تفاوت پردازنده های نسل 8 و 9 اینتل در چه مواردی است؟
1 min read

تفاوت پردازنده های نسل 8 و 9 اینتل در چه مواردی است؟

اینتل به تازگی چند گروه از پردازنده های نسل 9 با کد رمز Whiskey Lake را معرفی کرده است؛ جدید ترین معماری این شرکت که همچنان لیتوگرافی 14 نانومتری را یدک می کشد. پس اگر لیتوگرافی کوچکتر نشده است، تفاوت نسل 8 و 9 اینتل در چیست؟ این شرکت به تازگی به این مسئله واکنش نشان داده و پاسخ هایی را ارائه کرده است که در ادامه بدانها می پردازیم.

پردازنده های نسل نهم (Whiskey Lake) نخستین بار کار خود را با پردازنده های سری U در نوت بوک های کم مصرف، در رده مصرف کننده و هیبریدی های 2 در 1 آغاز کردند. سپس 3 مدل از پرچمداران دسکتاپ در این نسل معرفی شد که برای نخستین بار دارای ه هسته در MSDT بودند. نسل نهم در معماری 14nm+++ تولید شده و تفاوت کلیدی آن با Coffee Lake ها در امنیت بالای سیلیکون، در برابر حملات و حفره های امنیتی Meltdown نظیر variants 3 و variants 5 است. در نتیجه نیازی به بروزرسانی های متعدد برای این منظور وجود ندارد.

اینتل تائید کرده است که این تغییر تنها به بخش نرم افزاری مرتبط نبوده و گزینه های سخت افزاری نیز برای این منظور تغییر یافته اند. با این وجود حتی پردازنده های Cascade Lake که احتمالا آخرین نسل از پردازنده های معماری 14nm هستند، بالاترین بهبود های امنیتی را به همراه خواهند داشت. این پردازنده ها راه را بر روی تمامی حرفه های Spectre مانند variant 2 خواهند بست. از جمله دیگر بهبود و تغییرات Whiskey Lake ها با Coffee Lake می توان به افزایش تعداد هسته/رشته ها، بالا رفتن فرکانس، قابلیت اورکلاک، استفاده از لحیم در IHS به جای خمیر سیلیکون و در نهایت افزایش عملکرد اشاره کرد.