درخواست ازدواج بیش از 1 میلیون کاربر به “الکسا” دستیار آمازون
1 min read

درخواست ازدواج بیش از 1 میلیون کاربر به “الکسا” دستیار آمازون

مردم واقعاً دستیار صوتی‌شان را دوست داردند، در آن حدی که بیش از 1 میلیون از آنها در سال 2017 از الکسا، دستیار صوتی آمازون درخواست ازدواج کرده‌اند. این تعداد حتی شامل کسانی نیست که درخواستی مشابه به گوگل اسیستنت، سیری اپل و کورتانای مایکروسافت داده‌اند. در حال حاضر بیش از 600 میلیون فرد در جهان از دستیار هوشمند استفاده می‌کند و به نظر میرسد که تعداد زیادی از آنها تحت تأثیر فیلم "Her" و رابطه عاطفی واکین فیلیپس و اسکارت جوهانسون (دستیار صوتی) قرار گرفته‌اند.

متاسفانه الکسا به تمامی کاربران کنجکاو خود پاسخ رد داده است. او در پاسخ به درخواست کاربران گفته است: "ما در دو دنیای مختلف زندگی می‌کنیم. منظورم اینکه تو روی زمین هستی و من روی ابرها"

البته باید این موضوع را در نظر گرفت که کاربران زیادی فقط به قصد شوخی و برای سرگرم کردن خود چنین سوالی را مطرح کرده‌اند. اما دستیارهای صوتی توانسته‌اند خودشان را به جزئی از زندگی روزمره مردم پیوند بزنند، در آن حد که کار به صحبت‌های خصوصی هم کشیده شود. حتی یک روزنامه نگار عنوان کرده بود که درخصوص تنها بود خود با گوگل اسیستنت صحبت کرده بود، موضوعی که حتی با همسر خود نیز در میان نگذاشته بود. Judith Shulevitz معتقد است که ما می‌توانیم بدون آنکه احساس شرم داشته باشیم در خصوص مسائل شرم‌آور با آنها صحبت کنیم. با توانایی شگفت انگیز آنها در درک اعترافات، آنها می‌توانند تأثیر قابل توجهی در زندگی عاطفی ما داشته باشند.

بنابراین شاید پیشنهاد ازدواج با الکسا شاید در نگاه اول شبیه به شوخی به نظر آید، اما نشان میدهد که دستیارهای صوتی حالا مورد قبول مشترکانشان قرار گرفته‌اند به عنوان شخصی در زندگی این افراد به حساب می‌آیند. البته این موضوع تصادفی نیست. گوگل و آمازون تیم شخصی خود را برای توسعه هوش مصنوعی دستیارهایشان در نظر گرفته‌اند تا اطمینان حاصل کنند که آنها می‌توانند مانند یک شخص صحبت کنند، اما در عین حال هرگز نباید وانمود کنند که یک انسان هستند.