نزدیک شدن به فروپاشی بسیاری از شرکت های سخت افزاری ایرانی!
1 min read

نزدیک شدن به فروپاشی بسیاری از شرکت های سخت افزاری ایرانی!

چند سالی است که رونق تجارت الکترونیک، فناوری اطلاعات، خرید و فروش های IT و مواردی از این دست، در ایران بسیار کاهش یافته است. با این وجود از بهار سال جاری، این فشار به طوری ملموس چند برابر شده و با توجه به افزایش ارزش ارز به نسبت ریال ایران، تورمی خیره کننده کشور عزیزمان را در نوردیده است. همانند دیگر محصولات و خدمات، قیمت قطعات سخت افزاری و تجهیزات جانبی کامپیوتر نیز با افزایش قیمت چشمگیر روبرو شده و این مسئله دست بسیاری از کاربران را از دنیای کامپیوتر و سخت افزار دور نگاه داشته است.

این افزایش قیمت بسیار شدید، حتی دامن گیر ماینرها نیز شده است. به هر حال با کاهش قدرت خرید کاربران ایرانی، شرکت های فروشنده و بخش های خدمات پس از فروش که به طور مستقیم به بخش فروش وابسته هستند، در حال فروپاشی هستند. پس از تعدیل نیروی گسترده "مجموعه دیجی کالا" این زنگ خطر به صدا در آمد که تعدیل نیرو و بیکاری در این صحنه بسیار خطرساز و جدی است. اما دیجی کالا تنها یکی از مجموعه های مرتبط با این صنعت بود که خبر تعدیل نیروی آن رسانه ای و عمومی شد.

بسیاری از شرکت های داخلی در ماه های اخیر مجبور به تعدیل نیرو شده و یا از پرداخت حقوق کارمندان خود عاجز هستند. گزارش های موثقی از برخی از شرکت های سخت افزاری در دست است که نشانگر بدهی های گسترده آنها به بخش های وابسته است. هزینه تبلیغات، هزینه های توسعه، هزینه های تولید محتوای اینترنتی، حقوق کارمندان و… از جمله بخش هایی هستند که شرکت های مرتبط با سخت افزار، در ایران با آن روبرو هستند. پس از فشارهای بسیار، برخی از شرکت ها به ناچار به تعدیل نیرو پرداخته و از وسعت عملیاتی خود کاسته اند. برخی دیگر نیز در پرداخت حقوق ماهیانه کارمندان به مشکل برخورده و برخی از آنها مدتی است که حقوق خود را دریافت نکرده اند. کاهش تبلیغات و هزینه های توسعه، نمایانگر ابعاد این فاجعه بزرگ است!

این فروپاشی تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد؟ از آنجایی که عمده این شرکت ها شامل دفاتر خدمات پس از فروش و وارد کنندگان قطعات است، در صورت ادامه این وضعیت، افزایش نرخ بیکاری می تواند ضربه هایی جبران ناپذیر را به بدنه کشور وارد نماید.