چه تجهیزاتی مشمول فاز بعدی رجیستری می‌شوند
1 min read

چه تجهیزاتی مشمول فاز بعدی رجیستری می‌شوند

فاز اول طرح رجیستری در آذر ماه سال 96 آغاز شد و پس از آنکه گوشی‌های هوشمند از برندهای مختلف یکی پس از دیگری مشمول این طرح شدند، نوبت به تبلت‌ها سیم‌کارت‌خور رسید. حالا به نظر می‌رسد که در فاز بعدی، مودم‌ها و روترها شامل طرح رجیستری خواهند شد.

کارگروه طرح رجیستری اعلام کرده که این طرح برای مودم‌ها، دانگل‌ها و روترها در حال هماهنگی است و به زودی به فاز اجرایی می‌رسد. وزیر ارتباطات هم در خصوص رجیستری نسخه‌های وارداتی این کالاها گفته است:

ظرف دو یا سه هفته آینده این اتفاق رخ خواهد داد و مراحلی شبیه آنچه در بحث ثبت تلفن همراه پیگیری شد، برای این تجهیزات هم خواهیم داشت. اینها مودم‌ها و مسیریاب‌های سیم‌کارت‌خور هستند، یعنی مودم‌هایی که از سیم‌کارت استفاد می‌کنند و در این مرحله مشمول طرح می‌شوند و آن‌ها هم باید به صورت قانونی وارد کشور شوند و از واردات قاچاقشان جلوگیری شود. ما در مودم‌ها و مسیریاب‌های مصرف‌کننده نهایی تولیدات داخلی‌مان توسعه و پیشرفت بسیار خوبی داشته و به نظر می‌رسد اجرای طرح ثبت آن‌ها کمک بسیار بزرگی برای رونق تولید داخلی هم باشد.

طبق آماری که وزیر ارتباطات ارائه داده است 67 میلیون مشترک پهن باند موبایل فعال هستند. در حدود 1.5 میلیون مشترک از مودم استفاده می‌کنند و با استفاده از سیم‌کارت‌های موبایل از مودم بهره می‌برند. این اعدادی در حالی روزبه‌روز در حال افزایش است که تقریباً همه موده‌ها به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند.

ایسنا همچنین اعلام کرده، با وجود آنکه قرار بود با اقدامات فنی صورت گرفته و اتصال سامانه گمرک به ناجا، گوشی‌های مسافری از هفته‌های پیشین در این سامانه ثبت شوند و بدین ترتیب تخلفات مربوط به گوشی‌هایی که به اسم مسافری، جعلی وارد کشور می‌شوند حذف شود. اما رگولاتوری با توجه به محدودیت‌هایی که در زمینه واردات گوشی موبایل وجود دارد، خبر از تعویق یک هفته‌ای اجرایی شدن این موضوع داده است.