قابلیت های نهفته در اژدها: مرور MSI GeForce RTX 20 ها

غول سبز تراشه های گرافیکی، انویدیا، به تازگی کارت گرافیک های گیمینگ GeForce RTX 20 را در 3 مدل شامل RTX 2080، RTX 2080 Ti و RTX 2070 معرفی کرده است. به طور میانگین، افزایش پرفورمنس تنها در رندر بازی ها بر اساس نرخ فریم و بدون در نظر گرفتن سامانه های هوشمند و ویژه، چیزی بین 30 الی 50 درصد است. به این مقدار، فناوری جذاب Real Time Ray Tracing را نیز بیفزایید. اطلاعات پراکنده و تصاویر کارت گرافیک های سفارشی بدون اعلام رسمی فرکانس، این روزها بسیار دیده می شود.

در این میان، شرکت MSI با یک دسته کامل از کارت گرافیک های Custom آمده است تا راه را بر رقبای دیرینه خود ببندد؛ اژدهای تایوانی با چندین محصول تکرار نشدنی، معماری Turing را بهبود بخشیده و نهایت کارایی را از آن دریافت می کند. نخست شاهد ارائه مدل AERO هستیم که با خنک کننده ای ساده از باقی مدل ها، به گونه های رفرنس نزدیک بوده و به طبع از قیمت کمتری برخوردار است. کارت گرافیک VENTUS را می توان عضو جدید خانواده دانست؛ این محصول به طور ویژه به همراه کارت گرافیک های سری GeForce RTX رونمایی شده است که با 2 عدد فن، می تواند جایگزین سری GAMING X شود.

سپس مدل پرچمدار GAMING X TRIO را مشاهده می کنید. این محصول چند ماهی است که در کنار تراشه های دیگر معرفی شده است. اینبار در دل خود GeForce RTX ها را حمل می کند. این محصول با خنک کننده بسیار توانمند خود، از پس بازی های سنگین با دقت بالا برخواهد آمد. پس از آن شاهد یک پرچمدار دیگر با عنوان DUKE هستیم که جزو مدل های رقابتی MSI به حساب می آید. این محصول با خنک کننده 3 فن معرفی شده است. در نهایت به کارت گرافیک SEA HAWK می رسیم که اینبار با تغییرات ظاهری، رونمایی شده است. این کارت گرافیک دارای خنک کننده هیبریدی بوده و یک رادیاتور 12 سانتی متری را به منظور پمپاژ مایع به کارت گرافیک، یدک می کشد. یک عدد فن نیز به همراه هیت سینک، بخش های مدار تغذیه را خنک خواهند کرد.

اما در این میان MSI پرچمدارانی را در این کلاس رونمایی کرده است که به واقع رقابت را بسیار سخت می سازد؛ 3 کارت گرافیک کاملا حرفه ای با عناوین زیر:

  • MSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio
  • MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio
  • MSI GeForce RTX 2080 Ti Duke

برای تعریف و تمجید های خود از پرچمداران جدید MSI، دلایل کافی داریم. در ادامه به ارائه برخی از این موارد خواهیم پرداخت تا خرید این محصولات را به خوبی توجیه نمائیم.

کارت گرافیک های GAMING X TRIO به واقع ادامه دهنده راه کارت گرافیک های موفق GAMING، در ظاهر و خنک کننده جدید هستند؛ خوشبختانه MSI با صرف هزینه بیشتر در بخش R&D، از تکرار یک طراحی برای مدت طولانی و در پلتفرم های متفاوت اجتناب می کند. کارت گرافیک های GAMING X TRIO دارای 2 گونه هستند؛ عناوین آنهایی که با نام X همراه است، اورکلاک تخصصی MSI را یدک می شکند. به طبع نسخه های فاقد این عبارت نیز کارت گرافیک های ساده هستند.

این محصولات با استفاده از فناوری Mystic Light و نرم افزاری با همین نام، جلوه های نورانی خود را به همراه مدیریت کاربری ارائه می دهند. اینبار افزون بر بالای کارت گرافیک، در جلوی محصول نیز شاهد استفاده از دیودهای LED هستیم. در بخش تهویه، این شرکت از فن های TORX FAN 3.0 به عنوان نسل سوم فن های TORX استفاده کرده است که به عنوان یک پتنت به طور رسمی به ثبت رسیده است. استفاده از تیغه هایی با زائده های خاص، گردش هوا را بهبود بخشیده دمیدن آن در هیت سینک را افزایش می دهد.

فن های مورد نظر با استفاده از 2 بلبرینگ، طول عمر بالاتر را در کنار نویز صوتی پایین تضمین می کنند. با استفاده از تکنیک های آیرودینامیکی مهندسی، هیت سینک برای تخلیه حرارت کارآمد بهینه شده است. استفاده از باله های منحنی در هیست سینک، امکان عبور هوا با صدای کمتر را فراهم می سازد؛ سپس فناوری Airflow Control هوا را به سمت هیت پایپ های خروجی هدایت می کند. نزدیک به 10 سال از معرفی فناوری Zero Frozr توسط MSI می گذرد و این تکنیک به منظور کنترل و کاهش دور فن، با کمبود بار پردازشی طراحی شده است که همچنان در کارت گرافیک های این شرکت مورد بهره برداری قرار می گیرد.

در سری GAMING X TRIO حتی فن ها نیز به صورت مجزا و در 2 دسته، بر اساس دمای ایجاد شده فعال خواهند بود. به عنوان مثال، فن جلویی در صورت رسیدن به دمای 60 و دیگر فن ها با رسیدن به دمای 56 درجه سانتی گراد شروع به چرخش خواهند کرد. (کارت گرافیک RTX 2080). بسیاری از کارت گرافیک های با این ابعاد، دارای پوشش Backplate به منظور حفاظت از خم شدن PCB هستند؛ اما MSI یک پوشش دیگر را در بخش تراشه ها استفاده کرده است تا از تراشه و قطعات به خوبی حفاظت گردد.

در سری GAMING TRIO پوشش Backplate با طراحی جدید، کاربردهای حفاظت و ضد گرما را دنبال می کند. بد نیست بدانید که در زیر این پوشش نیز یک پد حرارتی درست در پشت GPU نصب شده است. نسخه جدید برنامه نرم افزاری Mystic Light، با ویژگی های متعدد و ظاهر بصری بروزشده در اختیار شما قرار دارد تا سخت افزارهای خود با با طیف گسترده ای از محصولات مشابه سازگار نمائید.

پس از آن، برنامه خاص و جذاب Dragon Center را شاهد هستیم. داشبورد مدیریتی شما با ظاهری زیبا و متین، تمامی پارامترهای مهم و قابل تنظیم را به همراه قابلیت های مانیتورینگ، در اختیار شما قرار می دهد. همچنین پس از فشردن کلید G به وضعیت GAMNIG MODE نقل مکان خواهید کرد. امکان ساخت پروفایل های مجزا و یا استفاده از داده های آماده MSI، مانیتورینگ وضعیت تهویه، فرکانس، ولتاژ و…، امکان اورکلاک فوری با یک کلیک، انتخاب حالت های متنوع برای نویز صوتی فن و هرآنچه که نیاز خواهید داشت، در داشبوردهای مدیریتی این برنامه تزریق شده است.

از قابلیت های خاص و جذاب کارت گرافیک های MSI GeForce RTX 20 که بگذریم، به عملکرد "رندرینگ" این محصولات خواهیم رسید. با کمتر از 100 دلار پرداخت بیشتر به نسبت نسخه NVIDIA FE ساده، می توانید هیولای اورکلاک شده MSI RTX 2080 Gaming X Trio را در اختیار گیرید. برای نمونه می توانید چند بنچمارک معتبر از این کارت گرافیک را در زیر مشاهده نمائید:

همانطور که می بینید، نتایج به نسبت نسخه رفرنس، هیجان انگیز است! پس ارزش خرید یک کارت گرافیک سفارشی-حرفه ای در نرخ فریم و تهویه به همراه طول عمر و ویژگی های خاص است که برجسته می شود. دومین کارت گرافیک با نام MSI GeForce RTX 2080 Ti Duke، به سیلیکون پرچمدار TU102 مجهز بوده و عنوان سریع و پیشرفته ترین تراشه گرافیکی جهان را یدک می کشد. بد نیست بدانید که MSI این کارت گرافیک را با قیمت 1199 دلار عرضه خواهد کرد؛ دقیقا به قیمت نسخه NVIDIA FE، پس در این صورت خرید مدل های مرجع و FE به هیچ وجه توصیه نمی شود. حال به سراغ چند بنچمارک دیگر خواهیم رفت تا عملکرد "دوک" ام اس آی را بهتر درک نمائید:

و در پایان نیز کارت گرافیک MSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio را شاهد هستیم؛ محصولی طلایی با قابلیت های متعدد و البته فرکانس های 1350~1755 مگاهرتز که حتی 100 مگاهرتز به نسبت نسخه FE نیز بیشتر اورکلاک شده است. این شما و این هم چند هنر نمایی از این کارت گرافیک:

نکته: به عناوین بازی و رزولوشن های تست که در بالای اسلاید درج شده است، دقت نمائید.

نتیجه گیری:

شرکت MSI با تعدد محصولات خود در فرکانس و قیمت های گوناگون، وضعیت انتخاب را ساده تر می کند؛ با خرید محصولاتی که قیمت آنها به نسخه های رفرنس نزدیک شده است، گیمرها کارت گرافیک هایی را در اختیار خواهند گرفت که با برترین قطعات الکترونیکی تولید شده و خنک کننده ای بدون شکست، با کارنامه ای درخشان را بر روی خود حمل می کنند. داشبورد مدیریتی شما با طیف کاملی از برنامه های خاص تدارک دیده شده است که سفینه خود را به کنترل در خواهید آورد. در زمینه زیبایی شناسی و رنگ آمیزی سازگا با قطعات دیگر نیز این برند کم و کسری ندارد. به واقع نمی توان ایرادی از محصولات جدید این شرکت گرفت و آنها انتخابی مطمئن خواهند بود.