جدیدترین پتنت سامسونگ و اشاره به دوربین تحت نمایشگر و صفحه نمایش بی حاشیه
1 min read

جدیدترین پتنت سامسونگ و اشاره به دوربین تحت نمایشگر و صفحه نمایش بی حاشیه

چیزی که در مورد طراحی گوشی های هوشمند نسل های آتی مطمئن هستیم این هستید که به زودی حاشیه از صفحه نمایش این دستگاه ها کاملا حذف خواهد شد و تمام اسمارتفون ها از نسبت نمایشگر به بدنه بیش از 90 درصد برخوردار خواهند شد که این باعث میشود گوشی های هوشمند آینده زیباتر از آنچه امروز هستند به نظر برسند. با اینکه از چندین سال قبل، شارپ تولید کننده گوشی های با صفحه نمایش لبه به لبه بود، اما از سال 2017 روند رو به رشد طراحی گوشی های با حاشیه نمایشگر بسیار کم به طور جدی آغاز شد و حالا پرچمداران متعددی از صفحه نمایش هایی با حاشیه های بسیار باریک برخوردارند. اپل، هواوی، گوگل و غیره با طراحی های نسبتا مشابه سعی در کاهش هر چه بیشتر حاشیه نمایشگر ها کردند که البته وجه مشترک در صفحه نمایش پرچمداران این سه سازنده، ناچ بالای نمایشگر آنهاست. این در حالیست که سامسونگ هنوز وارد بازی ناچ ها نشده است و سخت در تلاش است که با یک ایده جدید، علاوه بر عدم استفاده از ناچ، اسمارتفونی تمام صفحه را وارد بازار کند.

غول کره ای اخیرا پتنت های مختلفی را در رابطه با صفحه نمایش های بدون حاشیه به ثبت رسانده است که مورد توجه ترین آنها که احتمالا شامل حال Galaxy A8s خواهد شد، یک سوراخ ریز در بالای صفحه نمایش را نشان میدهد که جایگاه دوربین سلفی دستگاه است. اما حالا این کمپانی پتنت جدید دیگری را به ثبت رسانده که تفاوت هایی با پتنت پیشین دارد. در اسناد درز شده از این پتنت، نمایشگری کاملا بدون حاشیه را شاهد هستیم که حتی در همین تصاویر شماتیک نیز بسیار جذاب به نظر میرسد.

Samsung-beneath-the-display-design

در جدیدترین پتنت سامسونگ، طراحی بدون حاشیه نمایشگر را به لطف بهره گیری از سنسورها در زیر صفحه نمایش هستیم. سامسونگ برای این کار از روش سه لایه ای استفاده کرده است. اولین لایه، جایگاه ماژول شفاف آنتن و سنسورهای کاملا ضروری همچون سنسور دوربین جلو و اسپیکر گوشی (بلندگوی مکالمه) است. این پنل درست در زیر نمایشگر قرار میگیرد که شامل حفره های بسیار ریزی در بخش قرار گیری سنسورها میشود. در نهایت تمام این قطعات در زیر یک لایه شیشه ای قرار میگیرند که تمام سنسورها از جمله دوربین از دیدگان کاربر مخفی نگاه میدارد.

Samsung-beneath-the-display-design

از جالب توجه ترین نکات قابل درک در این پتنت این است که ماژولی که شامل دوربین جلوی دستگاه است میتواند به عنوان سنسور اصلی نیز مورد استفاده قرار گیرد که با این ایده، فضای داخلی دستگاه به شکلی بهینه استفاده میشود. دیگر ویژگی قابل توجه این پتنت، کاربرد آن در 3 بعدی سازی سوژه ها است. خبر پتنت جدید سامسونگ تنها چند هفته بعد از انتشار خبر کار کردن این کمپانی بر روی فناوری زیر صفحه نمایش منتشر شده است. هیچ تاریخ مشخصی برای استفاده از این نوع طراحی در گوشی های سامسونگ مشخص نشده اما شاید سال 2020 این اتفاق صورت بگیرد و گلکسی اس 11 از این طراحی منحصر به فرد برخوردار شود.