زنده باد، سزار! بررسی ۱۰ فیلم برتر باکس آفیس در هفته‌ی گذشته
1 min read

زنده باد، سزار! بررسی ۱۰ فیلم برتر باکس آفیس در هفته‌ی گذشته

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

اگر به‌خاطر داشته باشید، در هفته‌ای که گذشت درخصوص سازوکار جدید پوشش مجموعه مقاله‌های بررسی برترین‌ها و پرفروش‌ترین‌های جدول باکس آفیس برای‌تان گفتیم. در سازوکار جدید در نظر داریم به‌شکل خلاصه‌تر به‌ هر کدام از فیلم‌هایی که موفق شده‌اند آن قدر خوب بفروشند که به جدول برترین و پرفروش‌ترین‌های باکس آفیس راه پیدا کنند، بپردازیم. در عوض در انتهای مطلب هر هفته که به‌شکل خاص به فروش فیلم‌ها و آمار و ارقام گیشه اختصاص دارد، یکی از جدیدترین فیلم‌هایی که نسخه‌ی باکیفیت‌اش برای دانلود عرضه شده را معرفی می‌کنیم. البته درنظر داشته باشید که حتی خود این فیلم‌ها هم به‌نحوی به جدول باکس آفیس ارتباط دارند. این فیلم‌ها به‌گونه‌ای انتخاب می‌شوند که مطمئن شویم پیش از این حتما برای یک هفته هم که شده خودشان جزو ۱۰ برتر جدول برترین‌ها و پرفروش‌ترین‌ها باکس آفیس بوده‌اند. به این ترتیب حتی آن دسته از مخاطبانی که خیلی فرصت فیلم دیدن پیدا نمی‌کنند، اما دوست دارند هفته‌ای حداقل یک فیلم درست و درمان ببینند، می‌توانند مطمئن باشند در انتخاب‌شان اشتباه نمی‌کنند. هفته‌ی پیش از خواننده‌های مقاله‌ی باکس آفیس خواستیم تا بازخوردهای‌شان را در خصوص این طرح جدید برای‌مان در قالب ایمیل یا کامنت ارسال کنند. چون می‌خواهیم از نتیجه‌ی برنامه‌ی جدیدمان مطمئن باشیم این هفته هم فرصت دارید برای‌مان نظرتان را ارسال کنید. دوست دارید باکس آفیس جمع و جورتری مطالعه کنید یا همان الگوی قدیمی مفصل‌تر را ترجیح می‌دهید؟ شما به ما بگویید.

اما بپردازیم به مقاله‌ی باکس آفیس این هفته و بررسی برترین و پرفروش‌ترین فیلم‌هایی که طی هفته‌ی گذشته روی پرده‌ی سینماهای ایالات متحده رفتند. پیش از هرچیز بد نیست بدانید از میان ۱۰۰ فیلمی که در جدول برترین‌ها و پرفروش‌ترین‌های باکس آفیس قرار گرفته‌اند، ۱۱ فیلم برای نخستین بار برنامه‌ی اکران داشتند. این موضوع به تنهایی خبری خوش برای سینما دوستان است و نوید اکران فیلم‌های جدید بیش‌تر طی هفته‌های آینده را می‌دهد. از میان این ۱۱ فیلم، ۳ عنوان موفق شده‌اند آن‌قدر خوب بفروشند که تا ۱۰ برتر جدول هم صعود کنند. این اتفاقی است که برای چندمین هفته‌ی متوالی میافتد و این هفته هم تکرار شده است. اگر مقاله‌های ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ میلادی را به‌خاطر داشته باشید، در آن زمان تعداد فیلم‌های تازه اکران آن‌قدر کم بود که هفته‌ای یکی یا نهایتا دوتا فیلم جدید در جدول می‌دیدیم. اما حالا وضعیت فرق کرده و شاهد اکران عناوین بیش‌تر و متنوع‌تری هستیم. روندی که احتمالا تا اوایل فصل تابستان و انفجار فیلم‌های تازه‌وارد ادامه پیدا خواهد کرد.

در هفته‌ای که گذشت تعدادی هم فیلم سینمایی کار درست بودند که هم‌چنان به اکران خصوصی‌شان ادامه دادند. یکی از این فیلم‌ها قسمت سوم از مجموعه فیلم‌های «مردی به نام ایپ» (Ip Man 3) بود که هفته‌ی گذشته سومین هفته‌ی اکران خصوصی‌اش را پشت‌سر می‌گذاشت. مردی به‌نام ایپ ۳ در سه هفته اکران خصوصی‌اش موفق شد بیش از ۲ میلیون دلار بفروشد که در نوع خودش یک رکورد به‌حساب می‌آید. یکی دیگر از فیلم‌هایی که هنوز برنامه‌ی اکران خصوصی دارد، The Lady in the Van، جدیدترین ساخته‌ی «نیکلاس هایتنر» (Nicholas Hytner)، فیلم‌ساز انگلیسی است. فیلم سینمایی The Lady in the Van موفق شده است در جشنواره‌های مختلف نامزد کسب جوایز متعدد و متنوعی از جمله بهترین بازیگر نقش اول زن بشود. البته اکران محدود The Lady in the Van خیلی وقت است ادامه پیدا کرده است و الان ۱۰ هفته‌ای می‌شود که جدیدترین ساخته‌ی هایتنر در کم‌تر از ۱۰۰ سالن سینما برنامه‌ی اکران‌اش را برگزار می‌کند. از دیگر فیلم‌هایی که حدود ۱۰ هفته برنامه‌ی اکران محدودش به‌طول انجامیده می‌توان به فیلم سینمایی تحسین‌شده‌ی The Danish Girl اشاره کرد که در اکثر همایش‌ها و برنامه‌های مختلف، کاندید دریافت نیم دو جین جایزه‌ی مختلف شده است. فیلم سینمایی The Danish Girl هم فقط در ۱۵۵ سالن سینما اکران شده که البته در این مورد می‌توان محتوای فیلم را در اکران محدودش موثر دانست.

در ادامه و بدون مقدمه‌ی بیش‌تر می‌رویم سراغ ۱۰ فیلم برتر باکس آفیس هفته‌ی گذشته و پیش از همه هم شماره‌ی ۱۰ جدول:

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

۱۰. Dirty Grandpa

هفته‌های اکران: ۳/ فروش هفته‌ی گذشته: ۴.۰۴ میلیون دلار/ مجموع فروش ۳ هفته‌ی گذشته: ۲۹.۳ میلیون دلار

فیلم سینمایی Dirty Grandpa، جدیدترین ساخته‌ی «دن میزر» (Dan Mazer) را طی هفته‌های گذشته بارها مورد بررسی قرار دادیم و به دلایل فروش خوب‌اش در عین این‌که فیلم آن‌چنان هم چنگی به دل نمی‌زند، اشاره کردیم. فیلم سینمایی Dirty Grandpa از آن دسته عناوینی است که ابدا نمی‌توان آن را در میان فیلم‌های خوب طبقه‌بندی کرد؛ اما برای ساخت‌اش از الگویی امتحان پس داده استفاده شده که همان هم فروش‌اش را تضمین کرده است. میزر، کارگردان Dirty Grandpa، برای ساخت جدیدترین فیلم سینمایی بلندش از هنرپیشه‌هایی کاردست استفاده کرده تا سینما دوستان حداقل به‌خاطر دیدن آن‌ها هم شده به سالن‌های سینما بروند. «رابرت دنیرو» کهنه‌کار و «زک افران» جوان و خوش‌نام در کنار هم کافی هستند تا سینما دوستان آمریکایی را تشویق کنند تا به سالن‌های سینما بروند.

البته همان‌طور که در هفته‌های گذشته هم اشاره کردیم، کارنامه‌ی نویسندگی میزر هم در استقبال از فیلم‌اش بی‌تاثیر نبوده. میزر پیش از این در نیم دو جین از فیلم‌های «ساشا بارون کوهن»، کمدین نام آشنای آمریکایی در مقام نویسنده و سناریونویس حضور داشته و همین به‌تنهایی کافی است تا عده‌ای وسوسه بشوند تا فیلم جدیدش را تجربه کنند.

10-1

هرچه هست جدیدترین ساخته‌ی میزر در سومین هفته‌ی اکران‌اش ۳۴۵ سالن سینمای‌اش را از دست داد تا مستقیما از رتبه‌ی هفتم تا دهم سقوط آزاد کند. همین کم‌تر شدن سالن‌های سینما و گسترش نقدها و نمرات منفی که برای این فیلم درنظر گرفته شده، باعث شد تا فیلم سینمایی Dirty Grandpa در هفته‌ای که گذشت در مقایسه با هفته‌ی پیش از آن ۴۶.۸ درصد کم‌تر بفروشد تا درست در لبه‌ی خروج از جدول ۱۰ فیلم برتر و پرفروش باکس آفیس قرار بگیرد. خیلی بعید است که هفته‌ی آینده هم شاهد حضور نام Dirty Grandpa در میان ۱۰ برتر باکس آفیس باشیم. فیلم سینمایی Dirty Grandpa از ۶۶۰۰ رای کاربران سایت IMDB نمره‌ی ۶ از ۱۰ را به‌طور میانگین دریافت کرده است. البته منتقدان و کارشناسان سینمایی اصلا از این فیلم خوش‌شان نیامده و نمره‌ی میانگین ۹ از ۱۰۰ را که در نوع خودش یک فاجعه محسوب می‌شود برای‌اش درنظر گرفته‌اند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

09

۹. The Boy

هفته‌های اکران: ۳/ فروش هفته‌ی گذشته: ۴.۰۸ میلیون دلار/ مجموع فروش ۳ هفته‌ی گذشته: ۲۶.۸ میلیون دلار

فیلم سینمایی «پسربچه» هم که درست مثل Dirty Grandpa، سومین هفته‌ی اکران‌اش را پشت‌سر می‌گذارد، رتبه‌ی نهم جدول برترین‌ها و پرفروش‌ترین‌های باکس آفیس این هفته را در اختیار دارد. نکته‌ی جالب توجه اختلاف فروش ناچیز میان پسربچه و Dirty Grandpa است. فیلم سینمایی The Boy تنها ۴۳ هزار دلار از Dirty Grandpa بیش‌تر فروخته و همین موضوع هم باعث شده تا بالاتر از آن در رتبه‌ی نهم قرار بگیرد. این اختلاف ناچیز فروش در پایین جدول، خودش نشان می‌دهد که چقدر وضع فیلم‌های پایین نشین جدول از حیث کیفیت و ارزش‌های سینمایی پایین است. تا همین هفته‌ی پیش فیلم‌هایی که در رتبه‌ی دهم قرار گرفته بودند حداقل در عرض یک هفته ۷ میلیون دلار می‌فروختند. اما حالا وضعیتی پیش آمده که فیلم‌ها با ۴ میلیون فروش هم می‌توانند در رتبه‌های نهم و دهم جدول حضور داشته باشند.

09-1

درباره‌ی فیلم سینمایی پسربچه‌ هم در یکی دو هفته‌ی گذشته به‌طور کامل سخن گفته‌ایم. ماجرای همان پرستاری که می‌رود از یک پسربچه نگهداری کند؛ اما در نخستین روز کارش متوجه می‌شود خبری از پسربچه نیست و باید از یک عروسک پلاستیکی مراقبت کند. عروسکی که در ادامه‌ی قصه بلای جان پرستار با بازی «لورن کوهن» می‌شود. پسربچه در هفته‌ای که گذشت ۴۵۷ سالن سینمای‌اش را از دست داد. این تعداد کاهش تعداد سالن سینما در میان تمام فیلم‌هایی که در هفته‌ی گذشته در میان ۱۰ برتر حضور داشتند، یک رکورد به‌حساب می‌آید. کم‌تر شدن تعداد سالن‌های نمایش‌دهنده‌ی فیلم باعث شد تا پسربچه در هفته‌ای که گذشت در مقایسه با هفته‌ی پیش از آن ۴۵.۹ درصد کم‌تر برفروشد و مقام هفتم را با نهم تعویض کند. همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم برای ساخت پسربچه از فرمول‌های تروتمیزی استفاده شده که «ویلیام برنت»، کارگردان فیلم، استاد پیاده‌سازی‌شان است. با این‌که برای ساخت پسربچه تنها ۱۰ میلیون دلار هزینه شده است، این فیلم تا این لحظه تنها در سینماهای ایالات متحده ۲۶.۸ میلیون دلار فروخته است. این در حالی است که اکران جهانی فیلم هنوز آغاز نشده.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

08

۸. Ride Along 2

هفته‌های اکران: ۴/ فروش هفته‌ی گذشته: ۴.۵ میلیون دلار/ مجموع فروش ۴ هفته‌ی گذشته: ۷۷.۲ میلیون دلار

قسمت دوم از مجموعه فیلم‌های Ride Along هم که ستاره‌ی بی‌چون و چرای گیشه در شب تحویل سال نو میلادی بود، کم کم می‌رود تا از جدول ۱۰ فیلم برتر و پرفروش باکس آفیس خارج شود. فیلم سینمایی Ride Along 2 در شب تعطیلات سال نو میلادی آن‌قدر خوب فروخت که موفق شد برای نخستین بار جدیدترین قسمت از مجموعه فیلم‌های «جنگ ستارگان» (Star Wars) را از روی سکوی اول جدول باکس آفیس پایین بکشد. این موضوع به‌تنهایی نشان از هوش بالای سازنده‌ و تهیه‌کننده‌های فیلم دارد. Ride Along 2 زمانی عرضه شد که «نیرو برمی‌خیزد» حسابی فروخته بود و سینما دوستان آماده‌ی استقبال از یک کمدی نام‌ آشنا بودند. از همه مهم‌تر این‌که اکران فیلم سینمایی «بچه ناف کامپتون» (Straight Outta Compton) و نظر مساعد کارشناسان و منتقدان سینمایی باعث شده بود تا همه کنجکاو بشوند «آیس کیوب» در جدیدترین هنرنمایی‌اش می‌خواهد چه چیزی برای سینما دوستان رو کند.

08-1

همه‌ی موارد که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم باعث شد تا Ride Along 2 در چهارمین هفته‌ی اکران‌اش در سطح جهانی ۱۰۰ میلیون دلار بفروشد. جالب‌تر از همه این‌که برای ساخت این فیلم تنها ۴۰ میلیون دلار هزینه شده است. قسمت دوم از مجموعه فیلم‌های Ride Along در هفته‌ای که گذشت ۲۴۰ سالن سینمای‌اش را از دست داد تا در مقایسه با هفته‌ی پیش از آن ۴۵.۹ درصد کم‌تر بفروشد. اما با وجود ۲۱۷۲ سالن سینمایی که هنوز در اختیار جدیدترین ساخته‌ی «تیم استوری» قرار دارد، قسمت دوم از مجموعه فیلم‌های Ride Along هنوز به فروش‌اش ادامه می‌دهد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

07

۷. The Finest Hours

هفته‌های اکران: ۲/ فروش هفته‌ی گذشته: ۴.۸ میلیون دلار/ مجموع فروش ۲ هفته‌ی گذشته: ۱۸.۴ میلیون دلار

فیلم سینمایی The Finest Hours از آن دسته فیلم‌های جدول باکس آفیس این هفته است که دومین هفته‌ی اکران‌اش را پشت‌سر می‌گذارد. فیلم در نخستین هفته‌ی اکران‌اش عمل‌کرد بدی نداشت و موفق شد با ۳۱۴۳ سالن نمایشی که در اختیار داشت، آن‌‌قدر بفروشد که به رتبه‌ی چهارم جدول برترین و پرفروش‌ترین‌های باکس آفیس برسد. اما در هفته‌ای که گذشت The Finest Hours در کمال تعجب ۵۳.۱ درصد کم‌تر فروخت تا مستقیم تا رتبه‌ی هفتم سقوط کند. جدیدترین ساخته‌ی «کریگ گیلسپی»، کارگردان استرالیایی از این هفته فروش جهانی‌اش را هم آغاز کرده؛ البته به‌شکل محدود. فیلم سینمایی The Finest Hours در هفته‌ای که گذشت موفق شد در معدود سینماهای کشورهای بجز آمریکا، مجموعا ۵.۸ میلیون دلار بفروشد تا مجموع فروش جهانی‌اش را به رقم ۲۴.۷ میلیون دلار برساند. بد نیست بدانید برای ساخت فیلم سینمایی The Finest Hours، رقمی حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلار هزینه شده است. با این حساب فروش هفته‌ی دوم فیلم حتی به هزینه‌هایی که صرف تولیدش شده، نزدیک هم نشده است. با توجه به کاهش فروش چشم‌گیر The Finest Hours، بعید به‌نظر می‌رسد طی هفته‌های آتی شاهد حضورش در میان ۱۰ برتر باکس آفیس باشیم. به‌همین خاطر هم احتمال می‌دهیم که جدیدترین ساخته‌ی بلند کریگ گیلسپی به شکستی تجاری تبدیل شود.

07-1

فیلم سینمایی The Finest Hours، قصه و ماجراهایی واقعی را روایت می‌کند. البته ماجراهای فیلم خودش از روی کتابی با نام The Finest Hours: The True Story اقتباس شده است. ماجراهای فیلم که در سال ۱۹۵۲ میلادی اتفاق میافتد به عملیات نجات گارد ساحلی ایالات متحده می‌پردازد که تلاش می‌کنند خدمه‌ی کشتی اس‌اس پندلتون توفان زده را نجات دهند. همان‌طور که هفته‌ی پیش هم اشاره کردیم، برای ساخت فیلم از هنرپیشه‌های کاردرستی مثل «کریس پاین» و «کیسی افلک» استفاده شده است. این‌طور که از نقدها و نمرات کارشناسان و آن‌هایی که فیلم را تجربه کرده‌اند برمی‌آید The Finest Hours فیلم بدی نیست. کاربران سایت اینترنتی IMDB از مجموع ۳۴۰۰ رای برای جدیدترین ساخته‌ی کریگ گیلسپی، نمره‌ی ۷.۱ از ۱۰ را ثبت کرده‌اند. کارشناسان و منتقدان سینمایی هم به روایت سایت Rotten Tomatoes برای فیلم نمره‌ی میانگین ۵۹ از ۱۰۰ را درنظر گرفته‌اند. با این حساب احتمالا اتمسفر و محتوای فیلم نتوانسته نظر سینمادوستان را جلب کند که در عرض تنها یک هفته شاهد چنین کاهش فروشی در خصوص فیلم سینمایی The Finest Hours هستیم.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

06

۶. Pride and Prejudice and Zombies

هفته‌های اکران: ۱/ فروش هفته‌ی گذشته: ۵.۳ میلیون دلار

می‌رسیم به نخستین تازه وارد این هفته‌ی جدول برترین و پرفروش‌ترین‌های باکس آفیس و فیلم سینمایی «غرور و تعصب و زامبی‌ها» (Pride and Prejudice and Zombies). این فیلم تازه‌وارد را «بار استیرز» (Burr Steers) کارگردانی کرده که در آثارش عناوین درخشانی به‌چشم نمی‌خورد. اما استیرز بیش از آن‌که کارگردان خوبی باشد، نویسنده و سناریونویس کاربلدی است. استیرز ماجراهای فیلم‌اش را از روی کتابی به همین نام اقتباس کرده است که در سال ۲۰۰۹ میلادی به قلم «ست گراهام-اسمیت» منتشر شده بود. البته خود گراهام-اسمیت هم داستان کتاب‌اش را از روی کتاب «غرور و تعصب» اقتباس کرده. کتابی که بعید به‌نظر می‌رسد کسی نام‌اش را نشنیده باشد. غرورو و تعصب در سال ۱۸۳۱ میلادی به قلم «جین آستین»، نویسنده‌ی انگلیسی نگاشته شده است. همان‌طور که احتمالا خودتان هم متوجه شده‌اید، غرور و تعصب و زامبی‌ها پیش از آن‌که که صرفا یک فیلم سینمایی باشد، یک اثر ادبی است.

06-1

سینماداران ایالات متحده‌ی آمریکا برای اولین هفته‌ی اکران غرور و تعصب و زامبی‌ها، ۲۹۳۱ سالن سینما را در اختیارش قرار دادند. البته استقبال از جدیدترین فیلم سینمایی بلند بار استیرز، آن‌طور که انتظار می‌رفت نبود و فیلم به‌طور متوسط در هرکدام از سالن‌های نمایش‌اش ۱۸۱۷ دلار فروخته است. فقط فیلم سینمایی Dirty Grandpa از این نظر، از غرور و تعصب و زامبی‌ها کم‌تر فروخته است. با توجه به این‌که فیلم نخستین هفته‌ی اکران‌اش را پشت‌سر می‌گذارد، باید اعتراف کرد که فروش جدیدترین ساخته‌ی بار استیرز کاملا ناامیدکننده بوده. در هفته‌ای که گذشت فیلم اکران جهانی‌اش را هم به‌شکل محدود آغاز کرده است. البته فروش جهانی فیلم در مقایسه با فروش‌اش در سینماهای آمریکا حتی به‌چشم هم نمی‌آید و تنها ۱۱.۸ درصد از فروش کل فیلم را دربر می‌گیرد. کاربران سایت IMDB برای این فیلم نمره‌ی میانگین ۶.۳ از ۱۰ را ثبت کرده اند. منتقدان و کارشناسان هم برای فیلم به‌طور میانگین نمره‌ی ۴۳ از ۱۰۰ را ثبت کرده‌اند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

05

۵. The Choice

هفته‌های اکران: ۱/ فروش هفته‌ی گذشته: ۶ میلیون دلار

فیلم سینمایی The Choice، محصول سال ۲۰۱۶ میلادی، دومین فیلم تازه‌وارد جدول هفتگی برترین‌ها و پرفروش‌ترین‌های باکس آفیس است. فیلم سینمایی The Choice را «راس کنز»، تهیه‌کننده، فیلم‌ساز و سناریونویس آمریکایی ساخته است. حتما برای‌تان جالب خواهد بود اگر بدانید قصه و ماجراهای The Choice هم از روی یک کتاب اقتباس شده است. کتابی با همین نام فیلم که آن را «نیکلاس اسپارکس» در سال ۲۰۰۷ میلادی چاپ و منتشر کرده است. قصه و ماجراهای فیلم ساده و سردستی است و بیش‌تر به درد کسانی می‌خورد که می‌خواهند فیلمی با قصه‌ی عاشقانه بدون اوج و فرودهای نفس‌گیر را تجربه کنند. فیلم سینمایی The Choice ماجراهای دو همسایه را به‌تصویر می‌کشد که در اولین دیدارشان به هم علاقه‌مند می‌شوند. البته یکی از این دو همسایه خودش در رابطه‌ی دیگری است که همین موضوع اندکی به روایت ماجراهای The Choice عمق می‌دهد. کنز برای نقش‌های اصلی فیلم‌اش از «بنجامین واکر» و «ترسا پالمر» دعوت به همکاری کرده است که هر دو از نام‌های کم‌تر شناخته شده‌ی این روزهای سینما هستند.

05-1

فیلم سینمایی The Choice در نخستین هفته‌ی اکران‌اش ۲۶۳۱ سالن نمایش را در اختیار داشت. با توجه به عدد و رقم انتهای هفته که برای فروش The Choice ثبت شده، جدیدترین ساخته‌ی نیکلاس اسپارکس موفق شده است به‌طور متوسط در هر کدام از سالن‌های نمایش‌دهنده‌اش به‌طور متوسط ۲۶۳۱ دلار بفروشد. این مقدار فروش هرچند رقم قابل ملاحظه‌ای نیست، اما در مقایسه با فیلم‌های دیگر حاضر در جدول بهتر است. فیلم سینمایی The Choice هنوز اکران جهانی‌اش را آغاز نکرده است و به‌همین خاطر هم فروش‌اش به همین ۶ میلیون دلار محدود می‌شود. برای ساخت این فیلم تنها ۱۰ میلیون دلار هزینه شده. البته فیلم سینمایی The Choice حتی با احتساب تمام فروش یک هفته‌ی نخست اکران‌اش هنوز موفق نشده است هزینه‌های تولیدش را سربه‌سر کند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

03

۴. The Revenant

هفته‌های اکران: ۷/ فروش هفته‌ی گذشته: ۶.۹ میلیون دلار/ مجموع فروش ۷ هفته‌ی گذشته: ۱۴۹.۵ میلیون دلار

شاید باورش برای خوش‌بین‌ترین تحلیل‌گران سینما هم دشوار بود که جدیدترین قسمت از مجموعه فیلم‌های «جنگ ستارگان» (Star Wars) بتواند برای یک بار دیگر در جدول برترین‌ها و پرفروش‌ترین‌های باکس آفیس بالاتر از فیلم سینمایی The Revenant، جدیدترین ساخته‌ی «الخاندرو گونسالس اینیاریتو»، فیلم‌ساز مشهور مکزیکی قرار بگیرد. اما در هفته‌ای که گذشت این اتفاق افتاد و The Revenant با سقوطی دو پله‌ای، جایگاه دوم‌اش را با چهارم تعویض کرد. البته کم‌تر شدن تعداد سالن‌های نمایش‌دهنده‌ی The Revenant در این کاهش فروش بی‌تاثیر نبوده. فیلم سینمایی The Revenant در هفته‌ای که گذشت ۳۱۲ سالن نمایش‌اش را از دست داد تا فروش‌اش با کاهشی ۴۵.۷ درصدی مواجه شود. البته با وجود این تعداد کاهش سالن سینما، فیلم سینمایی The Revenant هنوز بیش از ۳۰۰۰ سالن نمایش در اختیار دارد.

03-1

جدیدترین ساخته‌ی اینیاریتو در هفتمین هفته‌ی اکران‌اش موفق شده است مجموعا در سالن‌های سینمای ایالات متحده ۱۵۰ میلیون دلار بفروشد. البته فروش جهانی The Revenant در مقایسه با آن‌چه در ایالات متحده فروخته بیش‌تر است. بر اساس آمار منتشر شده، فیلم سینمایی The Revenant تا الان موفق شده است بیش از ۵۴ درصد از فروش کل‌اش را در خارج از خاک ایالات متحده انجام بدهد. به این ترتیب مجموع فروش فیلم تاکنون به بیش از ۳۲۷ میلیون دلار بالغ می‌شود. حتما برای‌تان جالب است که بدانید اینیاریتو برای ساخت جدیدترین فیلم‌اش ۱۳۵ میلیون دلار هزینه کرده است. جالب‌تر از همه‌ی این‌ها این‌که همین چند روز پیش الخاندرو گونسالس اینیاریتو موفق شد نشان کارگردان سال را از انجمن کارگردانان آمریکا کسب کند. مطمئن باشید با مشخص شدن برگزیدگان آکادمی اسکار درباره‌ی فیلم سینمایی The Revenant بیش‌تر خواهیم شنید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

04

۳. Star Wars: The Force Awakens

هفته‌های اکران: ۸/ فروش هفته‌ی گذشته: ۶.۹ میلیون دلار/ مجموع فروش ۸ هفته‌ی گذشته: ۹۰۶ میلیون دلار

اگر ادعا کنیم هفتمین و جدیدترین قسمت از مجموعه فیلم‌های «جنگ ستارگان» (Star Wars) یا همان «نیرو برمی‌خیزد»، یکی از با ثبات‌ترین فیلم‌های جدول برترین و پرفروش‌ترین‌های باکس آفیس در یک سال اخیر بوده، بی‌راه نگفته‌ایم. این فیلم در هشت هفته‌ای که از اکران‌اش می‌گذرد، تا‌به‌حال پایین‌تر از رتبه‌ی سوم جدول قرار نگرفته. علاوه بر این‌که این فیلم موفق شد در کمال تعجب یک بار دیگر بالاتر از The Revenant خوش‌ساخت قرار بگیرد. نیرو برمی‌خیزد در هشتمین هفته‌ی اکران‌اش ۲۹۴ سالن سینما را از دست داد تا مجموع فروش‌اش در مقایسه با دو هفته پیش با کاهشی ۳۷.۳ درصدی مواجه بشود. اما با این حساب باز هم موفق شد ۶.۹ میلیون دلار بفروشد تا بالاتر از The Revenant در جایگاه سوم قرار بگیرد. نکته‌ی جالب این‌که نیرو برمی‌خیزد در حال حاضر ۲۲۶۲ سالن سینما در اختیار دارد. در مقام مقایسه فیلم سینمایی The Revenant در هفته‌ای که گذشت بیش از ۳ هزار سالن نمایش در اختیار داشت.

04-1

صرف‌نظر از فروش نیرو برمی‌خیزد در خاک ایالات متحده و جدول باکس آفیس که به‌تنهایی رکوردی دست نیافتنی به‌شمار می‌رود؛ نیرو برمی‌خیزد در هفته‌ای که گذشت رسما موفق شد وارد باشگاه ۲ میلیاردی بشود. در تاریخ سینمای جهان تا پیش از نیرو برمی‌خیزد تنها دو فیلم موفق شده بودند بیش از ۲ میلیارد دلار بفروشند. همان‌طور که هفته‌های گذشته هم به این موضوع اشاره کرده بودیم، تنها فیلم‌های «تایتانیک» و «آواتار» و حالا هم «نیرو برمی‌خیزد» موفق شده‌اند در سطح جهانی بیش از ۲ میلیارد دلار بفروشند. برای افزایش اطلاعات عمومی، نیرو برمی‌خیزد از تمام شش قسمت جنگ ستارگان که پیش از آن اکران شده‌اند بیش‌تر فروخته است. با توجه به استقبالی که هنوز از نیرو برمی‌خیزد وجود دارد، بعید است به این زودی‌ها شاهد پایین رفتن‌اش در جدول برترین‌ها و پرفروش‌ترین‌های باکس آفیس باشیم.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

02

۲. Hail, Caesar!

هفته‌های اکران: ۱/ فروش هفته‌ی گذشته: ۱۱.۳ میلیون دلار

می‌رسیم به سومین و آخرین تازه‌وارد جدول هفته‌‌ی گذشته برترین و پرفروش‌ترین‌های باکس آفیس. فیلم سینمایی Hail, Caesar!، جدیدترین ساخته‌ی برادران «کوئن» در هفته‌ای که گذشت موفق شد در بدو ورودش رتبه‌ی دوم جدول باکس آفیس را به‌خودش اختصاص بدهد. در کارنامه‌ی فیلم‌سازی برادران کوئن فیلم‌های بزرگ و درست و درمان زیادی دیده می‌شود. اما این دو برادر با فیلم سینمایی «جایی برای پیرمردها نیست» موفق شدند جوایز اسکار سال ۲۰۰۷ میلادی را درو کنند. البته این دو برادر با ساخت فیلم سینمایی «فارگو» در سال ۱۹۹۶ میلادی هم موفق شده بودند دو جایزه‌ی اسکار به نام خودشان ثبت کنند.

02-1

جدیدترین فیلم برادران کوئن یا «درود سزار» در نخستین هفته‌ی اکران‌اش ۲۲۳۲ سالن سینما در اختیار داشت. احتمالا طی هفته‌های آینده از تعداد سالن‌هایی که بیش از ۵ هفته از برنامه‌ی اکران‌شان می‌گذرد کاسته خواهد شد و به تعداد سالن‌های درود سزار اضافه می‌شود. فیلم سینمایی درود سزار با ۱۱.۳ میلیون دلاری که در نخستین هفته‌ی اکران‌اش ثبت کرده، به‌طور متوسط در هر کدام از سالن‌های نمایش‌دهنده‌اش بیش از ۵۰۰۰ دلار فروخته است که در میان تمام فیلم‌های بالانشین جدول برترین و پرفروش‌ترین‌های باکس آفیس، البته به‌جز یکی، رکورد به‌حساب می‌آید. درنظر داشته باشید که فروش جهانی درود سزار هنوز شروع نشده است. فیلم سینمایی درود سزار در نخستین هفته‌ی اکران‌اش موفق شده است از کاربران سایت IMDB به‌طور میانگین نمره‌ی ۷.۱ از ۱۰ بگیرد. منتقدان و کارشناسان سینمایی هم برای درود سزار نمره‌ی میانگین ۷۹ از ۱۰۰ را ثبت کرده‌اند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

01

۱. Kung Fu Panda 3

هفته‌های اکران: ۲/ فروش هفته‌ی گذشته: ۲۱.۲ میلیون دلار/ مجموع فروش ۲ هفته‌ی گذشته: ۶۹.۲ میلیون دلار

در هفته‌ای که گذشت، تقریبا اتفاقات هفته‌ی پیش از آن تکرار شد و باز هم این سومین قسمت از مجموعه‌ انیمیشن‌های «پاندای کونگ‌فوکار» (Kung Fu Panda) بود که موفق شد یک تنه جایگاه نخست جدول برترین و پرفروش‌ترین فیلم‌های باکس آفیس را به‌خودش اختصاص دهد. در هفته‌ی گذشته پاندای کونگ‌فوکار۳ به‌تنهایی ۲۱.۲ میلیون دلار فروخت تا با فاصله بالاتر از بقیه‌ی فیلم‌های مدعی قرار بگیرد. البته در هفته‌ای که گذشت به تعداد سالن‌های نمایش‌دهنده‌ی پاندای کونگ‌فوکار ۳ در خاک ایالات متحده ۳۲تا اضافه شد، تا سالن‌های‌اش به ۳۹۸۷تا برسد. این تعداد سالن در میان تمام فیلم‌هایی که در هفته‌ی گذشته برنامه‌ی اکران داشتند، یک رکورد است. جدیدترین قسمت از مجموعه انیمیشن‌های پاندای کونگ‌فوکار در هفته‌ای که گذشت موفق شد در هرکدام از سالن‌های نمایش دهنده‌اش به‌طور متوسط ۵۳۲۸ دلار بفروشد تا از این حیث بالاتر از «درود سزار» و بقیه‌ی فیلم‌های حاضر در جدول ۱۰ برتر باکس آفیس قرار بگیرد.

01-1

پاندای کونگ‌فوکار۳ در خارج از آمریکا هم حسابی می‌فروشد و پیش می‌رود. بر اساس آمار و ارقام ارایه شده جدیدترین قسمت از مجموعه انیمیشن‌های پاندای کونگ‌فوکار تا کنون موفق شده است ۱۲۹.۶ میلیون دلار، فقط در خارج از آمریکا بفروشد. با احتساب ۷۰.۸ میلیون دلاری که فیلم در خاک آمریکا فروخته، مجموع فروش پاندای کونگ‌فوکار۳ تا این لحظه به بیش از ۲۰۰ میلیون دلار بالغ می‌شود. البته همان‌طور که در هفته‌ی گذشته هم به این موضوع اشاره کردیم، پاندای کونگ‌فوکار۳ یکی از آن انیمیشن‌های پرخرج بوده که برای ساخت‌اش ۱۴۵ میلیون دلار هزینه شده است. این مقدار هزینه حتی از بودجه‌ی فیلم سینمایی The Revenant هم بیش‌تر است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

00

پیشنهاد سینمایی این هفته:

اگر به‌خاطر داشته باشید هفته‌ی گذشته قرار گذاشتیم تا در انتهای مقاله‌های بررسی فروش برترین‌ها و پرفروش‌ترین‌های باکس آفیس، پیشنهاد سینمایی هفته هم داشته باشیم. فیلم‌هایی که برای این قسمت انتخاب می‌کنیم، همگی خودشان پیش‌تر حداقل برای یک هفته هم که شده جزو ۱۰ برتر باکس آفیس بوده‌اند. هم‌چنین فیلم‌هایی که در این قسمت معرفی می‌شوند حتما باکیفیت‌ترین نسخه‌ی آن‌ها برای دانلود در اختیار کاربران قرار گرفته است.

00-1

پیشنهاد سینمایی این هفته فیلم سینمایی «استیو جابز» (Steve Jobs) جدیدترین ساخته‌ی «دنی بویل» مشهور است. در یکی دو سال گذشته فیلم و مستند در خصوص زندگی شخصی استیو جابز بسیار بوده. اما هیچ‌کدام‌شان به اندازه‌ی استیو جابزی که دنی بویل ساخته سروصدا به‌راه نیانداخته‌اند. یکی از دلایل این حواشی سناریوی متفاوت فیلم است که تلاش کرده از زاویه‌ای جدید به زندگی بنیانگذار مجموعه‌ی «اپل» بپردازد. «آرون سورکین»، سناریونویس فیلم، به گفته‌ی خودش تمام تلاش‌اش را به‌کار بسته تا وجه واقعی‌تری از شخصیت و زندگی جابز را به رشته‌ی تحریر دربیاورد. البته همین موضوع باعث شده بود تا خانواده و طرفداران جابز نسبت به فیلم موضع‌گیری کنند و حتی همسر جابز سینما دوستان را به تحریم فیلم دعوت کرده بود. در یک مورد حتی سورکین و «تیم کوک»، مدیرعامل فعلی اپل باهم درگیری لفظی پیدا کرده بودند که درنهایت با عذرخواهی سورکین ماجرا ختم به‌خیر شد.

به تمام کسانی که به فیلم‌های ژانر زندگی‌نامه علاقه دارند، تجربه‌ی این فیلم خوش‌ساخت با هنرمندی «مایکل فاسبندر» (Michael Fassbender) توصیه می‌شود.

The post زنده باد، سزار! بررسی ۱۰ فیلم برتر باکس آفیس در هفته‌ی گذشته appeared first on دیجی‌کالا مگ.