هفت سال از ارائه Galaxy Note می‌گذرد اما همچنان به عنوان تاثیر گذارترین تلفن هوشمند شناخته می‌شود
1 min read

هفت سال از ارائه Galaxy Note می‌گذرد اما همچنان به عنوان تاثیر گذارترین تلفن هوشمند شناخته می‌شود

یک تلفن فوق‌العاده، اما احتمالا زیاد بزرگ. گوشی تمام تکنولوژی مورد نیاز را شامل می شود؛ اما یک مشکل وجود دارد؛ مردم دوست ندارند در خیابان راه بروند و با چنین تلفن بزرگی صحبت کنند. این تقریبا چیزی بود که خبرنگاران پس از رونمایی سامسونگ Galaxy Note در نمایشگاه IFA 2011 برلین، درباره آن بیان کردند.

خب باید بگوییم که آن‌ها در اشتباه بوده‌اند؛ خیلی‌ها از استفاده از یک تلفن بزرگ‌تر خوشحال بودند و مسیری که تلفن‌های هوشمند برای توسعه پیشرو گرفته بودند را تایید می‌کردند. همچنین فروش بالای Galaxy Note باعث شد چشم انداز تلفن‌های هوشمند به طور کلی تغییر کند.

Galaxy Note شاید تنها تلفن هوشمند تاثیرگذار نباشد، اما می‌توان از آن به عنوان تاثیر گذار ترین تلفن هوشمند یاد کرد. محصولی که یک تنه نوع جدیدی از طراحی تلفن‌های هوشمند را ارائه کرد.

Galaxy Note چه رقیبانی را در پیشرو خود میدید؟

در سال 2011، بازارتلفن‌های هوشمند سریعا در حال رشد بود وگوشی‌های خوب فراوانی در آن زمان ارائه شدند. آیفون 4S با صفحه نمایش 3.5 اینچی، پرچمدار 4.3 اینچی سامسونگ Galaxy S2، موتورلا Droid Bionic با صفحه نمایش 4.3 اینچی و محصول 4.3 اینچی HTC یعنی Evo 4G از جمله تلفن‌های هوشمندی بودند در سال 2011 به بازار ارائه شدند.

اما هیچکدام از این دستگاه‌‌ها شبیه به Galaxy Note نبودند. آ‌نچه تفاوت را رقم می‌زد صفحه نمایش Galaxy Note بود. در واقع سایر تلفن‌ها توان رقابت با هر قسمت دیگر Galaxy Note را داشتند اما صفحه نمایش آن در سطح متفاوتی از بقیه قرار داشت. این درواقع یک قمار بزرگ برای سامسونگ بود. این درست است‌ که حالا می‌توان به عقب نگاه کرد و کسانی که در آن زمان نظر به عدم موفقیت تلفن داده بودند را مورد تمسخر قرار داد اما در آن زمان، قطعا در هنگام استفاده از Galaxy Note در نزد عموم چند نگاه تمسخر آمیز دریافت می‌کردید.

اولین فبلت نبود

Galaxy Note اولین فبلت ارائه شده نبود و سرنوشت مدل‌های پیش از آن نشان داده بود که موفقیت آن به هیچ عنوان از پیش تضمین شده نبوده است.

HTC Advantage قطعا اولین فبلت به حساب می‌آید؛ یک تلفن هوشمند 5 اینچی با سیستم عامل ویندوز‌ فون. در حالی که صفحه نمایش بزرگی برای ارائه داشت اما تکنولوژی به اندازه‌ای پیشرفته نبود که گوشی را به میزان نیاز برای قابل حمل بودن کوچک کند.

Dell Streak نیز تقریبا یک سال قبل از Note معرفی شد اما به دلیل رابط کاربری نامناسب، با استقبال خوبی رو به رو نشد.

سامسونگ باید مطمئن می‌شد که Galaxy Note یک رابط کاربری مناسب ارائه کند و به اندازه‌ای کوچک باشد که حقیقتا قابل حمل باشد. موفقیت سری S سامسونگ به کمپانی این باور را بخشید که می‌توانند یک تلفن هوشمند بسیار عالی بسازند و تنها لازم بود که دانش خود را به یک دستگاه با صفحه نمایش بزرگ‌تر انتقال دهند.

مشخصات فنی

پیکربندی Galaxy Note سامسونگ مساوی و یا حتی قویتر از بیشتر رقیبانش بود. این تلفن هوشمند با کنار هم قرارگرفتن یک پردازشگر دو هسته‌ای 1.4 گیگاهرتزی، دوربین پشتی 8 مگاپیکسل، دوربین جلو 2 مگاپیکسل، یک گیگابایت رم و 16 یا 32 گیگابایت حافظه داخلی به یک پکیج کامل تبدیل شده بود. صفحه نمایش آن از تکنولوژی Super AMOLED HD با رزولیشن 1,280 x 800 استفاده می‌کرد که آن را به بهترین نمایشگر موجود در بازار تبدیل کرده بود.

همچنین ضخامت کم‌تر از یک سانتیمتر و تنها 178 گرم وزن آن را به طرز شگفت آوری قابل حمل کرده بود. Note همچنین شبیه به Galaxy S2 طراحی شده بود، بنابراین برای مشتریان نیز آشنا به نظر می‌رسید.

حقه دیگر دستگاه، قلم آن بود. سامسونگ در تبلیغات S Pen را در بالا و رو به روی گوشی قرار داد. سامسونگ اعتقاد داشت که قلم تفاوت را رقم خواهد زد و باعث موفقیت در رقابت می‌شود.

سامسونگ تلاش‌های زیادی انجام داد تا S Pen به چیزی بیشتر از یک اشاره‌گر ساده تبدیل شود. این قلم توانایی ثبت اسکرین شات، کنترل حرکت و اجرا برنامه دریافت یادداشت را دارا بود.

Galaxy Note یک موفقیت بزرگ بود

درحالی که یک محصول قدرتمند با بهره‌وری بالا به حساب می‌آمد، برای کاربران عادی نیز بسیار جذاب بود.این دستگاه بزرگ با رزولیشن بالا شرایطی را به همراه می‌آورد که مرور صفحات وب و تماشای عکس و فیلم به یک تجربه عالی تبدیل شود.

این تلفن هوشمند رکورد فروش تاثیرگذاری از خود بر جای گذاشت؛ در دوماه اول از تاریخ معرفی آن سامسونگ موفق به فروش یک میلیون نسخه از آن دستگاه شد و در آگوست 2012، 9 ماه پس از معرفی، سامسونگ اعلام کرد که به رکورد فروش ده میلیون نسخه از Galaxy Note رسیده است. این مسئله باعث شد تا دیگر سامسونگ وسایر کمپانی‌ها قادر به نادیده گرفتن این سبک از طراحی نشوند.

بعد از آن

طولی نکشید که هر کمپانی فبلت مخصوص خود را به بازار ارائه کرد. الجی و پاناسونیک اولین‌ها بودند و HTC هم بعد‌ها به آن‌ها پیوست. اما بزرگترین تاثیر پذیری از Note زمانی بود که اپل از اولین فبلت تاریخ خود یعنی آیفون 6 پلاس رونمایی کرد. با Galaxy Note، سامسونگ محصولی داشت که این کمپانی را در رقابت بسیار جلو بی‌اندازد؛ تلفن هوشمندی که نگرش بازار را به تلفن‌های هوشمند به صورت بی سابقه‌ای عوض کرد.