کوچک دوست داشتنی، بررسی مینی کامپیوتر ECS LIVA Z2
1 min read

کوچک دوست داشتنی، بررسی مینی کامپیوتر ECS LIVA Z2

برا ی کارهای استاندارد اداری، نیمه حرفه ای و حتی در مواردی که بدنبال یک دستگاه های برای کاربردهای چند رسانه ای مانند پخش ویدیو و موسیقی می گردید، هزینه کردن برای خرید کامپیوترهای گران قیمت چندان منطقی به نظر نمی رسد و در این حالت پای مینی کامپیوترهای به میان می اید. یکی از شرکت هایی که سال های زیادی است که زمینه تولید مینی کامپیوتر های کار می کند شرکت ECS است که هم اکنون مدل های مختلفی از مینی کامپیوترهای سری LIVA را برای کاربردهای مختلف ارائه کرده است. مدتی پیش مدل LIVA Q این شرکت را که مینی کامپیوتری با اندازه کف دست و قابلیت پخش تصاویر ویدیوی 4K بود را بررسی کردیم. حال تصمیم داریم در این مقاله به بررسی مدل LIVA Z2 یکی دیگر از کامپیوترهای LIVA بپردازیم که ابعاد به نسبت بزرگتری در مقایسه LIVA Q دارد و از نظر مشخصات فنی هم کمی بهتر از برادر کوچکتر خود است. اگر دوست دارید بیشتر در مورد این مینی کامپیوتر داشته باشید با ما همراه باشید.

اندازه و امکانات داخل جعبه

ابعاد Liva Z2 تقریبا دو برابر Liva Q است و به همین علت نمی توان گفت با یک محصول بسیار جمع و جور رو به رو هستیم. با این وجود ابعاد Z2 برای قرار گرفتن روی میز تلویزیون مناسب است و مشکلی در این زمینه نخواهید داشت. ابعاد این محصول به ترتیب 56.4×118×132 میلی متر است (این مقدار در Liva Q برابر با 31.4×70×70 میلی متر است) و در داخل جعبه این محصول علاوه بر خود دستگاه، آداپتور برای تامین توان دستگاه، براکت و شش پیچ برای نصب براکت و دفترچه راهنما دیده می شود.

بررسی مینی کامپیوتر ECS LIVA Z2

طراحی

این مینی کامپیوتر دارای ساختاری مستطیلی است و در ساخت بدنه از پلاستیک مات استفاده شده است.

بررسی مینی کامپیوتر ECS LIVA Z2

در بخش جلویی این دستگاه شاهد حضور دکمه پاور، سه پورت USB نسخه 3 نسل یک نوع A، یو اس بی نسخه 3.1 نوع C و جک 3.5 میلی متری هدفون هستیم.

بررسی مینی کامپیوتر ECS LIVA Z2

علاوه بر این یک سوراخ کوچیک که برای میکروفون است هم در این بخش دیده می شود. به همه این موارد باید یک برچسب HDMI را هم اضافه کنید که نشان از تاکید این شرکت بر وجود این پورت در Z2 است (بیشتر در این مورد توضیح می دهیم). در دو طرف کامپیوتر منافدی برای جریان بهتر هوا دیده می شود و امکان خاصی در نظر گرفته نشده است. تنها برای اینکه بتوانید کامپیوتر را از خطر دزدیده شدن نجات بدهید! یک فضا در سمت راست برای نصب Kingston lock در نظر گرفته شده است.

بررسی مینی کامپیوتر ECS LIVA Z2

در بخش پشتی دستگاه یک پورت شبکه گیگابیتی، دو پورت USB نسخه دو، پورت HDMI نسخه دو، پورت HDMI نسخه 1.4 و کانکتور اداپتور دیده می شود. بله درست شنیدید این دستگاه دو نوع پورت HDMI دارد و این بدان معنی است که می توان از این دستگاه در کاربردهای چندرسانه ای مانند تماشای فیلم های 4K با میزان 60 فریم استفاده کرد.

بررسی مینی کامپیوتر ECS LIVA Z2

برای تامین توان مورد نیاز دستگاه از اداپتوری نوزده ولتی با شدت جریان 1.6 آمپر استفاده شده است که با توجه به توان مصرفی پایین دستگاه براحتی توان مورد نیاز Z2 را تامین می کند.

مشخصات فنی

Liva Z2 در سه مدل پردازنده به بازار عرضه می شود که در نمونه ای مورد استفاده ما از قوی ترین پردازنده ارائه شده برای این مدل یعنی Pentium N5000 استفاده شده است. این پردازنده از سری Gemini lake است که براساس فناوری 14 نانومتری ساخته شده است و از چهار هسته با فرکانس کاری استاندارد 1.1 گیگاهرتز که در حالت Boost تا 2.7 گیگاهرتز افرایش می یابد بهره می برد. این پردازنده مجهز به چهار مگابایت حافظه نهان L2 است و میزان TDP آن 6 وات است. این پردازنده حداکثر از 8 گیگابایت حافظه LPDDR4 تا حداکثر 2400MT/s در حالت دو کاناله پشتیبانی می کند. پردازنده گرافیکی مجتمع HD 605 پردازنده N5000 در فرکانس پایه 200 مگاهرتز کار می کند که در حالت Boost فرکانس آن به 750 مگاهرتز خواهد رسید. این پردازنده گرافیکی از حداکثر 8 گیگابایت حافظه پشتیبانی می کند. مانند N3350پردازنده N5000 هم از شش مسیر PCI-E پشتیبانی می کند و قادر است حداکثر 8 پورت USB را مدیریت کند. میزان حافظه این محصول 4 گیگابایت حافظه LPDDR4 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز بهره می برد که با وجود سیستم عامل ویندوز ده 64 بیتی روی دستگاه امکان استفاده از آن براحتی وجود دارد. البته میزان حافظه قابل دسترس برای سیستم 3.65 گیگابایت است چون بخشی توسط پردازنده گرافیکی مورد استفاده قرار گرفته است. مانند مدل LIVA Q این مدل هم از 32 گیگابایت حافظه eMMC ساخت شرکت Kinston برای فضای ذخیره سازی استفاده کرده است.البته در این مدل برای اینکه به فضای ذخیره سازی بیشتری دسترسی داشته باشید امکان نصب هارددیسک یا درایو اس اس دی2.5 اینچی در نظر گرفته شده است. برای این موضوع یک فضا درست در بالای برد در نظر گرفته شده است. کارت شبکه بی سیم 802.11ac و بلوتوث نسخه 4.2 از دیگر امکانات ارتباطی Liva Z2 است. در کل امکانات ارتباطی و میزان پورت های در نظر گرفته در این مدل در مقایسه با Q بیشتر است و این امکان استفاده از درایوهای جدید را فراهم می کند. اما در کل Liva Z2 یک امکان کاربردی دیگر هم دارد که باعث تمایز آن از مدل Liva Q می شود. این مینی کامپیوتر مجهز به رابط کنترلی GPIO که از آن در مواردی مختلفی مانند نصب ADC (مبدل آنالوگ به دیجیتال)، ریموت کنترل، PLC و موارد دیگر استفاده می شود. این موضوع باعث می شود که Z2 با وجود سایز کوچیک گزینه ای منطقی برای توسعه دهندگان حرفه ای باشد.

تست دستگاه

نوبتی هم باشد نوبت بررسی کارایی Liva Z2 است تا ببینم این مینی پی سی با پردازنده پنتیوم N5000 چطور ظاهر می شود. همانطور که می دانید این گونه محصولات برای کاربردهای استاندارد هستند برای همین توقعی خاصی از قدرت پردازش گرافیکی آن نداریم، با این وجود سعی کردیم تست هایی مختلف را روی این محصول انجام دهیم. از آنجایی که نتایج مدل های دیگر از Liva را داشتیم برای همین نتایج تست های دیگر محصولات را در نمودارها اوردیم تا امکان مقایسه بهتر را فراهم کرده باشیم. شروع تست ها با برنامه Crystal Disk Mark است که برای بررسی کارایی درایوهای ذخیره سازی مورد استفاده قرار میگیرد. برای مقایسه بهتر کارایی درایور اس اس دی liva Z2 نتیجه تست Q را هم اوردیم که می توانید براحتی با یکدیگر مقایسه کنید. (تصویر اول برای Liva Z2 است).

بررسی مینی کامپیوتر ECS LIVA Z2

در تست GeekBench که بیشتر برای تست کارایی پردازنده موبایل است پردازنده N5000 خوب ظاهر شد. البته به علت موارد مختلف این پردازنده در این تست بهتر دارد. نتایج تست Geekbench را در حالت تک هسته ای و چند هسته ای را با نتایج تست گوشی MIX2 و MIX و مینی کامپیوتر Liva Q مقایسه کردیم.

بررسی مینی کامپیوتر ECS LIVA Z2

در تست AIDA 64 که به سراغ بررسی کارایی حافظه مینی کامپیوتر در سه حالت خواندن، نوشتن و کپی رفتیم. برای مقایسه نتایج تست LIVA Q را در جدول زیر اورده ایم.

Liva Q

Liva Z2

10240

10300

سرعت خواندن

10437

10570

سرعت نوشتن

12666

12782

سرعت کپی

در تست 3D Mark هم با وجود اینکه نتایج کلی خیلی در مقایسه با کامپیوترها امروزی بالا نبود اما با در نظر گرفتن مشخصات فنی، نتایج کلی منطقی به نظر می رسد.

بررسی مینی کامپیوتر ECS LIVA Z2

در تست نرم افزار Cinebench R15 هم نتایج Z2 کمی بهتر از Liva Q بود.

بررسی مینی کامپیوتر ECS LIVA Z2

این دستگاه از آنجایی که دو پورت HDMI دارد گزینه خوبی برای تماشای فیلم های 4k است. ما این مینی کامپیوتر را با استفاده از پورت HDMI نسخه 2 به تلویزیون 4K سامسونگ متصل کردیم و نمونه های 60 فریمی 4K را پردازش کردیم. به واسطه پردازنده بهتر این مینی کامپیوتر پردازش تصاویر ویدیویی 4K را بهتر از liva Q انجام می دهد. در تست رابط بی سیم این محصول از دو فرکانس 2.4 و 5 گیگاهرتز به خوبی پشتیبانی می کند و توانستیم در فرکانس 5 گیگاهرتز به راحتی به روتر متصل شویم و ویدیوهای 4K را بدون مشکل تماشا کنیم. در زمینه اجرای برنامه ها Liva Z2 منطقی ظاهر شد و با وجود مشخصات فنی توانست به راحتی از پس برنامه های مورد نیاز ما که شامل مجموعه آفیس و برنامه های ساده و کاربردی بربیاید. از آنجایی که این محصول بدون فن است برای همین نویزی تولید نمی کند و این بدان معنا است که براحتی می توانید شب از آن استفاده کرد. کارایی کلی این مینی پی سی در کاربردهای مختلف خوب بود.

{REVIEW} label=امتیاز; decimal=1; max=10; راندمان=8.4; امکانات=8.8; طراحی=7.8; ارزش=8.0; {/REVIEW}