GPS به زودی تلفن‌های هوشمند را با دقت سانتی‌متر مکان‌یابی خواهد کرد

امروزه کم‌تر کسی پیدا می‌شود که از سیستم مکان یابی جهانی (GPS) بر روی تلفن خود استفاده نکرده باشد. اخیرا یک گروه از دانشمندان در افزایش چشم‌گیر دقت این فناوری در تلفن‌های هوشمند موفق بوده‌اند.

محققان دانشگاه Otago نیوزلند، در همکاری با دانشگاه Curtin استرالیا، با ترکیب سیگنال‌ها از چهار سیستم سراسری جهت یابی ماهواره‌ای (GNSSs)، به این نتیجه رسیده‌اند که امکان دست‌یابی به موقعیبت گوشی‌های هوشمند به دقت سانتی‌متر وجود دارد.

دکتر Robert Odolinski از دانشگاه Otago درباره این موضوع می‌گوید:

"با استفاده از ریاضیات، ما توانستیم یک فناوریتقریبا کم هزینه را راه اندازی کنیم که تلفنهای هوشمند سیگنالها را از GNSS دریافت کنند. ما بر این باور هستیم که با استفاده از این فناوری، اپلیکیشنهایی که نیاز به موقعیت یابی با دقت بیشتر هستند، کاملا متحول خواهند شد".

این فناوری جدید فقط از یک یا دو فرکانس استفاده می کند اما از بیشتر ماهواره‌ها اطلاعات جمع‌آوری می‌کند؛ چیزی که به عنوان Multi-constellation از آن یاد می‌شود. اطلاعات بیشتر و ریاضیات پیشرفته، سبب افزایش دقت مکان‌یابی بدون هیچ افزایش هزینه‌ای خواهند شد.

دکتر Odolinski به همراه پروفسور Peter Teunissenand از دانشگاه Curtin نشان داده‌اند که این تکنولوژی امکان کار در تلفن‌های هوشمند را نیز دارد و با استفاده از GPS دو فرکانسی، می‌توان به تولید محصولات رقابتی رسید.

آن‌ها در مقاله‌ای که در Geodesy منشر شد در این باره گفته‌اند:

"این کاهش قابل توجه هزینه در هنگام استفاده از تلفنهای هوشمند، میتواند سبب افزایش گیرندهها شود که باعث افزایشدقت مکانیابی در زمینههای مختلف مانند راهیاب خودرو، نقشه برداری و سایر مواردبه سانتی‌متر می شوند".

به هر حال با این وجود که اعلام شده است این تکنولوژی سبب کاهش هزینه‌های مکان یابی می‌شود باید منتظر بود و دید که کاربرد آن در تلفن‌های هوشمند تا چه اندازه بر قیمت‌ آن‌ها تاثیر خواهد گذاشت.