اختصاصی: بررسی کارت گرافیک  MSI Radeon RX 580 MECH 2 8G OC
1 min read

اختصاصی: بررسی کارت گرافیک MSI Radeon RX 580 MECH 2 8G OC

پس از جدی شدن برنامه تجاری انویدیا موسوم به GeForce Partner Program که به صورت مخفف GPP بدان اطلاق می شد، شرکت های توسعه دهنده کارتهای گرافیک طرف قرارداد AMD مجبور شدند تا نام جدید و متفاوتی را برای استفاده در مورد کارت های گرافیک AMD به کار ببرند. در این بین، اعتراضات زیادی در میان کاربران و بازار نسبت به GPP بروز کرد تا اینکه انویدیا بالاخره مجبور به پس گرفتن و ابطال برنامه ی تجاری خود کرد. تولد کارت های گرافیک خانواده MECH2 در برند MSI نیز به همین سبب بود، تا این نام جدید و متفاوت نسبت به خانواده گرافیک های انویدیا، مخصوص AMD باشد. هرچند برنامه GPP باطل شد، اما در همان مدتی که بود، اثرش را گذاشت و حال با بررسی کارت گرافیک MSI Radeon RX 580 MECH 2 OC 8GDDR5X به استقبال این نسل جدید از کارت های گرافیک AMD تولید شرکت MSI خواهیم رفت.

ما در سایت سخت افزار اصولا کارت های گرافیک MSI را به همه توصیه می کنیم، گیمر ها، ماینر ها و رندرکاران، همه می توانند به توانایی و قدرت کارتهای گرافیک MSI تکیه کنند و از داشتنش سالهای سال لذت ببرند. ام اس آی همیشه تلاش می کند محبوبیت خود را در طراحی و تولید کارت های گرافیک، در رده های مختلف کاربری حفظ کند. کارت گرافیک، به غیر از ارائه راندمان خوب در بازی های ویدیویی و یا رندرینگ، می بایستی مجهز به خنک کننده ای قدرتمند و در عین حال بی صدا باشد تا کاربر بتواند در آرامش، تحت هر شرایطی از آن به خنک ترین شکل ممکن استفاده کند. شرکت MSI در این زمینه نیز از جمله پرچمداران سازندگان خنک کننده های قدرتمند و بی صدا برای کارت گرافیک است.

معماری ساخت:

شرکت AMD برای چیپ سیلیکن کارت گرافیک RX580 نام Ellesmere را برگزیده است، اما این همان چیپ سیلیکن ریبرند شده ی Polaris 20 کارت گرافیک RX480 است که تنها تغییر آن، پروسه تولیدش با فن آوری نسل سومی 14 نانومتری است، که کمک کرده تا مصرف و دمای کاری آن کاهش پیدا کند و البته قدرت اورکلاک و فرکانس آن بهبود یابد.

این کارت از رابط حافظه 256 بیتی بهتره می برد و مجموع حجم حافظه آن نیز برابر 8 گیگابایت می باشد. نسخه ای که در دست ماست از نوع اورکلاک شده، و حداکثر فرکانس کاری آن در پروفایل OC به 1393 مگاهرتز برای GPU و 2025 مگاهرتز برای حافظه می رسد. قیمت حدودی MSI Radeon RX 580 MECH 2 OC 8G معادل 350 دلار است که البته در ایران به زودی وارد بازار خواهد شد.

بسته بندی:

به جهت حداکثر صرفه جویی در هزینه، جعبه و بسته بندی کمی ساده است اما زیبایی خاص خود را دارد. بر روی کارتن مشخصات اصلی مثل اورکلاک شده بودن، 8 گیگابایت حافظه رم، پشتیبانی از DX12، و دستگاه های واقعیت مجازی یا VR نوشته شده است. در پشت جعبه، امکانات نور پردازی لوگوی MSI بر روی کارت، استفاده از فنهای TORX 2.0، و مشخصات سینک خنک کننده از جمله مهمترین ویژگی های اشاره شده برای این کارت می باشد.

درون جعبه، یک عدد دی وی دی درایور و دفترچه همراه آن می باشد.

ساختار و طراحی محصول:

ابعاد این کارت گرافیک برابر 27 در 13 در 4 سانتیمتر و وزنی معادل 842 گرم دارد. سایز این کارت دو اسلات را اشغال می کند.

بدنه ی پلاستیکی آن کیفیتی خوب و با دوام دارد. طراحی کلی آن یاد آور سری Armor است اما خیلی خیلی خوشکلتر از Armor طراحی شده و در هم تنیدیگی رگه های قرمز و مشکی باعث هماهنگی آن با تم کلاسیک قرمز و مشکی سیستم های گیمینگ شود. لوگوی MSI مجهز به نورپردازی است که می توان به کمک نرم افزار Gaming App حالات و افکت های خاصی به آن داد.

خروجی های تصویری این کارت شامل یک Dual Link DVI، دو کانکتور Display Port 1.4 و یک جفت HDMI 2.0 می شود.

پشت کارت، مجهز به یک بک پلیت فوق العاده با کیفیت فلزی است و جزو معدود بخش های این کارت است که حس High End بودن به آن می دهد. یک دست بودن بک پلیت به زیبایی می افزاید اما ای کاش MSI سوراخ های تهویه برای آن در نظر می گرفت.

سخت افزار:

با برداشتن سینک خنک کننده و بک پلیت، به مدار چاپی آن می رسیم که نسخه ی تغییر داده شده توسط MSI است. در سمت چپ، VRM حافظه به وسیله دو فاز تغذیه می شود که به ماسفت های UBIQ M3816N مجهز است. چیپ های حافظه ساخت مایکرون است و هر کدام فرکانس کاری 2000 مگاهرتزی که در ساختار GDDR5 به معنای فرکانس عملیاتی 8000 مگاهرتزی Effective می باشند.

کمی جلوتر در وسط هسته گرافیکی 5.7 میلیارد ترانزیستوری قرار دارد که از خانواده Ellesmere است و در کارخانجات نیمه هادی سامسونگ و یا Global Foundries ساخته می شوند. برق مورد نیاز این کارت توسط یک ورودی PCIe هشت پین تامین می شود. تراشه uP9505 مسئول رگلاتوری ولتاژ ورودی این GPU است که در یک مدار تغذیه 6 فازی قرار دارد. هر فاز ماسفت های دو کاناله ی UBIQ M3816N را تغذیه می کند. نتیجه ی این مدار تغذیه عالی اورکلاک پذیری خوب این کارت است که جلوتر خواهید دید چه میزان بالایی از اورکلاک را می توان با این کارت بدان دست یافت. برای این کارت گرافیک می بایستی حداقل از یک پاور 500 واتی Real استفاده کنید.

خنک کننده:

کولر با کیفیت و بزرگ کارت، تقریبا مشابه کولر مورد استفاده در کارت پر طرفدار Gaming X می باشد، این کولر دو اسلاته مجهز به سه لوله ی انتقال حرارت مسی 6 میلیمتری است که بر روی آن دو فن TORX 2.0 قرار دارد. عملکرد این فنها به قدری بی صدا است که در حداکثر RPM نیز به سختی می توان نویز آنها را شنید. در حالت بیکاری دمای چیپ کارت گرافیک 45 درجه است. فنها تنها زمانی که دمای کارت به بیش از 60 درجه برسد فعال خواهند شد و در غیر این صورت عملکرد 0dBA دارند.

سیستم تست:

پردازنده Intel Core i7 7700K

یکی از بهترین گزینه ها برای انجام تست ها و بازی ها این پردازنده است. از ویژگی های این پردازنده می توان به معماری ساخت 14 نانومتری، 4 هسته و 8 رشته موازی، فرکانس کاری 4.2 گیگاهرتز و مقدار 8 مگابایت برای کش اشاره کرد. عملکرد بی نظیر این پردازنده آدرنالین خون کاربر را به بالاترین حد خود می رساند. پردازنده مورد نظر را شرکت خوش نام دانش و فناوری مازستا یا DFM به دفتر مجله سخت افزار هدیه داده اند تا سیستم تست مجموعه بی نصیب از این پردازنده نماند.

مادربرد MSI Z270 GAMING M5

مادربرد گیمینگ از ام اس آی با کیفیت ساخت بالا و امکانات عالی برای راه اندازی یک سیستم گیم قدرتمند. استفاده از سوکت 1151 و چیپ ست Z270 به همراه فرکانس حافظه 4133 مگاهرتز در حالت اورکلاک، سینک های حرارتی کارآمد، وجود خروجی ها و ورودی های کامل، نرم افزارهای جانبی کامل برای مدیریت بهتر سیستم، نورپردازی زیبا، قابلیت اورکلاک بالا و دریافت بیش از 20 جایزه و نشان برتر تنها بخشی از ویژگی های این مادربرد است.

حافظه G.SKILL TRIDENT Z 3600 CL 16 2X8G

این سری از حافظه های جی اسکیل برای دست یابی به فرکانس بالا بهینه شده است. کیت مورد استفاده 2 ماژول 8 گیگابایتی DDR4 است که با فعال کردن XMP از حداکثر فرکانس کاری 3600 مگاهرتز با زمان تاخیر CL16 بهره می برد. این ماژول ها از جی اسکیل تایوان به دست وب سایت سخت افزار مگ رسیده است.

درایو ذخیره سازی PLEXTOR M8PE M.2 NVME 256G

اس اس دی مورد استفاده PLEXTOR M8PE 256G با سرعت بسیار بالا به پروتکل NVME 1.2 مجهز است و از طریق رابط PCIe Gen.3 x4 به درگاه M.2 متصل می شود. استفاده از فناوری DRAM Cache Buffer، و موتور تصحیح خطای ECC از جمله امکانات آن به حساب می آید. این حافظه دارای سرعت نوشتن 900 مگابایت در ثانیه و سرعت خواندن 2000 مگابایت در ثانیه است. اس اس دی مورد نظر توسط شرکت پلکستور برای سیستم تست دفتر مجله سخت افزار ارسال شده است.

درایو ذخیره سازی SAMSUNG 860 EVO 250G

اس اس دی مورد استفاده برای تست درگاه SATA III، آخرین نسل از درایو های خانواده EVO سامسونگ است که به لطف کنترلر قدرتمند MJX، و حافظه های 3D TLC NAND، و کش DDR4، حداکثر سرعت خواندن 550 MBps و حداکثر سرعت نوشتار 520 MBps را در اختیار سیستم قرار می دهد. ناگفته نماند سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی بر روی این درایو به ترتیب 98K IOPS و 90K IOPS می باشد.

منبع تغذیه GREEN GP850B-OCPT

نسل جدید پاور های پلاتینیومی خانواده Overclocking Evo شرکت گرین است. این پاور از یک ریل پرقدرت 12 ولت 70 آمپری بهره می برد، که به لطف مبدل‌ DC-DC برای ایجاد ولتاژ شاخه‌های +5V و +3.3V در بخش ثانویه، باعث تثبیت هر چه بیشتر ولتاژ شاخه‌های خروجی در این پاور می شود. امکان تحقق عملی Zero Voltage Switching در بخش ورودی این پاور به کمک توپولوژی Half-Bridge در کنار مبدل LLC Resonant ایجاد شده است تا حامل‌های EMI، RF و تلفات سوئیچینگ در ورودی کاهش یافته و بازدهی مصرف انرژی افزایش یابد. حالت Fan-Less بودن و استفاده از قطعات صنعتی برای افزایش طول عمر، فن خنک کننده با عملکرد بهینه و نویز بسیار کم از دیگر امکانات آن به شمار می رود. این پاور توسط شرکت گرین برای سیستم تست در اختیار ما قرار داده شده است.

خنک کننده GREEN GLACIER 360-EVO

این قویترین واتر کولر شرکت پردیس صنعت سیاره سبز (گرین) است که در حال حاضر از پر فروش ترین واتر کولر های بازار ایران به شمار می رود. از جمله ویژگی های این خنک کننده می توان به استفاده از رادیاتور 360 میلیمتری آلومینیومی، استفاده از سه فن 12 میلیمتری کم صدا مجهز به LED های قرمز با طول عمر 100 هزار ساعت، واتر پمپ بلبرینگ سرامیکی قدرتمند بی صدا با طول عمر 80 هزار ساعت، واتر بلاک کاملا مسی مجهز به نمایشگر نشان دهند دمای کولانت و دور پمپ اشاره کرد. این رادیاتور برای تست توسط دفتر گرین در اختیار ما قرار داده شده است که تشکر ویژه داریم.

خمیر سیلیکون گرین GREEN GT-4 PREMIUM

برای تست پردازنده از خمیر سیلیکن جدید گرین GT-4 Premium استفاده کردیم. این خمیر سیلیکن با ضریب انتقال حرارت 5.0W/m.K، قابلیت استفاده در پردازنده و کارت گرافیک را در دامنه دمایی منفی 40 تا 240 درجه سانتی گراد، داراست. شرکت گرین با فرمولاسیون جدید و استفاده از مواد با کیفیت این خمیر سیلیکن را برای استفاده های حرفه ای تولید کرده، و آن را در اختیار آزمایشگاه تست مجله سخت افزار قرار داده است که سپاسگذاریم.

بررسی عملکرد:

کارت گرافیک MSI Radeon RX 580 MECH 2 OC 8GDDR5 به لطف نرم افزار Gaming App شرکت MSI دارای سه پروفایل Silent، Gaming و OC است که در حالت OC حداکثر فرکانس کاری GPU آن به 1393 مگاهرتز می رسد. البته در این حالت فرکانس رم گرافیک نیز به 2025 مگاهرتز (8100 مگاهرتز موثر) افزایش می یابد.

ما هم توانستیم با یک اورکلاک محدود، فرکانس GPU آن را با 117 مگاهرتز افزایش، به 1510 برسانیم. همچنین فرکانس حافظه را با 125 مگاهرتز افزایش به رقم 2150 برسانیم که به معنای فرکانس موثر 8600 مگاهرتز برای رم می باشد. این میزان اورکلاک فوق العاده است. در تمامی تست ها، هر دو حالت حداکثر دیفالت و اورکلاک شده را تکرار و ثبت کردیم.

در تست GPGPU نرم افزار AIDA64 تفاوت قدرت حالت دیفالت با اورکلاک نمایان است.

امتیاز فوق العاده 2802 در نرم افزار سنگین Unigine Superposition به معنای فاصله ی مطلوب آن با GTX1060 است که توانایی این کارت گرافیک را البته در حالت اورکلاک شده، نشان می دهد.

کلیه بازی ها را در دقت Full HD تست و نتایج را در جدول فوق ثبت کردیم. تقریبا اکثر آنها – در سنگین ترین جزییات و بالاترین حد از قدرت گرافیکی، بالای 60 فریم خروجی داشتند.

تست 3DMark Time Spy نیز قدرت بالاتر این کارت را نسبت به GTX1060 به نمایش گذاشت.

نتیجه گیری:

کارت گرافیک MSI Radeon RX 580 MECH 2 OC 8GDDR5 در تست ها به وضوح از GTX1060 قویتر ظاهر شد و در بحث گیمینگ به خوبی توانست قدرت خود را در دقت FHD و یا حتی بالاتر نشان دهد. این کارت گرافیک با عملکرد بی صدایش، و طراحی زیبا، یکی از گزینه های میان رده مطلوب برای گیمینگ است. در مجموع به لطف نمای مناسب، پتانسیل فوق العاده برای اورکلاک، فن آوری LED RGB و استفاده از فنهای بی نقص TORX 2.0، و در نهایت عملکرد خنک و بی صدا، نشان منتخب گیمر ها را به این کارت گرافیک اهدا می کنیم.

{REVIEW} label=امتیاز; decimal=1; max=10; راندمان=9.5; خنک کننده=9.5; طراحی=8.5; {/REVIEW}