تبعات بازار سیاه فروش کد ملی برای ثبت نام ایران‌خودرو
1 min read

تبعات بازار سیاه فروش کد ملی برای ثبت نام ایران‌خودرو

چند روز پیش در خبرها داشتیم که همزمان با آغاز پیش فروش 53 هزار محصول ایران خودرو بازار سیاهی برای آن راه افتاده است. از آنجاییکه ایران خودرو پیش فروش خوردوهای خود را محدود به ماشین اولی ها و کسانی کرده است که در پیش فروش سایپا محصولی خریداری نکرده اند، برای همه افراد امکان خرید خودرو وجود ندارد. از همین در سایت های خرید و فروش آنلاین مشاهده می کنید که افرادی سودجو فروش امتیاز ویژه ایران خودرو را با کد ملی X با رقم های عجیب به فروش میرسانند. اما آیا اصلاً چنین چیزی ممکن است؟ چه تبعاتی در انتظار خریداران و فروشندگان کد ملی خواهد بود.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران در این رابطه گفته است:

روال معمول در این موارد به این ترتیب است که شخص متقاضی اجاره کارت ملی با شخص واگذارکننده کارت به دفترخانه اسناد رسمی می‌روند و متقاضی از واگذارکننده وکالت کلی و بلاعزل برای استفاده از کارت ملی می‌گیرد. این در حالی است که اجاره‌دهندگان کارت ملی باید آگاه باشند که با ارائه وکالت، این امکان را در اختیار شخص متقاضی قرار می‌دهند که با کارت ملی آنها ده‌ها سوء‌استفاده دیگر همچون افتتاح حساب، دریافت کارت بازرگانی، فرار مالیاتی و غیره انجام دهند.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران در ادامه افزود: سال‌ها است که می‌شنویم برخی از تجار با پرداخت مبلغی اندک کارت ملی برخی از افراد را اجاره کرده و با استفاده از آن اقدام به واردات کالا می‌کنند و میلیاردها تومان فرار مالیاتی دارند و در آخر شخص اجاره دهنده کارت ملی مسئول است. البته بسیار بعید است که افرادی حاضر باشند با کارت ملی فرد دیگری اقدام به ثبت‌نام خودرو و واریز وجه کنند زیرا در آن صورت حتی در صورت اخذ وکالت، سند خودرو به نام دیگری است و ممکن است مشکلات حقوقی بسیاری ایجاد شود، بنابراین هم اجاره‌دهندگان کارت ملی و هم متقاضیان متوجه مخاطرات احتمالی چنین اقداماتی باشند.