هوش مصنوعی گوگل به کمک بیماری‌های چشمی می‌آید
1 min read

هوش مصنوعی گوگل به کمک بیماری‌های چشمی می‌آید

گوگل، غول فناوری جهان یک مدل از هوش مصنوعی (AI) تولید کرده است که می‌تواند رتینوپاتی را در سطحی به اندازه دقت پزشکان متخصص شبکیه تشخیص دهد. گوگل در تلاش است تا طرح ابتکاری خود در زمینه رتینوپاتی را در کلینیک‌های هند با همکاری Verily (شرکتی که متعلق به آلفابت است و بر روی علوم زیستی توسعه و تحقیق می‌کند) پیاده‌سازی کند.

بیش از 400 میلیون نفر از مردم جهان مبتلا به بیماری دیابت هستند و یک سوم از این افراد از رتینوپاتی (شبکیه‌رنجوری) رنج می‌برند. این عارضه می‌تواند منجر به کوری دائم آنها شود. کنت واکر، معاون ارشد مدیر بخش Global Affairs در گوگل در رابطه با اختراع جدید گوگل گفته است:

با استفاده از تکنولوژی کاربردی جدید، دکترها و کارمندان آن‌ها می‌توانند از بیماران بیشتری در زمان کمتر بازدید کنند و عارضه نابینایی ناشی از دیابت در بیماران را از بین ببرند. در مقایس بزرگتر، با توجه به محدودیت دسترسی متخصصان به تجهیزات مراقب و معاینه چشم برای تشخیص این بیماری، ایده مدل هوش مصنوعی گوگل می‌تواند مشکل را تا حد زیادی برطرف کند.

در حالیکه این می‌توان مانع از کوری شود، رتینوپاتی ناشی از دیابت معمولاً تشخیص داده نمی‌شود، چرا که معاینه شبکیه چشم چندان مرسوم نیست. واکر افزود:

استفاده از این تکنولوژی در جوامعی که دارای متخصص چشم و شبکیه کافی نیستند می‌تواند تأثیر بسیار زیادی داشته باشد.

گوگل پروژه هوش مصنوعی خود را با همکاری متخصصین چشم هندی و آمریکایی چند سال پیش آغاز کرد. آنها یک سیستم AI توسعه دادند که برای آنالیز تصاویر از پشت چشم‌ها برای تشخیص رتینوپاتی به کمک پزشکان می‌آید.

نتایج امیدوارکننده بود و ما باید با فعالیت بیشتر مزیت‌های هوش مصنوعی ایجاد شده را در دسترس همه قرار دهیم.

گوگل چندی سالی است که پروژه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی خود را در مناطق آسیایی و اقیانوسیه در جهت ایجاد تأثیرات اجتماعی مثبت مانند جلوگیری از ماهگیری غیرقانونی در اندونزی، پیش‌بینی سیل در هند و محافظت از گونه‌های محلی پرندگان در نیوزلند آغاز کرده است. علاوه‌بر مراقبت‌های بهداشتی، غول فناوری جهان قصد دارد که حمایت بیشتری از سازمان‌های این مناطق در استفاده از کمک‌های هوش مصنوعی داشته باشد. به همین منظور اخیراً پروژه "Google AI Impact Challenge" را راه‌اندازی کرده‌اند و طبق گفته واکر سازمان‌هایی که در این چالش پذیرفته شوند، مشمول حمایت‌های متخصصین گوگل و پشتیبانی مالی این شرکت خواهند شد.