200 میلیون گوشی رجیستر شده‌اند و 720 هزار در انتظار ورود به بازار
1 min read

200 میلیون گوشی رجیستر شده‌اند و 720 هزار در انتظار ورود به بازار

از 28 مهر ماه سال 96 خبرهایی مبنی بر آغاز طرح رجیستری به گوشی میرسد. در نهایت از 14 آذر ماه این طرح پیاده سازی شد و شرکت های تولیدکننده گوشی های هوشمند یکی پس از دیگری مشمول آن شدند. فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات در خصوص آخرین وضعیت شناسه دار کردن گوشی ها گفته است: از ۲۸ مهرماه سال ۹۶ و پس از فراخوان رجیستری، تا دو هفته پیش آمارها نشان می دهد که حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون گوشی در شبکه ثبت و فعال شده است.

جوشقانی در خصوص وضعیت گوشی های توقیف شده در سازمان گمرک و تعزیرات نیز توضیحاتی ارائه داد. او گفت:

هم اکنون ۶۰۰ هزار گوشی به دلیل مشکلات تخصیص ارز، در گمرک مانده اند. چرا که باید تخصیص ارز این کالا از طریق سامانه های بانکی صورت گیرد اما واردکنندگان این گوشی ها را از طرق دیگر وارد کرده اند. از سوی دیگر حدود ۱۲۰ هزار گوشی که با ارز دولتی وارد کشور شده توسط تعزیرات توقیف شده است.

در همین راستا آذری جهرمی، وزیر ارتباطات با دادستان تهران مذاکره ای ترتیب داده است تا گوشی های توقیف شده به بازار تزریق شود تا مشکلات حل شود. به نظر میرسد که این مساله در دست پیگیری است و باید فرآیند قضایی آن طی شود؛ زمان بندی آن در اختیار وزارت ارتباطات نیست. البته معاون وزیر ارتباطات در خصوص وضعیت بازار موبایل اعلام کرده که تنظیم آن بر عهده این وزرات خانه نیست و قصد آنها فقط کمک است. جوشقانی گفته:

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه تنظیم بازار گوشی موبایل نقشی ندارد و تنها برای ساماندهی این بازار به کمک وزارت صنعت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا آمده است.

تا امروز طبق اعلام معاون وزیر بیش از 180 میلیون گوشی رجیستر شده اند و از آنجاییکه این طرح شامل گوشی هایی میشد که تازه خریداری شده بودند و تا چندین ماه برندهای محدودی که کمتر از 50 درصد سهم بازار را تشکیل میدادند شامل طرح بودند، می توان اینگونه برآورد که میزان خرید و فروش گوشی در طول این مدت بسیار بالاتر از 200 میلیون دستگاه بوده است. با این تفاسیر به نظر شما تزریق 720 هزار گوشی به بازار تا چه مدت می تواند قیمت ها را به حالت سابق بازگرداند. اصلاً آیا با وجود سیر صعودی ارز چنین چیزی امکان پذیر است؟