حواشی مراسم تشییع و تدفین عزت‌الله انتظامی

مراسم تشییع و تدفین «آقای بازیگر» امروز برگزار شد که با حواشی نازیبایی همراه شد.

خبرگزاری تسنیم: صبح امروز جمعیتی از علاقه‌مندان به هنر‌های نمایشی و آقای بازیگر سینما برای تشییع پیکر مرحوم عزت الله انتظامی در برابر تالار وحدت گردهم آمده بودند. اما به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها، حاشیه‌هایی شکل گرفت که نازیبا بود.

محمدعلی کشاورز از پیشکسوتان سینما که در لحظات آخر برای وداع با همبازی قدیمی خود آمده بود با ممانعت ورود حراست بنیاد رودکی مواجه شد. وضعیت برخورد عوامل حراست با افراد موجب رنجش بسیاری شد. این در حالی بود که نیروی انتظامی نیز در کنترل ورود بنیاد با حراست همراهی داشت و می‌توانست به وضعیت ورود و خروج‌ها نظارت داشته باشد.

جمعی از بچه‌های ارکستر سمفونیک تهران که ظاهرا نوبت تمرین در بنیاد رودکی را داشتند، به دلیل ازدحام جمعیت موفق به ورود به فضای بنیاد رودکی نشدند.

– ورود برخی از خبرنگاران و هنرمندان به فضای تالار وحدت برای پوشش و همراهی در مراسم برگزاری تشییع به دلیل ناهماهنگی‌ها با اخلال روبه‌رو شد. اصرار برخی از شرکت‌کنندگان برای همراهی با بازیگران و خبرنگاران در ورود به این مراسم، مشکلاتی را پدید آورد.

– پدیده مذموم سلفی‌بگیران چشم و دل هر بیننده‌ای را آزار می‌داد. رفتار غیرفرهنگی سلفی‌بگیران واکنش‌هایی را هم به دنبال داشت. علی نصیریان که از لحاظ روحی شرایط مساعدی نداشت با جمعی از سلفی‌بگیران بی‌ارتباط با مراسم روبه‌رو شد. دختری مصرانه به دنبال عکاسی از نصیریان بود که او با خشوع امتناع کرد؛ اما اصرار پدر دختر و استدلالش برای گرفتن عکس و سلفی عجیب بود. به راستی چگونه در آن فضای تفکیکی پدر و دختر وارد جمعیت هنرمندان شده بودند؟!

– جمعیت بیرون از تالار وحدت و حاضر در خیابان که برای مشایعت پیکر مرحوم انتظامی گردهم آمده‌بودند قابل تامل بود. هیاهوی سلفی‌بگیران در این فضای ماتم و اندوه غیرقابل تصور بود.

– ازدحام سلفی‌بگیران و برخی از علاقه‌مندان سینما، سروصدای سرسام‌آوری را تولید می‌کرد که مانع از توجه و شنیده شدن اظهارات برخی از پیشکسوتان و بازیگران سینما شده بود. اگرچه برای وداع با «آقای بازیگر» آمده بودند، اما اصرار و تلاش‌شان برای ورود به وحدت غیرقابل هضم بود.

– با پایان مراسم در تالار وحدت موج سنگینی از سلفی‌بگیران مانع از خروج اتومبیل حامل پیکر مرحوم انتظامی از یک سو و ایجاد اختلال در عبور و مرور بازیگران، خوانندگان، کارگردانان و… شد که فعالیت عوامل حراست و نیروی انتظامی را نیز مختل کرده بود.

– حضور افراد دوربین و موبایل به دست زودتر از خانواده عزادار بر سر مزار آن مرحوم قابل تامل بود. جماعتی با دوربین و موبایل‌- بدون توجه به فضای تاثربرانگیز مراسم تشییع- در انتظار پیکر استاد بودند! شماری هم با پلاکارد و عکس و پوستر برای عکاسان و فیلمبرداران و خبرنگاران سوژه شدند! اگرچه آدم‌های دوربین به دست مقصر نیستند بلکه ذات سلفی با شعور در تضاد است.

– ازدحام جمعیت در اطراف قبر در نظر گرفته شده، چندین بار مراسم تدفین را با مشکلاتی روبه‌رو کرد. مداح مراسم از پشت میکروفن گفت: «از کناره خاک فاصله بگیرید، وإلا قبر ریزش می‌کند» سرانجام با دخالت نیروی انتظامی فضا برای مراسم تدفین تا حدودی مهیا شد.

مسئولین برگزاری مراسم پس از تدفین پیکر مرحوم انتظامی، بار‌ها از جمعیت حاضر خواستند تا اطراف مزار را خلوت کنند. شاید خانواده ایشان بتوانند در آخرین لحظات وداع و کمی عزاداری کنند، اما یک خانم با کمال آرامش گفت: «عکسم را بگیرم بعد می‌روم» هیچ کس حریفش نشد، تا عکسش را هم نگرفت نرفت!

این اولین مراسم یا رویدادی نیست که رفتار برخی از افراد خاطره‌ها را آزرده می‌کند، آیا برای فرهنگ‌سازی و هدایت سلفی‌بگیران تدبیری خواهد شد؟!

هنرمندان و شخصیت‌های برجسته بسیاری تاکنون از دنیا رفته‌اند، از خانواده و بازماندگان هرکدامشان که بپرسید همین گله را دارند. بعنوان یک مثال دیگر، فاجعه پلاسکو و نمایشی که همین جماعت دائم السلفی‌ها راه انداخته بودند را هیچ‌گاه هیچ‌کس فراموش نخواهد کرد.

منبع :تسنیم

نوشته حواشی مراسم تشییع و تدفین عزت‌الله انتظامی اولین بار در نقد فارسی. پدیدار شد.