جهرمی: حملات سایبری دیروز فقط از یک رژیم شرور برمی‌آید
1 min read

جهرمی: حملات سایبری دیروز فقط از یک رژیم شرور برمی‌آید

روز گذشته حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس هیئت مدیره زیرساخت از حملات پراکنده اسرائیل به زیرساخت‌های ارتباطی ایران خبر داد. او در حساب توئیتر خود اعلام کرد که تمامی این حملات با قدرت دفع شده‌اند. آذری جهرمی، وزیر ارتباطات هم اعلام کرد که با هوشیاری تیم‌های فنی، خطر برطرف شده، اما از مجامع بین‌المللی پیگیر موضوع خواهد بود. امروز جهرمی اطلاعات کاملتری از هدف حمله سایبری روز گذشته ارائه کرده است. او گفت:

تصمیم داشتند از طریق نفوذ به یکی از سرورهای پابلیک موجود در بستر اینترنت برای ارائه خدمات به زیرساخت‌های داخلی دسترسی بگیرند که این نفوذ شناسایی و کدگذاری شده بود و متوجه بودیم که این را برای روز مبادا گذاشته بودند و اکنون با مستندات، این اقدام وقیح را از مراجع بین‌المللی پیگیری می‌کنیم. تمام فعالیت‌هایشان روی این کدها تحت پایش از طریق مراکز SOC خود مراکز ارتباطی و با همکاری که در مرکز وجود داشت بود.

طبق گزارش خبرگزاری ایسنا، آذری جهرمی در همایش پدافند غیرعامل با اشاره به این موضوع که در قدیم پس از وقوع حمله متوجه آن شده و شروع به تحلیل می‌کردیم، گفت که امروز پیش از شروع حمله در جریان قرار می‌گیریم و از آسیب‌های آن جلوگیری می‌کنیم که این دستاورد بزرگی است.وزیر ارتباطات ضمن اشاره به نقش مهم فضای مجازی در پخش اطلاعات، در خصوص جزئیات حمله روز گذشته و چگونگی دفع آن اینگونه توضیح داد:

روز گذشته از نوع تعاملی و command هایی که ارسال می‌کردند احساس می‌شد که می‌خواهند عملیات اجرایی را آغاز کنند که سریعا هم جلوی آن گرفته شد و اطلاع رسانی هم شد. مستندات آن هم جمع آوری شده که از مراجع بین‌المللی پیگیری می‌کنیم. آنها برای این تخریب حتی ip خود را هم مخفی نکردند و رسما با ip شرکت اینترنتی خود چنین کاری را انجام می‌دهند که این جز از یک رژیم شرور و انسان‌های شرور بر نمی‌آید.

جهرمی نسبت به پایداری شبکه به مردم اطمینان داد و از دسترس خارج شدن آن را غیرممکن خواند. او احتمال عدم دسترسی به یک سایت برای مدتی را مجتمل دانست اما محتل کردن خدمات عمومی را بعید عنوان کرد. او با اذعان به اینکه اجازه خرابکاری در شبکه را نخواهند داد، عنوان کرد که در مرحله بعد از پیگیری بین‌المللی، دانش حاصل شده را در اختیار کشورهای دوست و همسایه قرار خواهیم داد، تا از خرابکاری‌های احتمالی در کشور خود اگاه شوند و توان دفاع از خود را داشته باشند.