرضا ستاری را رهبری خواهد کرد. نمایش «اضطراری» با طراحی و کارگردانی محمدرضا ستاری تازه‌ترین اثر نمایشی گروه RED۸ است که از هشتم مهرماه اجراهای خود را آغاز خواهد کرد.

در خلاصه‌داستان نمایش «اضطراری» آمده: ناامید شوید، چون سقط پایان همه‌چیز است … صدایی از بیرون می‌شنوم که انگار همه قصد و نیت مرگ‌باری دارند … آشفته‌خاطرم … چرا نمی‌گذارند منم زندگی کنم؟.

بازیگرانی که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند عبارتند از عباس خداوردیان، شیوا جوانمرد، عاطفه امینی، طاها محمدی ، وحیده اکبری‌نسب.

تئاتر,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر

پردیس تئاتر شهرزاد

دو نمایش «برای آنتیگون» و «تهوع» به ترتیب به کارگردانی علی پازوکی و مریم برزگر از مهرماه روی صحنه تئاتر شهرزاد می‌روند و دو نمایش دیگر «صد در صد» به طراحی و کارگردانی مرتضی اسماعیل کاشی و «مواچیله در هیچ جا» به کارگردانی و نویسندگی محمد نیما مظاهری اجرایشان را از شهریور ماه در این تماشاخانه آغاز کرده‌اند.

تئاتر باران

نمایش «مسئله غامض» به نویسندگی تام استوپارد و ترجمه سمیرامیس بابایی و با کارگردانی سیاوش رفیعی از اول تا پایان مهرماه ساعت ۲۱ در تئاتر باران به صحنه می‌رود. بازیگران نمایش دنا تارفی، سیما حقی، باران خسرونژاد، آریاز ذوالفقاری، سارا زینلی، علی شیری، محسن عزیز، امیرحسین غمخوار، صبا ورشاوری هستند.

در خلاصه داستان آن آمده است که هیلاری زنی ۲۲ ساله و دانشجوی روان شناسی است، او برای قبولی در مقطع دکتری در موسسه‌ کرول در لندن مصاحبه می‌دهد که این قضیه با اتفاقی که در سن ۱۵ سالگی برای او رخداده، پیوند می‌خورد.

در تماشاخانه پالیز هم که به تازگی به دلیل برخی مشکلات بسته شده است، نمایشی روی صحنه نمی‌رود. همچنین با توجه به سایت‌های خرید و رزرو آنلاین بلیت‌های تئاترها هنوز نمایشی در تماشاخانه سنگلج قرار نگرفته است.

منبع :ایسنا

نوشته نگاهی به نمایش‌های روی صحنه در تهران اولین بار در نقد فارسی. پدیدار شد.