بررسی مادربرد Gigabyte B450 Aorus Pro
1 min read

بررسی مادربرد Gigabyte B450 Aorus Pro

مادربرد های چیپ AMD B450 در بخش رده متوسط در بازارهای جهانی کم کم جای خود را باز کرده اند. این مادربرد ها با توجه به برخورداریشان از امکانات اساسی برای استفاده از پردازنده های رایزن نسل دوم، از نظر قیمت بسیار به صرفه و اقتصادی هستند. اصولا B450 با درگاه های ارتباطی محدود تر نسبت به X470، سعی دارد کاربران با بودجه محدود را هدف قرار دهد که اصولا یک گرافیک، یک SSD، یک HDD، و رمهای معمولی فرکانس 3200 مگاهرتز دارند. شرکت گیگابایت، در این عرصه نیز با ارائه محصولات با کیفیت و با دوام خود، سعی در جذب کاربران و طرفداران پلتفورم های AMD دارد. امروز در اتاق تست سخت افزار مادربرد Gigabyte B450 Aorus Pro میهمان ماست تا به بررسی ویژگی ها و امکانات آن بپردازیم. از حق نگذریم، این مادربرد بسیار زیباست و از نظر امکانات نیز، اگر محدودیت های ذاتی چیپ B450 نبود، می توانستیم این مادربرد را حتی در رده High End بحساب آوریم. با ما در این بررسی همراه باشید.

پردازنده ی Ryzen 2700X مجهز به 8 هسته و 16 رشته ی پردازشی است و 16 مگابایت کش Level 3 دارد. این پروسسور ضریب باز، با فرکانس پایه 3.7 گیگاهرتزی که دارد توانایی آن در حالت Boost به فرکانس 4.3 گیگاهرتز نیز می رسد. صد البته این میزان فرکانس برای همه ی هسته ها اتفاق نمی افتد و این پردازنده در همه ی شرایط نیز همیشه به این میزان فرکانس دست پیدا نمی کند. با این دو شرط می توان این پردازنده را 4.3 گیگاهرتزی نامید. برای تست مادربرد از این پردازنده استفاده خواهیم کرد.

کولر زیبای Wraith Prism که به همراه پردازنده Ryzen 7 2700X عرضه خواهد شد از ویژگی های منحصر به فردی از جمله پشتیبانی از نورپردازی RGB و همچنین دو پروفایل برای تنظیم حداکثر و حداقل دور برای گردش فن است. کیفیت و جنس این کولر فوق العاده است و شرکت AMD تلاش موفقیت آمیزی برای حل مشکل خنک کنندگی استوک 2700X کرده است. اما انتظار اورکلاک با آن را نداشته باشید. صد البته، هر کولر یا واتر کولری هم نمی تواند 2700X را خنک کند، و حتی برای اورکلاک متوسط هم می بایستی دست به دامان واتر کولر های مدار باز یا Open Loop شد. جای شکرش باقی است در حالت استوک، این کولر برای 2700X کافی است و می تواند آن را خنک کند. مس به کار رفته در این کولر بالاست و می توان گفت این بهترین کولر در این سبک و شکل برای پردازنده است. نصب کولر نیز تقریبا سر راست است، فقط کمی برای رساندن قلاب به سوکت باید خلاقیت و زور به خرج داد. این فن صدای زیادی ندارد و نویز آن در حد منطقی آرام به نظر می رسد.

چیپست B450 از سوکت AM4 از جمله جدیدترین چیپ های عرضه شده توسط AMD است که با پردازنده های هر دو نسل اول و دوم رایزن سازگار است. از مهمترین ویژگی های این چیپست که در تصویر مشاهده می فرمایید، تمامی امکانات مورد نیاز یک کاربر حرفه ای را می تواند برآورده کند، و اگرچه از نظر تعداد درگاه های ارتباطی محدود است اما هر آنچه را که دارد، در نهایت پهنای باند می تواند مورد استفاده قرار دهد.

شرکت AMD، از فن آوری StoreMI در کلیه مادربرد های سری 400 خود استفاده کرده است که به لطف آن می توان، با ترکیب یک SSD، یک HDD، و فقط 2 گیگابایت رم، یک استخر حافظه مشترک ایجاد کرد که به لطف آن فایل های مورد استفاده مکرر کاربران به صورت اتوماتیک و هوشمند به مرور به بخش های پر سرعت تر منتقل و نتیجه ی آن پر سرعت تر شدن زمان بارگیری یا Loading برنامه ها، بازی ها و بوت ویندوز شود. در مورد این فن آوری ویدیو زیر توسط AMD ارائه شده است که نحوه استفاده و توضیح در مورد آن به خوبی شرح داده شده است.

معرفی محصول:

شرکت گیگابایت مجموع 4 مادربرد برای B450 ارائه کرده است که پرچمدار آنها، مدل Wi-Fi دار همین مادربرد مورد بررسی امروز ماست. مادربرد Gigabyte B450 Aorus Pro با دارا بودن مدار حرفه ای رگلاتوری 8+3 فازی تمام دیجیتال، و همچنین با برخورداری از کارت صدای قدرتمند Realtek ALC1220، و دو درگاه M.2 مجهز به سینک خنک کننده، مدل شاخصی در میان کلیه مادربرد های B450 موجود در بازار است. این مادربرد به قیمت 105 دلار عرضه می شود که به نسبت مادربرد گران قیمتی است، ولی این قیمت با توجه به امکانات آن توجیه پذیر است.

بسته بندی و نمای بیرونی:

جعبه مادربرد با تم معمول محصولات Aorus به رنگ مشکی نوک مدادی و نارنجی عرضه می شود، در پشت جعبه به امکانات خاص مادربرد اشاره شده است که از جمله می توان از مدار رگلاتوری دیجیتالی، کارت صدای ALC1220 VB به همراه استفاده از خازن های کلاس صوتی WIMA، فن آوری کنترل دور فن Smart Fan 5، فن آوری نورپردازی RGB Fusion، گارد PCIe، و سینک های خنک کننده برای درگاه های M.2، نام برد. لازم به ذکر است این مادربرد مجهز به پنل پشتی ثابت است که راحتی نصب در کیس را سبب می شود.

اقلام زیادی درون جعبه قرار ندارد و به نظر گیگابایت سعی کرده تمام هزینه ها را بر روی امکانات روی مادربرد کند. اقلام همراه، شامل دوعدد کابل SATA، یک بج Aorus، یک کمک کانکتور برای اتصالات فرانت پنل کیس، و DVD درایور و دفترچه راهنما می شود. اگر یک برگ استیکر Aorus هم همراه این مادربرد می بود، دل خریدار شاد تر می شد.

مادربرد Gigabyte B450 Aorus Pro در ابعاد استاندارد ATX ساخته شده است و طراحی آن الحق و الانصاف بسیار زیبا و شکیل است؛ سینک های تمام آلومینیومی با کیفیت، تم نارنجی و مشکی، همچنین نورپردازی RGB که کلمه Aorus و سینک روی چیپست را روشن می کند، از جمله زیبایی های این مادربرد B450 است. ناگفته نماند در پنل مادربرد نیز نام Aorus به صورت نورپردازی شده و همسان سازی شده با بقیه بخش ها به زیبایی هرچه بیشتر مادربرد کمک کرده است. در مجموع طراحی مادربرد نمره خوبی را دریافت می کند.

مدار رگلاتوری برق رسانی به پردازنده، با توجه به قابلیت اورکلاک، بسیار حرفه ای طراحی و ساخته شده است. این مدار توسط یک کانکتور 8 پین برق تغذیه می شود. گیگابایت برای CPU تعداد 4 فاز که توسط PWM ها به دوبرابر افزوده می شود اختصاص داده است. گیگابایت همچنین تعداد 3 فاز نیز برای بخش برق آن اختصاص داده که در مجموع 11 فاز را، همانگونه که در تصویر عیان است، برای این مادربرد در نظر گرفته است. اگرچه پردازنده 2700X اصولا به سختی اورکلاک می شود اما اگر از پردازنده های پایین رده تر مانند 2600X استفاده کنید، شانس بالایی را برای اورکلاک با این مادربرد می توان در نظر گرفت.

توصیف بخش فوقانی مادربرد رو شروع می کنیم با هدر فن چهار پین کنار سوکت 8 پین برق پردازنده. البته جای خیلی سختیه و پس از بستن مادربرد به کیس شاید دسترسی به اون نقطه کار آسانی نباشد بنابراین برنامه ریزی برای مدیریت کابل کشی را پیش از بستن مادربرد به کیس انجام دهید که بعدا به مشکل عبور کابل از مناطق صعب العبور برخورد نکنید. هدر های CPU_FAN و CPU_OPT در سمت چپ اسلاتهای رم در محل مناسبی قرار دارند. در سمت چپ پایین تصویر نیز یک هدر دیگر فن قرار دارد که اصولا برای اتصال فن پشت کیس است و در پشت آن یک هدر RGB است که در تصویر پایین توضیح آن می آید.

یک هدر بسیار ریز در همین بخش پایین، در کنار اولین اسلات PCIe X1 قرار گرفته است که مخصوص اتصال به کابل LED RGB کولر استوک AMD است، بخصوص اگر از کولر Wraith استفاده کنید، وجود این درگاه برای همسان سازی نورپردازی بسیار کاربردی است و واقعا باید به گیگابیت برای پرداختن تمام و کمال به مسئله نورپردازی تبریک گفت.

در کنار اسلات های رم، هدر های مخصوص رشته های LED دیجیتالی قرار دارد و همچنین جامپر تنظیم کننده ولتاژ 5 و 12 ولت برای آنها. دو عدد درگاه SATA III نیز در کنار سوکت 24 پین پردازنده در این بخش قرار داده شده است که، ترجیح می دادیم در اینجا سوکت فرانت پنل USB 3.1 باشد. در مجموع نکته ی منفی نیست فقط ای کاش گیگابایت از سوکت های افقی SATA III به جای نوع عمودی آن استفاده می کرد که زیبا تر هستند.

در بخش پایین مادربرد، در لبه سمت چپ، چهار درگاه SATA III منشعب از چیپست، قرار دارد. در لبه پایینی مادربرد، شاهد تجمع درگاه های ارتباطی هستیم که برای مدیریت راحت تر کابل کشی در این بخش قرار گرفته اند. لبه پایین سمت چپ، به ترتیب Status LED های 4 گانه عیب یابی CPU، VGA، RAM و Boot Drive را مشاهده می کنیم، سپس سوکت اتصالات فرانت پنل کیس، سوکت اتصال USB 3.1 Gen.1، دو درگاه USB 2.0، درگاه TPM، یک سرشاخه برای فن، و اتصالات مخصوص رشته های دیجیتالی RGB. و همچنین RGB یا RGBW نیز در اینجا در کنار جامپر ولتاژ برای آنها مشاهده می شود. در منتها علیه سمت راست نیز سوکت HD Audio قرار دارد. این مادربرد سه اسلات PCIE دارد که اولین آن مجهز به گارد محافظ آلومینیومی است. با توجه به محدودیت های B450، کاربران محدود به استفاده از یک کارت گرافیک هستند که به صورت تمام از پهنای باند X16 PCIe نسل سومی استفاده کند.

دو درگاه M.2 نیز برای SSD های NVMe و ساتا مابین اسلاتهای PCIe قرار دارد که هر دو مجهز به سینک خنک کننده Thermal Guard هستند و با توجه به محدودیت های B450، توصیه ما به استفاده از تنها یک SSD NVMe بر روی این مادربرد است و دومی را می توان برای SSD های M.2 پروتکل SATA مورد استفاده قرار داد.

در بخش صوتی AMP-UP، گیگابایت از خازن های صوتی WIMA Film و Nichicon Fine Gold استفاده کرده است. ایزولاسیون کانال های صوتی به همراه کدک Realtek 1220VB تجربه ی خوبی از کیفیت صوتی را برای کاربران به ارمغان می آورد. این سیستم صوتی پیشرفته در سیستم عامل به کمک نرم افزار قابلیت هدایت و افکت گذاری را بر روی صداهای پخش شده دارد.

در پنل پشت ماردبرد، درگاه های USB 3.1 Gen.2، شامل نوع A و C، همچنین چهار درگاه USB 3.1 Gen.1، درگاه LAN گیگابیتی اینتل، و خروجی Optical، و جک های صوتی 7.1 کاناله به همراه خروجی های تصویری HDMI قرار دارند.

کلمه ی Aorus که به صورت کمرنگ در بالای درگاه DVI قرار دارد، مجهز به نورپردازی است.

معرفی سیستم تست:

کارت گرافیک MSI GTX 1060 ARMOR 6G OC

این کارت گرافیک با فرکانس کاری 1759 مگاهرتز، 6 گیگابایت حافظه از نوع GDDR5، حداکثر فرکانس حافظه تا 8008 مگاهرتز، رابط حافظه 192 بیتی، توان مصرفی 120 وات، یک ورودی برق 8 پین و سیستم خنک کننده کارآمد، گزینه مناسبی برای گیمرها است. کارت گرافیک GTX 1060 انتخاب خوبی برای کاربرانی است که می خواهند در رزولوشن 1080 پیکسل بازی ها را روان اجرا کنند. این کارت می تواند در این رزولوشن حتی در حداکثر تنظیمات هر بازی، به خوبی جوابگوی نیاز شما باشد. این کارت گرافیک توسط شرکت MSI در اختیار ما قرار داده شده است.

حافظه G.SKILL TRIDENT Z 3600 CL 16 2X8G

این سری از حافظه های جی اسکیل برای دست یابی به فرکانس بالا بهینه شده است. کیت مورد استفاده 2 ماژول 8 گیگابایتی DDR4 است که با فعال کردن XMP از حداکثر فرکانس کاری 3600 مگاهرتز با زمان تاخیر CL16 بهره می برد. این ماژول ها از جی اسکیل تایوان به دست وب سایت سخت افزار مگ رسیده است.

درایو ذخیره سازی PLEXTOR M8PE M.2 NVME 256G

اس اس دی مورد استفاده PLEXTOR M8PE 256G با سرعت بسیار بالا به پروتکل NVME 1.2 مجهز است و از طریق رابط PCIe Gen.3 x4 به درگاه M.2 متصل می شود. استفاده از فناوری DRAM Cache Buffer، و موتور تصحیح خطای ECC از جمله امکانات آن به حساب می آید. این حافظه دارای سرعت نوشتن 900 مگابایت در ثانیه و سرعت خواندن 2000 مگابایت در ثانیه است. اس اس دی مورد نظر توسط شرکت پلکستور برای سیستم تست دفتر مجله سخت افزار ارسال شده است.

درایو ذخیره سازی SAMSUNG 860 EVO 250G

اس اس دی مورد استفاده برای تست درگاه SATA III، آخرین نسل از درایو های خانواده EVO سامسونگ است که به لطف کنترلر قدرتمند MJX، و حافظه های 3D TLC NAND، و کش DDR4، حداکثر سرعت خواندن 550 MBps و حداکثر سرعت نوشتار 520 MBps را در اختیار سیستم قرار می دهد. ناگفته نماند سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی بر روی این درایو به ترتیب 98K IOPS و 90K IOPS می باشد.

منبع تغذیه GREEN GP850B-OCPT

نسل جدید پاور های پلاتینیومی خانواده Overclocking Evo شرکت گرین است. این پاور از یک ریل پرقدرت 12 ولت 70 آمپری بهره می برد، که به لطف مبدل‌ DC-DC برای ایجاد ولتاژ شاخه‌های +5V و +3.3V در بخش ثانویه، باعث تثبیت هر چه بیشتر ولتاژ شاخه‌های خروجی در این پاور می شود. امکان تحقق عملی Zero Voltage Switching در بخش ورودی این پاور به کمک توپولوژی Half-Bridge در کنار مبدل LLC Resonant ایجاد شده است تا حامل‌های EMI، RF و تلفات سوئیچینگ در ورودی کاهش یافته و بازدهی مصرف انرژی افزایش یابد. حالت Fan-Less بودن و استفاده از قطعات صنعتی برای افزایش طول عمر، فن خنک کننده با عملکرد بهینه و نویز بسیار کم از دیگر امکانات آن به شمار می رود. این پاور توسط شرکت گرین برای سیستم تست در اختیار ما قرار داده شده است.

خنک کننده GREEN GLACIER 360-EVO

این قویترین واتر کولر شرکت پردیس صنعت سیاره سبز (گرین) است که در حال حاضر از پر فروش ترین واتر کولر های بازار ایران به شمار می رود. از جمله ویژگی های این خنک کننده می توان به استفاده از رادیاتور 360 میلیمتری آلومینیومی، استفاده از سه فن 12 میلیمتری کم صدا مجهز به LED های قرمز با طول عمر 100 هزار ساعت، واتر پمپ بلبرینگ سرامیکی قدرتمند بی صدا با طول عمر 80 هزار ساعت، واتر بلاک کاملا مسی مجهز به نمایشگر نشان دهند دمای کولانت و دور پمپ اشاره کرد. این رادیاتور برای تست توسط دفتر گرین در اختیار ما قرار داده شده است که تشکر ویژه داریم.

خمیر سیلیکون گرین GREEN GT-4 PREMIUM

برای تست پردازنده از خمیر سیلیکن جدید گرین GT-4 Premium استفاده کردیم. این خمیر سیلیکن با ضریب انتقال حرارت 5.0W/m.K، قابلیت استفاده در پردازنده و کارت گرافیک را در دامنه دمایی منفی 40 تا 240 درجه سانتی گراد، داراست. شرکت گرین با فرمولاسیون جدید و استفاده از مواد با کیفیت این خمیر سیلیکن را برای استفاده های حرفه ای تولید کرده، و آن را در اختیار آزمایشگاه تست مجله سخت افزار قرار داده است که سپاسگذاریم.

بررسی کارایی:

در بررسی های پیشین در ارتباط با پردازنده 2700X و اورکلاکش گفته شد، علیرغم انتظار ما از پردازنده ضریب باز 2700X متاسفانه هیچ امکان اورکلاکی وجود ندارد بنابراین نهایت قدرت این پردازنده در فرکانس دیفالت آن است که به لطف فن آوری XFR 2 از 3.7 به 4.3 گیگاهرتز در لود افزایش می یابد. در این بررسی نیز، به همان شکل، امکانی برای اورکلاک 2700X وجود نداشت. برای فرکانس رمها نیز توانستیم رمهای فرکانس 3600 مگاهرتزی را در 3200 مگاهرتز به صورت کاملا پایدار استفاده کنیم. به سراغ نتایج تست ها می رویم، تست هایی که همه در حالت دیفالت گرفته شده اند.

نتیجه گیری:

این اولین مادربرد B450 است که توسط سایت سخت افزار بررسی می شود، بنابراین باید آن را با دیگر مادربرد های B450 سنجید و در جدول تست ها قرار داد. فعلا تا زمانی که دیگر برند های مادربرد سازی مادربرد های B450 خود را برای تست به ما بدهند، مادربرد گیگابایت یکه تاز B450 ها در کلیه تست های سخت افزار است. در مجموع اگر بخواهیم راندمان و عملکرد آن را با برادران X470 بسنجیم، فاصله به قدری نزدیک است که در عمل هیچ تفاوت محسوسی بین آنها نیست. صد البته محدودیت ذاتی چیپ B450 به استفاده از رمها در فرکانس 3200 مگاهرتز کمی باعث افت فریم در بازی در حد یک یا دو فریم نسبت به X470 می شود، و این موضوع در نتایج دیگر تست ها نیز مشخص است، ولی اصلا محسوس نیست و با توجه به قیمت کمتری که نسبت به X470 دارد، مادربرد های B450 به صورت عام، و این مادربرد B450 Aorus Pro گیگابایت به صورت خاص می تواند، انتخاب اصلح اقتصادی و منطقی برای استفاده از قدرت پردازنده های نسل دوم رایزن باشد.

بخش صوتی قوی، طراحی زیبا، امکانات نرم افزار و سخت افزاری مناسب گیمینگ، نورپردازی عالی، استفاده از قطعات با دوام و با کیفیت، همه از ویژگی های بارز این مادربرد خوش ساخت از شرکت گیگابایت است. در مجموع، رضایت خود را از این مادربرد اعلام می داریم و به سبب عملکرد خوب آن، نشان پیشنهاد شده توسط سایت سخت افزار را به آن اعطا می کنیم.

{REVIEW} label=امتیاز; decimal=1; max=10; راندمان=8.5; امکانات=8.8; بایوس=9.0; اورکلاک و کولینگ=9.0; طراحی=9.0; نرم افزار=9.0; کیفیت ساخت=9.2; {/REVIEW}