تیر اپل به سنگ خورد، آمار فروش کمتر از حد انتظار آیفون XR
1 min read

تیر اپل به سنگ خورد، آمار فروش کمتر از حد انتظار آیفون XR

در ماه سپتامبر گذشته، زمانی که اپل نسل جدید آیفون های خود را رونمایی کرد، با اینکه دو مدل گران قیمت جذاب تر به نظر میرسیدند، اما نماینده نسبتا ارزان قیمت تر اپل بیشتر از دو مدل لوکس دیگر توجهات را به خود جلب کرد. آیفون XR، اسمارتفونی که اختلاف قیمتی قابل توجهی با دو مدل Xs و Xs مکس داشت اما بسیاری از ویژگی های مهم را از دو مدل رده بالاتر به ارث برده بود. در بررسی ها هم این مدل بسیار خوب ظاهر شد و امتیازاتی عالی دریافت کرد. هم از لحاظ عمر باتری و هم از لحاظ کیفیت ساخت و مقاومت بدنه آیفون XR فراتر از حد ظاهر شد و با تمام این اوصاف، پیش بینی تحلیلگران این بود که فروش چشمگیری را این مدل رقم بزند.

اما آیفون ارزان قیمت 2018 اپل چیزی که تحلیلگران پیش بینی کرده بودند را برآورده نکرد. میزان پیش فروش آیفون XR کمتر از آیفون Xs بود و حتی آمار فروش هفته اول این دستگاه نیز کمتر از چیزی بود که پیش بینی میشد. در حالی که پیش تر گزارش شده بود اپل قصد دارد سرعت تولید این نسخه از آیفون 2018 را افزایش دهد، اکنون Nikkei Asian مدعی شده است که به خاطر تقاضای کمتر از حد انتظار، این برنامه کنسل شده است. اختلاف در آمار فروش آیفون XR با چیزی که تحلیلگران پیش بینی کرده بودند و اپل انتظار داشت فاحش بوده است و حالا چیزی که اپل باید بر روی آن تمرکز کند، تامین کافی نیاز بازار در تعطیلات کریسمس است.

فاکس کان، بزرگترین شرک واسطه تولید کننده در جهان و البته مهم ترین تولیدکننده آیفون XR اپل فقط از 45 خط تولید خود از مجموع 60 خط تولید برای تولید این گوشی هوشمند استفاده میکند. گفته میشود Pegatron، دیگر همکار اپل در تولید آیفون ارزان قیمت تر کوپرتینویی ها برنامه خود برای افزایش تولید این دستگاه را به حالت تعلیق درآورده و در انتظار دستور العمل های بعدی اپل است. در نهایت Wistron، دیگر مونتاژ کننده همکار اپل که به عنوان تامین کننده ذخیره برای کمک به اپل در تولید آیفون XR در زمان افزایش تقاضا در نظر گرفته شده بود، احتمالا دیگر در این پروژه با کوپرتینویی ها همکاری نخواهد کرد.

از آنجایی که اپل دیگر قصد ندارد آمار محصولات بخش سخت افزاری خود از جمله آیفون ها را اعلام کند، احتساب تعداد فروش این دستگاه ها برای ماه های مالی آتی از هم اکنون آغاز شده است. در حالی که چنین اخباری میتواند بیش از پیش به اپل آسیب بزند، چیزی که در نهایت مهم است، میزان درآمد و سودآوری کمپانی است که اپل در این زمینه بهتر از هر زمان دیگری عمل کرده است. با اینکه محبوبیت آیفون XR کمتر از چیزی بوده که اپل تصور میکرده، اما کمپانی از فروش بسیار خوب iPhone Xs Max بسیار خوشحال است ضمن اینکه فروش خوب آیفون 8 و 8 پلاس سال قبل نیز همچنان ادامه دارد.