فشار بر خط تولید CPUهای اینتل تشدید شده است

پردازنده های 14 نانومتری اینتل از سال 2015 تا کنون در خط تولید قرار دارند؛ این شرکت به دلیل برخی مشکلات فنیف حرکت به سوی لیتوگرافی 10 نانومتری را متوقف کرده و همچنان بر روی مدل های 14 نانومتری (شامل CPU و PCH) باقی مانده است. عدم مهاجرت به یک لیتوگرافی جدید، خط تولید اینتل را حسابی شلوغ کرده است؛ چندین پلتفرمی که در لیتوگرافی 14 نانومتری تولید شده اند، باعث شده است تا ده ها پردازنده و مادربرد بر اساس آن تولید شده و این مسئله بدان معنی است که تقاضا در آنها بسیار بالا است.

به همین علت، خطوط تولید اینتل با تمام توان در حال تولید بوده اما بازهم پاسخگوی نیاز بازار نیست. خط تولید Intel تا پایان سال 2018 با فشار شدید بر روی تقاضا دست و پنجه نرم می کند و بر خلاف ایران که به دلیل افزایش قیمت ارز به نسبت ریال، خرید این مدل ها کاهش یافته است، باقی کشورها می توانند در معرض کاهش برخی مدل ها قرار گیرند.

نسل نهم این شرکت با نام Whiskey Lake هم به این لیست اضافه شده و این مسئله می تواند اینتل را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد. شرکت هایی مانند ایسر که مدل های Core Y Amber Lake را در نوت بوک های خود به تازگی معرفی کرده اند، مجبور شده اند تا از خیر مدل های 10 نانومتری گذشته و به سمت مدل های 14 نانومتری هجوم بیاورند. افزون بر ایسر، شرکت های دیگری نیز از وضعیت مشابهی بهره می برند و این بدان معنی است که فشار بر خط تولید اینتل ادامه یافته و متاسفانه احتمال کمبود برخی مدل از CPUها دور از انتظار نیست.