گوگل: Dark Mode تأثیر مثبتی در کاهش میزان مصرف باتری دارد
1 min read

گوگل: Dark Mode تأثیر مثبتی در کاهش میزان مصرف باتری دارد

گوگل یافته‌های خود را در رابطه با Dark Mode (تِم‌های تاریک برنامه‌ها و رابط کاربری) و تأثیر آن در میزان مصرف باتری منتشر کرده است. درطی رودیداد Android Developer Summit که این هفته برگزار شد، گوگل با توسعه دهندگان برنامه‌ها در رابطه با اینکه چطور می‌توان بهترین شرایط را برای مصرف باتری فراهم کرد، صحبت کرد.

به‌طور کلی میزان مصرف باتری با بالابردن میزان روشنایی صفحه نمایش رابطه مستقیم دارد و هر چه صفحه روشن‌تر باشد، میزان مصرف باتری بیشتر است. با این حال، رنگی که در صفحه نمایش داده می‌شود هم می‌تواند در میزان مصرف باتری تأثیر بگذارد. این درست زمانی است که گوگل از مزیت‌های Night Mode و تم‌های تاریک می‌گوید. در تصویر پایین می‌توانید مقایسه میزان مصرف باتری دو گوشی گوگل پیکسل و آیفون 7 را ببینید. این دو گوشی به ترتیب دارای پنل‌های AMOLED و IPS LCD می‌باشند.

در تصویر پایین میزان مصرف باتری، زمانی که صفحه‌نمایش گوشی پیکسل در حالت بیشترین میزان روشنایی است، در رنگ‌های مختلف نشان داده شده است.

در این تصویر هم می‌توانید مشاهده کنید که صفحه‌نمایش با تصویر پس‌زمینه سفید در حالت ماکزیمم روشنایی، بیشترین میزان مصرف باتری را دارد.

این زمانیست که گوگل به اشتباه خود اعتراف می‌کند. در متریال دیزاین اندروید به صورت پیش‌فرض از رنگ سفید استفاده شده است و حالا گوگل اعلام کرده است که در این رنگ عملکرد باتری گوشی در بهترین حالت نیست و تم‌های تاریک بسیار کارآمدتر می‌باشند و میزان مصرف باتری را به طرز قابل‌توجهی کاهش می‌دهند. حالا با این اوصاف احتمالاً گوگل در طراحی آینده خود از نوع دیگری از رنگ‌های سفید مانند کرم در اندروید Q استفاده کند.

همانطور که در تصاویر مشاهده شد، حالت شب و تاریک می‌تواند می‌تواند تأثیر زیادی در میزان مصرف باتری گوشی در دستگاه‌هایی با نمایشگر AMOLED داشته باشد، اما تأثیر مثبت آن در پنل‌های LCD آنقدر محسوس نبود. با استفاده از این یافته‌ها توسعه دهندگان اندروید باید برنامه‌های خام این سیستم عامل را با Dark Mode عرضه کنند و احتمالاً سبک متریال دیزاین آنها را با آپدیت تغییر داده و امکان استفاده از دارک مد را فراهم کنند. اگر شما هم از آن دسته از کاربرانی هستید که به میزان مصرف باتری گوشی با نمایشگر OLED خود اهمیت می‌دهید، توصیه می‌کنیم که اگر در برنامه‌ای (مانند توئیتر و یوتیوب) امکان استفاده از حالت تاریک هست، از کنار آن به سادگی عبور نکنید.