راز خرابی کارت گرافیک های انویدیا در تراشه های GDDR6 نفهته است؟!

مسئله بروز ایراد در برخی از کارت گرافیک های RTX 2080 Ti در مدل های FE و حتی گاها سفارشی، مسئله ای است که این روزها نقل محافل خبری سخت افزار شده است.

((گزارش های کاربران حاکی از آن است که کارت گرافیک های RTX 2080 Ti با مشکلاتی روبرو هستند که از جمله آنها می توان به خرابی زودهنگام و صفحه آبی (BSOD) اشاره کرد. هر چند که تعداد زیادی از خریداران این محصولات، عملکردی بدون مشکل و روان را گزارش کرده و اعلام کرده اند که هیچ از یک این موارد را تا کنون تجربه نکرده اند، اما ظاهرا برخی از کاربران به صورت مشترک با کرش های فنی مشابه دست و پنجه نرم می کنند. در یک جمع بندی، بیشتر کاربرانی که این موارد را گزارش کرده اند، جزو خریداران کارت گرافیک های Founders Edition بوده اند که این مسئله را در انجمن رسمی این شرکت عنوان کرده اند.))

سپس انویدیا وارد داستان شده و اعلام کرد که متوجه شده است که برخی کاربران مشکل خود را در چندین انجمن به صورت همزمان مطرح کرده و تعداد این افراد زیاد نیست.

((انویدیا به سرعت به این مسئله واکنش نشان داده است؛ در اخبار آمده است که برخی از کاربرانی که دچار مشکلات مورد بحث هستند، نه فقط در یک انجمن، بلکه در چند انجمن به مطرح کردن مشکل خود با این کارت گرافیک پرداخته که به نوعی منجر به بزرگنمایی از نظر کمیت شده است. همچنین افرادی که دارای مشکلات فنی هستند، همواره برجسته تر از کاربرانی هستند که فاقد این مسائل هستند. در نهایت NVIDIA وجود چنین مسئله ای را تائید کرده و خوشبختانه قصد پاک کردن صورت مسئله را ندارد؛ این شرکت اعلام کرده است که در حال تحقیق و بررسی، به جهت یافتن منشاء این ایرادات است.))

حال پس از گذشت مدت کوتاهی، برخی از گزارش ها حاکی از آن هستند که این تحقیقات بر سر این مشکل، انویدیا را به تراشه های حافظه GDDR6 رسانده است. این احتمال وجود دارد که به دلایل فنی، بروز مشکلات فوق به تراشه های GDDR6 ساخت شرکت Micron است. در آزمایش های فوق مشخص شده است که دمای تراشه های حافظه بسیار بالا رفته و سیستم های تهویه نیز برای چنین حرارتی طراحی نشده اند. به هر حال در ابتدا مسئله حرارت و مشکلات فنی تراشه های GDDR6 مطرح شده است. با این وجود انویدیا تائید می کند که این مسئله گریبانگیر تمامی مدل ها نشده است.