امروز را جشن بگیریم! به بهانه روز جهانی شرلوک هلمز

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

از اولین حضور او در سال ۱۸۸۷ حدود ۱۳۰ سال می‌گذرد. شرلوک هلمز (Sherlock Holmes) یکی از پرطرفدارترین شخصیت‌های داستانی در تاریخ است که تقریبا همه او را می‌شناسند. شرلوک هلمز کاراگاهی است که به همراه دستیار خود دکتر واتسون (Dr.Watson)، به دنبال حل معماهای مرموز با هوش، منطق و نبوغ منحصربه‌فرد خود می‌رود.

آفریننده محبوب‌ترین کاراگاه تاریخ، سر آرتور کونان دویل (Sir Arthur Conan Doyle) است. حقیقتی که شاید همه آن را ندانند این است که در سال ۱۸۸۷ اولین رمان شرلوک هلمز یعنی ” A Study In Scarlet” شکست خورد؛ چراکه دویل با دست رد همه ناشران روبرو شد. اما با اینکه رمان در میان ناشران و اکثر خوانندگان طرفداری نداشت، نویسنده ماهنامه لیپینکات (Lippincott) جوزف استودارت (Joseph Stoddart)، قابلیت‌هایی در این داستان حس کرد و به آن علاقه‌مند شد. وقتی استودارت در یکی از مهمانی‌های اسکار وایلد (Oscar Wilde) دویل را دید، با آغوش باز سمت او رفت و او را تشویق کرد تا داستان خود را ادامه دهد و به او قول انتشار داستانش در مجله خود را داد. این تبدیل به شروعی برای یکی از معروف‌ترین داستان‌های جهان شد.

بعد از رمان اول، این داستان تبدیل به فیلم، پادکست و سریال شد که پرطرفدارترین آن‌ها سریالی با بازی بندیت کامبربچ (Benedict Cumberbatch) و فیلمی به با بازی رابرت دانی جونیور (Robert Downey Jr) در نقش شرلوک هلمز هستند.

شخصیت شرلوک هولمز به عنوان شخصیتی که بیشترین فیلم از آن ساخته‌ شده است شناخته می‌شود؛ هلمز تا کنون در بیش از ۲۲۶ فیلم ظاهر شده‌است؛ البته بدون در نظر گرفتن شخصیت‌های ابرقهرمانی که از او ساخته شده. در سال ۲۰۰۲ شرلوک هولمز به عنوان اولین شخصیت داستانی نشان افتخاری برای استفاده از متدهای علمی در حل معماهای کاراگاهی خود گرفت.

در سال ۲۰۱۳ به مناسبت تولد دویل در ۲۲ می جشنی برگزار شد و از آن سال به بعد طرفداران این کاراگاه در سراسر دنیا، هر سال این روز را به مناسبت «روز شرلوک هلمز» جشن می‌گیرند. با ما همراه باشید تا روز کاراگاه شرلوک هلمز را در روز تولد خالق آن جشن بگیریم.

The post امروز را جشن بگیریم! به بهانه روز جهانی شرلوک هلمز appeared first on دیجی‌کالا مگ.