نگاهی به برترین سریال های الهام‌گرفته شده از شخصیت های واقعی

این سریال ها که بهترین های ژانر بیوگرافی هستند، زندگی افرادی را به تصویر کشیده اند که تصمیمات، دستاوردها و حتی مرگ آنها برای بیشتر مردم جالب توجه است. از هیتلر و اسکوبار تا داوینچی و ورساچی.

گاهی دیدن جمله «بر اساس واقعیت ساخته شده است» کافی است تا بیننده را مجذوب و میخکوب جلو تلویزیون نگه دارد. دیدن وقایع زندگی افرادی که نامشان را در کتاب ها یا تیتر اول اخبار دیده اید می تواند سرگرم کننده، جذاب، الهام بخش یا عبرت آموز باشد.

تجارت های کلان پابلو اسکوبار، جنگاوری اسپارتاکوس، محاکمه سیمپسون ستاره فوتبال، قتل طراح مد بزرگ ورساچی، سیاست های جان آدامز، نسل کشی هیتلر، رسالت مسیح، محاکمه مرموز گریس و سلطنت طولانی ملکه ویکتوریا. این سریال ها داستان زندگی آنها را روایت می کنند.

این فهرست بر اساس بیشترین رای و بیشترین امتیاز کاربران imdb تهیه شده است.

۱- نارکوس (۲۰۱۵)/ Narcos

بهترین سریال های ژانر بیوگرافی

امتیاز: ۸٫۹

جوایز: نامزد گلدن گلوب بهترین سریال و بهترین بازیگر برای وگنر مورا- نامزد امی بهترین تدوین و بهترین موسیقی متن

فصل ۱و ۲ این سریال وقایع زندگی «پابلو اسکوبار» را از زبان یک مامور پلیس نشان می دهد. پابلو اسکوبار یا ال پدرینو، یکی از مخوف ترین و البته ثروتمندترین قاچاقچی های تاریخ است که لقب سلطان کوکائین را به خودش اختصاص داده بود. اسکوبار برای پلیس و برای دیگر هم صنفانش مظهر رعب و وحشت و برای فقرا رابین هود زمانه بود. او در ۴۳ سالگی در کلمبیا به دست نیروی پلیس کشته شد. «نارکوس»، دوران اوج قدرت اسکوبار، دستگیر شدن و فرار کردنش از زندان و در نهایت مرگ او را نشان می دهد.

نکات حاشیه ای: «وگنر مورا» بازیگر نقش اسکوبار که اصالتا برزیلی است برای بازی در این سریال زبان اسپانیایی را آموخت. عنوان فیلم برگرفته از کلمه اسپانیایی « narcotraficante » به معنای تاجر موادمخدر است.

۲- اسپارتاکوس: جنگ نفرین شدگان (۲۰۱۳)/ Spartacus: War of the Damned

بهترین سریال های ژانر بیوگرافی

امتیاز : ۸٫۵

جوایز: نامزد بهترین سریال آکادمی فیلم های ترسناک، فانتزی و علمی-تخیلی آمریکا

اسپارتاکوس، گلادیاتوری که در بند امپراطوری روم است، رهبری برده ها را به عهده می گیرد و دست به قیام می زند. مجلس سنای روم برای سرکوب این قیام از فرمانده بزرگی به نام «مارکوس کراسوس» درخواست کمک می کند. «کراسوس» با همکاری «جولیوس سزار» جوان با معترضان وارد نبرد می شوند. این سریال جنگ خونین اسپارتاکوس و یارانش با رومیان را به تصویر کشیده است.

نکات حاشیه ای: سال ۲۰۱۰ و در زمان فیلمبرداری این سریال، «اندی وایتفیلد» بازیگر نقش اسپارتاکوس اعلام کرد که به بیماری سرطان غدد لنفاوی مبتلا شده است و قادر به ادامه بازی نیست. این اتفاق باعث شد تا قسمت های آغازین فصل بعدی یعنی «خدایان میدان نبرد» بدون حضور او پیش برود و در نهایت بازیگر دیگری (لیام مک اینتایر) جایگزین او شد. وایتفیلد، در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱ در بیمارستان سیدنی درگذشت.

۳- اسپارتاکوس: خدایان میدان نبرد (۲۰۱۰)/ Spartacus: Gods of the Arena

بهترین سریال های ژانر بیوگرافی

امتیاز : ۸٫۵

جوایز: نامزد جایزه امی بهترین بدلکاری برای قسمت «پایان تلخ»

این فصل وقایع پیش از اسپارتاکوس یعنی دلاوری های خاندان باتیاتوس در رویارویی با چالش های پیش رویشان را به تصویر می کشد.

نکات حاشیه ای: این سریال ۲ سال بعد از شروع اولین فصل اسپارتاکوس پخش شد اما در واقع وقایع مربوط به ۵سال قبل از ورود اسپارتاکوس را نشان می دهد.

۴- شیاطین داوینچی (۲۰۱۳)/ Da Vinci’s Demons

بهترین سریال های ژانر بیوگرافی

امتیاز : ۸

جوایز: برنده جایزه امی بهترین جلوه های ویژه- برنده جایزه بفتا بهترین سریال، بهترین بازیگر برای تام ریلی و بهترین طراحی لباس- نامزد بفتای بهترین تدوین و بهترین چهره پردازی و گریم

این سریال شرح حالی بر زندگی «لئوناردو داوینچی» هنرمند و مخترع ایتالیایی دوره رنسانس است. همچنین جهت گیری سیاسی و روابط عاشقانه او که در آن زمان نامتعارف بود را نشان می دهد.

نکات حاشیه ای: نام هر قسمت از این سریال برگرفته از نام کارت های تاروت است و موسیقی متن آن نوعی پالیندروم است به این معنا که اگر آن را به صورت وارونه هم پخش کنید به همان صورت قبل خواهید شنید.

۵- داستان جنایی امریکایی (۲۰۱۶)/ American Crime Story

بهترین سریال های ژانر بیوگرافی

امتیاز : ۸٫۵

جوایز: برنده جایزه گلدن گلوب بهترین سریال کوتاه و بهترینن بازیگر زن برای سارا پلسون-نامزد گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد برای کورتنی بی ونس و بهترین بازیگر مکمل مرد برای جان تراولتا و استرلینگ کی براون-نامزد جایزه امی سال ۲۰۱۶ در بخش های: بهترین فیلمبرداری، تدوین، چهره پردازی، فیلمنامه، کارگردانی، بازیگر مکمل برای دیوید شویمر و جان تراولتا و بهترین بازیگر اصلی برای کوبا گودینگ جونیور-برنده جایزه امی سال ۲۰۱۶ در بخش های: بهترین میکس صدا، تدوین، بهترین سریال، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای استرلینگ کی براون، بهترین بازیگر اصلی برای سارا پلسون .

کورتنی بی ونس. برنده جایزه امی ۲۰۱۸: بهترین طراحی لباس، بهترین سریال کوتاه، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد برای دارم کریس- برننده جایزه گلدن گلوب بهترین سریال کوتاه و بهترین بازیگر مکمل زن برای سارا پلسون.

فصل اول این مجموعه با عنوان «مردم علیه او. جی. سیمپسون» به محاکمه فوتبالیست سابق آمریکایی «او. جی . سیمپسون» می پردازد. او در سال ۱۹۹۴ به اتهام قتل عمد همسر سابق خود، نیکول، و مردی به نام ران گلدمن، که گویا دوست همسرش بوده، در دادگاه محاکمه و در نهایت تبرئه شد. جلسات این دادگاه به دلیل پوشش خبری بالا در آمریکا، عنوان «محاکمه قرن» را از آن خود کرد.

و اما فصل دوم به ماجرای قتل «ورساچی»، طراح لباس ایتالیایی به دست قاتلی زنجیره ای به نام «اندرو کونانان» می پردازد. داستان این فصل بر اساس کتاب «توجه‌های عامیانه: اندرو کونانان، جانی ورساچه و بزرگ‌ترین شکست در تعقیب جنایت‌کاران در تاریخ آمریکا» اثر «مورین اورث» است.

۶- جان آدامز (۲۰۰۸)/ John Adams

بهترین سریال های ژانر بیوگرافی

امتیاز : ۸٫۶

جوایز: برنده جایزه گلدن گلوب بهترین سریال کوتاه، بهترین بازیگر اصلی مرد پل جیاماتی، بهترین بازیگر اصلی زن لارا لینی و بهترین بازیگر مکمل مرد برای تام ویلکینسون-برنده ۱۳ جایزه امی.

در سومین دوره انتخابات آمریکا، برای اولین بار بیش از یک نامزد وجود داشت و از آن میان، جان آدامز دومین رئیس جمهور آمریکا شد. او دیپلماتی میهن پرست بود اما به دلیل اینکه به سیاست های حزبی علاقه ای نشان نمی داد، شرایط برایش خوب پیش نرفت.

۷- هیتلر: ظهور شیطان (۲۰۰۳)/ Hitler: The Rise of Evil

بهترین سریال های ژانر بیوگرافی

امتیاز : ۷٫۳

جوایز: برنده جایزه امی بهترین کارگردانی سریال کوتاه و بهترین تدوین صدا

آدولف هیتلر رهبر کاریزماتیک حزب ناسیونال-سوسیالیست کارگران آلمان بود که در جنگ جهانی اول به عنوان سرباز به حزب نازی پیوست. سپس بخاطر یک کودتای نافرجام به زندان افتاد. اما بعد از آزاد شدن، سخنرانی های پرشور او با درونمایه ضدکمونیستی، ملی گرایی و یهودستیزی با جذب حامیان بسیار سرانجام او را صدراعظم آلمان و در نهایت پیشوای رایش آلمان بزرگ کرد. نقش او به عنوان یک دیکتاتور در جنگ جهانی دوم و ویرانی های به بار آمده از آن بر کسی پوشیده نیست.

نکات حاشیه ای: عوامل این سریال، تمام پرچم ها، مدال ها و هر چیزی که نشان از حزب نازی در آن داشت را در آتش سوزاندند.

۸- عیسای ناصری (۱۹۷۷)/ Jesus of Nazareth

بهترین سریال های ژانر بیوگرافی

امتیاز : ۸٫۵

جوایز: نامزد جایزه امی بهترین سریال و بهترین بازیگر مکمل مرد-نامزد بفتای بهترین بازیگر، بهترین فیلمبرداری، تدوین، طراحی لباس و میکس صدا

داستان تولد، زندگی، رسالت، تصلیب و رستاخیز عیسی مسیح را بر اساس متون «عهد جدید» روایت می‌کند.

۹- نام مستعار: گریس (۲۰۱۷)/ Alias Grace

بهترین سریال های ژانر بیوگرافی

امتیاز : ۷٫۹

جوایز: برنده ۴ جایزه هنرهای تصویری کانادا-نامزد امی برای بهترین مویسقی متن

«گریس مارکس» یک مهاجر ایرلندی بود که در سن ۱۲ سالگی با پدر دائم الخمر و مادرش به کانادا مهاجرت کرد. مادرش در کشتی از دنیا رفت و او در کانادا به عنوان یک خدمتکار مشغول به کار شد. او در سن ۱۵ سالگی به جرم قتل صاحب خانه ای که برایش کار می کرد به حبس ابد محکوم شد اما بعد از ۳۰ سال عفو شد و به نیویورک رفت. از آن زمان به بعد هیچ رد و نشانی از او پیدا نشد.

نکات حاشیه ای: «سارا پلی»، تهیه کننده و فیلمنامه نویس این سریال، ۲۰ سال را صرف نوشتن فیلمنامه کرد وکانال نتفلیکس، این سریال را در تاریخ ۳ نوامبر مصادف با تاریخ محاکمه گریس پخش کرد.

۱۰- ویکتوریا (۲۰۱۶)/ Victoria

بهترین سریال های ژانر بیوگرافی

امتیاز : ۸٫۲

جوایز: نامزد جایزه امی بهترین موسیقی متن و بهترین موسیقی- نامزد بفتای بهترین طراحی چهره و لباس

ملکه ویکتوریا با نام اصلی «الکساندرینا»، آخرین نفر از دودمان هانوفر (آلمانی تبار) بود که بر بریتانیا سلطنت کرد. او در ۱۸ سالگی بر تخت نشست. دوره ۶۴ ساله سلطنت او که از طولانی ترین دوران حکمفرمایی تاریخ بریتانیا است را « دوره ویکتوریایی» می نامند. آن سال ها، اوج انقلاب صنعتی در بریتانیا و اوج امپراتوری بریتانیا بود.

نکات حاشیه ای: به «جنا کولمن» که قرار بود نقش ملکه ویکتوریا را بازی کند اجازه دادند تا خاطرات شخصی ملکه را بخواند. «کولمن» سپس رقص والس و سوارکاری را آموخت، در چشمانش لنز آبی گذاشت و در ۳۰ سالگی نقش ویکتوریای ۱۸ ساله را بازی کرد.

منبع :سلام سینما

نوشته نگاهی به برترین سریال های الهام‌گرفته شده از شخصیت های واقعی اولین بار در نقد فارسی. پدیدار شد.