مایکروسافت به دنبال آوردن کنترلرهای Xbox به دنیای موبایل گیمینگ
1 min read

مایکروسافت به دنبال آوردن کنترلرهای Xbox به دنیای موبایل گیمینگ

در حالی که همه میدانیم که انجام بازی بر روی موبایل در چند سال اخیر و با افزایش قدرت سخت افزاری و کیفیت بازی های این پلتفرم بسیار زیاد شده، اما باید گفت که دقیقا شاید درک درستی از این رشد فوق العاده نداشته باشیم. برای درک بهتر این موضوع باید گفت که ارزش کل صنعت بازی تا پایان سال جاری به 115 میلیارد دلار خواهد رسید و موبایل گیمینگ با درآمد 50 میلیارد دلاری، چیزی حدود نیمی از کل سهم این صنعت پردرآمد را در اختیار خواهد داشت که در مقایسه با سال قبل، افزایش 10 میلیارد دلاری شامل حال این بخش شده است. از دیگر دلایلی که جایگاه با ارزش موبایل گیمینگ را تائید میکند این است که 25 درصد از فعال ترین اپلیکیشن های دستگاه های iOS بازی هستند و همین 21 درصد از محبوب ترین برنامه های اندرویدی، در دسته گیم قرار میگیرند.

برخی از محبوب ترین بازی های پلتفرم های موبایل، چه اندروید و چه iOS و چه بر روی گوشی یا تبلت، از طریق دستورات لمسی کنترل میشوند و واکنش ها از طریق لمس انگشتان کاربر بر روی نمایشگر صورت میگیرند که به واقع تجربه چندان رضایت بخشی از بازی را به کاربر منتقل نمیکنند. چیزی که موبایل گیمرها همیشه کمبود آن را هنگام بازی حس کرده اند یک کنترلر فیزیکی مشابه کنترلرهای کنسول های بازی است. خبر خوش این است که مایکروسافت به دنبال آوردن تجربه سنتی بازی بر روی موبایل از طریق کنترل فیزیکی است. اگر چه آرگونومی و طراحی نمونه های مفهومی آزمایشی مایکروسافت الهام گرفته شده از بازخوردهای منطقی گیمرها است، این میتواند راهی ایده آل برای تجربه روان و همه جانبه بازی بر روی موبایل باشد.

Xbox-controllers

در نمونه آزمایشی کنترلرهای فیزیکی مایکروسافت برای موبایل سعی شده تا کنترلری فشرده و با طراحی ساده و کاربری آسان ارائه شود. البته طبیعتا کنترلرهای کوچک تر قابلیت جابجایی راحت تری دارند اما کنترلرهای بزرگ حس بهتری را منتقل میکنند. مایکروسافت در حالی که طراحی کنترلر را فشرده تر کرده، اما سایز دکمه ها تغییر نکرده است اما دکمه ها در فاصله کمتری نسبت به یکدیگر قرار گرفته اند. از چالش هایی که مایکروسافت برای طراحی این کنترلر نمونه با آن روبرو بوده، ضربه گیرهایی بوده است که باید داخل خود کنترلر تعبیه میشدند. این ضربه گیرها به طور معمول در قسمت بالای کنترلر قرار میگیرند، ضربه گیر و ماشه کنترلر در قسمت زیرین دسته قرار گرفته است. از آنجایی که مطمئنا رشد چشمگیر موبایل گیمینگ ادامه خواهد داشت، نیاز گیمرها به کنترلرها در سال های آینده افزایش پیدا خواهد کرد. در صورتی که روش هایی مانند اقدام مایکروسافت به مرحله اجرا برسد، طبیعتا به زودی شاهد عرضه این کنترلرها به بازار خواهیم بود.