محبوب‌ترین بازی‌ها در میان ایرانی‌ها کدام‌ها هستند؟
1 min read

محبوب‌ترین بازی‌ها در میان ایرانی‌ها کدام‌ها هستند؟

بازی جزء جداناپذیر ذات انسان است. فرقی ندارد در چه رده سنی باشید و چه ابزاری برای بازی در اختیار داشته باشید، اما همیشه از این راه برای سرگرم کردن خود استفاده می کنید. طبق گزارش ایسنا، گزارش «بازی‌خیزهای ۱۳۹۶» حاصل تحلیل داده‌های برگرفته از پیمایش ملی مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال بین بازیکنان پنج استان کشور است که بیش‌ترین تعداد بازیکنان را دارند. این گزارش نشان می‌دهد Clash of Clans، محبوب‌ترین بازی پنج استان بازی‌خیز کشور در سال ۱۳۹۶ بوده است و پلت‌فرم موبایل نیز پرکاربردترین پلت‌فرم برای بازیکنان این پنج استان به حساب می‌آید.

نمونه‌ی آماری این گزارش 8000 نفر بودند و روش نمونه‌گیری تلفیقی «طبقه‌ای خوشه‌ای چندمرحله‌ای» به‌دست آمده‌اند. این آمار متعلق به پنج استان تهران، خراسان رضوی، فارس، خوزستان و اصفهان است که طبق اعلام گردآورندگان گزارش بازی‌خیزترین استان های کشور بوده اند. در هر استان پنج بازی به عنوان پرطرفدارترین بازی‌ها مشخص شده‌اند. پرطرفدارترین بازی در بین همه‌ی استان‌ها مشترک است و آن بازی موبایلی کلش آو کلنز می باشد.

در استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان، دومین بازی محبوب، PES است و بازی GTA در استان‌های خوزستان و فارس دومین بازی محبوب به حساب می‌آید که در سه استان دیگر در رده‌های چهارم (اصفهان و خراسان رضوی) و پنجم (تهران) جای دارد. نکته جالب اینجاست که GTA در کشور ممنوع است و به صورت رسمی در کشور منتشر نمی‌شود.

بازی اکشن Counter Strike در استان‌های تهران، فارس، خراسان رضوی و اصفهان سومین بازی محبوب است و به طرز جالبی در استان خوزستان جزو 5 بازی محبوب هم قرار ندارد. بازی فوتبالی FIFA در استان تهران در رده‌ی چهارم و در استان خراسان رضوی پنجم است. تنها بازی ایرانی این لیست بازی «باقلوا» است که در دو استان فارس و خوزستان در رده‌ی چهارم محبوب‌ترین بازی و در استان اصفهان پنجمین بازی محبوب است.

ژانرهای پرطرفدار در این پنج استان، بازه‌ی وسیعی دارند. در استان تهران بعد از ژانر ورزشی، ژانرهای رانندگی، معمایی، استراتژی و سکوبازی/دونده قرار می‌گیرند. در فارس بعد از ژانر معمایی، ژانرهای استراتژی، سکوبازی/دونده، آرکید و تیراندازی محبوب‌ترین هستند. در خوزستان بعد از ژانر سکوبازی/دونده، ژانرهای معمایی، استراتژی، ورزشی و رانندگی قرار می‌گیرند. در استان خراسان رضوی بعد از ژانر آرکید، ژانرهای سکوبازی/دونده، معمایی، استراتژی و رانندگی قرار دارند. و سرانجام در استان اصفهان، بعد از ژانر آرکید، ژانرهای سکوبازی/دونده، معمایی، استراتژی و مدیریت/ شبیه‌سازی محبوب‌ترین هستند.

در گزارش بازی‌خیزهای 1396 زمانی که کاربران هر استان برای بازی کردن در یک روز صرف می‌کنند نیز مشخص شده است. بر این اساس، کاربران بازی در خراسان رضوی با صرف 104 دقیقه در روز برای بازی کردن در مقام نخست هستند، کاربران استان تهران با 97 دقیقه در روز، خوزستانی‌ها با 88 دقیقه در روز، کاربران استان فارس با 8 دقیقه در روز و سرانجام کاربران استان اصفهان با 80 دقیقه در روز در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

سامسونگ پرکاربردترین برند سخت‌افزاری در میان گیمرها

برترین برندهای سخت‌افزاری برای بازی کردن و خصوصا بازی با گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها در این پنج استان به این شرح است که سامسونگ با بیش‌ترین کاربر در هر پنج استان در رده‌ی نخست است. سونی در استان‌های تهران و خراسان رضوی در رده‌ی دوم محبوب‌ترین برند قرار دارد و هوآوی در فارس، خوزستان و اصفهان دومین برند محبوب است. برند لنوو در چهار استان تهران، فارس، خراسان رضوی و اصفهان چهارمین برند محبوب است. مایکروسافت در سه استان اصفهان، خراسان رضوی و فارس پنجمین برند محبوب به حساب می‌آید. برندهای اپل و LG نیز به ترتیب در استان‌های تهران و خوزستان، پنجمین برند محبوب کاربران برای بازی کردن هستند.

بیش‌ترین توجه به رده‌بندی سنی از اصفهانی‌ها

کاربران بازی در استان اصفهان بیش از چهار استان دیگر به نظام رده‌بندی بازی توجه نشان می‌دهند. آن‌ها با 35 درصد توجه به نظام رده‌بندی در مقام نخست قرار دارند، تهرانی‌ها با 33 درصد در رده‌ی دوم هستند و خراسان رضوی، فارس و خوزستان به ترتیب با 25، 20 و 7 درصد در رده‌های بعدی جای می‌گیرند.

محبوب‌ترین پلت‌فرم گیمرهای داخلی: موبایل

سه پلت‌فرم اصلی بازی موبایل، کنسول و کامپیوترهای شخصی بودند. آمار مشخص کرده که بیش‌ترین استفاده از یک پلت‌فرم مربوط به پلت‌فرم موبایل است. بیش‌ترین این استفاده نیز مربوط به استان اصفهان است با 94 درصد کاربر، پس از آن تهران با 92، فارس با 91، خراسان رضوی با 90 و خوزستان با 82 درصد در رده‌های بعدی جای می‌گیرند. کاربران کنسول‌های بازی نیز در دو استان درصد بالاتری از کاربران رایانه‌های شخصی را به خود اختصاص داده‌اند؛ خوزستان با 12 درصد و تهران 29 درصد. در خراسان رضوی با 22 درصد، اصفهان با 18 درصد و فارس با 14 درصد، کاربران کنسولی در مقام سوم ایستاده‌اند. کاربران رایانه‌های شخصی بیش‌ترین کاربر را در استان خراسان رضوی دارند، با 35 درصد کاربر فعال. فارس با 33، اصفهان با 31، تهران با 29 و خوزستان با 11 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

59 درصد بازیکنان تهرانی آنلاین بازی می‌کنند

درصد کاربرانی که در این پنج استان بازی‌ها را به‌شکل آنلاین نیز تجربه می‌کنند به این ترتیب است که کاربران استان تهران با 59 درصد در رده‌ی اول هستند، فارس با 54 درصد کاربر آنلاین بازی دوم است، خوزستان با 49 درصد سوم، خراسان رضوی با 44 درصد چهارم و اصفهان با 38 درصد کاربر آنلاین بازی در رده‌ی پنجم قرار دارد.

شما به عنوان یک گیمر به چه سبک بازی در چه پلت‌فرمی علاقه دارید؟ آیا بازی‌های محبوب خود را به صورت آنلاین بازی می‌کنید یا آفلاین؟