تراشه T2 در مک بوک های اپل از لینوکس متنفر است!؟
1 min read

تراشه T2 در مک بوک های اپل از لینوکس متنفر است!؟

افزون بر سری جدید کامپیوترهای قابل حمل MacBook Air، اپل در چند محصول دیگر خود از تراشه های پردازشی Apple T2 استفاده کرده است تا ضمن کاهش بار پردازنده اصلی، گزینه هایی نظیر بخش های امنیتی را پردازش نماید. حال مشخص شده است که MacBook Air های جدید این شرکت و البته برخی محصولات دیگر که از تراشه Apple T2 برخوردار هستند، امکان پشتیبانی و بوت لینوکس را پیدا نخواهند کرد.

از جمله وظایف تراشه T2، کنترل بخش امنیتی Touch ID، رمزنگاری APFS یا بوت امن UEFI یا همان (UEFI Secure Boot) است. در فایل PDF که توسط اپل منتشر شده است، به صراحت اعلام شده است که این تراشه امکان بوت توزیع های لیتوکس را غیر ممکن می کند. گواهینامه هایی که به همراه تراشه T2 وجود دارد، حاکی از آن هستند که این تراشه نمی تواند از بوت امن لینوکس پشتیبانی کند.

با این وجود نسخه های سیستم عامل ویندوز، مانند گواهینامه مایکروسافت، امکان نصب و راه اندازی بر روی این تجهیزات را خواهند داشت که البته نصب ویندوز بر روی سیستم های مک کاری بیهوده و غیر قابل توجیه است. برای این منظور کاربران می توانند با مراجه به Secure Boot، بخش Startup Security Utility را به منظور غیر فعال کردن بوت امن و نصب سیستم عامل های دیگر طی نمایند؛ اما به هنگام نصب توزیع های لینوکس به در بسته خواهید خورد چرا که این بخش از بوت های لینوکس پشتیبانی نخواهد کرد. اپل تا کنون در این زمینه اظهار نظری نکرده است.