و اینک نوبت به کاهش قیمت SSD و RAM ها رسیده است
1 min read

و اینک نوبت به کاهش قیمت SSD و RAM ها رسیده است

و باز هم موسسه DRAMeXchange، آخرین گزارش خود از وضعیت قیمت حافظه های رم در جهان را منتشر کرد. پس از روند صعودی که از سال 2016 تا کنون بر قیمت تراشه های DRAM سایه افکنده بود، ظاهرا در آینده نه چندان دور شاهد کاهش و ثبات قیمت تراشه های DRAM هستیم. همانطور که می دانید، نیمه هادی های DRAM و NAND، در حافظه های ذخیره سازی SSD، حافظه های رم، کش موقت، ذخیره سازهای e-MMC و… مورد استفاده قرار می گیرند که بالا رفتن قیمت آنها به افزایش قیمت محصولات تولید شده می انجامد.

موسسه DRAMeXchange اعلام کرده است که پس از 9 فصل (هر فصل شامل 3 ماه) افزایش قیمت، به زودی شاهد کاهش قیمت نسبی خواهیم بود. قیمت تراشه های DRAM و NAND با شروع سال 2019، بین 15 الی 20 درصد کاهش خواهد یافت که به کاهش قیمت عمده محصولات بسیاری منجر می گردد. اما دلایل این کاهش قیمت چیست؟

دلیل اصلی کاهش قیمت تراشه های نیمه هادی اصلی حافظه، در کاهش تقاضا نهفته است. به عنوان مثال دست کم در اوایل سال 2019، تعداد گوشی های هوشمندی که معرفی و راهی بازار خواهند شد کاهش یافته است. همچنین به دلیل عدم ارائه پلتفرم های پردازشی جدید کلاس سرور از سوی Intel، تقاضا در بخش حافظه های این مهم نیز با کاهش چشمگیر روبرو شده و حتی پیشبینی می گردد که فروش نوت بوک نیز در برخی از نقاط جهان مانند ایران و خاورمیانه، روندی رو به کاهش را دنبال نماید. این در حالی است که خروجی سالانه DRAM در جهان به طور منظم تا 22 درصد رشد دارد. در نتیجه ترکیب رشد تولید و کاهش تقاضا منجر به کاهش قیمت خواهد شد.