صحبت از حرفه ای های ایستگاه کاری بدون ASUS WS Z390 Pro ممکن نیست!
1 min read

صحبت از حرفه ای های ایستگاه کاری بدون ASUS WS Z390 Pro ممکن نیست!

و در نهایت ایسوس به عنوان یکی از برترین سازندگان مادربردهای کلاس سرور و ایستگاه کاری، جدید عضو خانواده WS با نام ASUS WS Z390 Pro را معرفی کرد؛ این مادربرد که به تراشه جدید Z390 مجهز هست، یک مادربرد Workstation بوده و چیپست Intel Z390 Express امکانات بسیاری را به این مادربرد اهدا می کند تا با ترکیب 8 هسته ای های Core i9، عملکردی خیره کننده را شاهد باشیم. همانطور که در گذشته نیز چندین بار به این مسئله اشاره نمودیم، Intel Z390 Express تراشه ای است که عموما برای کاربردهای ایستگاه کاری و پردازش های سنگین در نظر گرفته شده و استفاده از آن به عنوان یک پلتفرم گیمینگ، چندان مقرون به صرفه نخواهد بود.

مادربرد ASUS WS Z390 Pro دارای یک رابط 6 پین اضافی است که جهت تامین نیروی درخواستی بیشتر از سوی اسلات های PCI-E کاربرد خواهد داشت. توان این مادربرد توسط یک آرایش فازی 8+2 تامین شده و جریان مورد نیاز Vcore ها نیز به صورت دیجیتالی تامین می گردد. ایسوس در این مادربرد از یک تراشه پل (Bridge) استفاده کرده است؛ این تراشه با ارائه ترکیب PCI-Express 3.0 x48، دو اسلات PCI-E را به صورت کامل در پهنای باند x16 در نسل سوم می برد؛ این در حالی است که اسلات های دوم و سوم حتی در مادربردهای پرچمدار، عمدتا با آرایش x8 و ترکیب x4 همراه هستند.

در نهایت گزینه های پیکربندی در اسلات های توسعه این مادربرد شامل x16/x16/NC/NC یا x16/x8/x8/NC یا x8/x8/x8/x8 خواهند بود. استفاده از تراشه پل اضافی در ASUS WS Z390 Pro برای چه منظور است؟ از آنجایی که کارت گرافیک های NVIDIA Quadro نیازمند پهنای باند بالا خصوصا در پیکربندی SLI هستند، این تنظیم اسلاتی و تراشه اضافی می تواند نهایت سرعت و پهنای باند را برای آنها تامین نماید. دو رابط M.2-22110 به همراه 2 رابط U.2 نیز در بخش ذخیره سازی به چشم می خورند.

درگاه های نام برده به مسیر PCI-Express 3.0 x4 متصل هستند. این مادربرد دارای 2 رابط LAN نوع 1 گیگابیتی است که توسط کنترلر های متفاوت، با عناوین Intel i210-AT و Intel i219-LM هدایت می شوند. این مادربرد دارای طیف گسترده ای از رابط های I/O و حتی یک تراشه کنترلر صوتی پیشرفته با نام Realtek ALC S1220A است که عمدتا در مادربردهای گیمینگ و رده بالا شاهد آن هستیم. این تراشه صوتی از 8 کانال مجزا پشتیبانی خواهد کرد. ایسوس مادربرد ASUS WS Z390 Pro را با قیمتی در رنج 350 دلار راهی بازارهای جهانی خواهد کرد.