بررسی آداپتور وایرلس D-Link DWA-182 C1 Dual Band AC1200
1 min read

بررسی آداپتور وایرلس D-Link DWA-182 C1 Dual Band AC1200

شرکت دی لینک یکی از شناخته شده ترین و پر فروش ترین برند های تولید کننده تجهیزات شبکه به شمار می رود که 32 سال پیش در تایوان تاسیس شد. خوشبختانه سالهاست که محصولات این برند در کشور عزیز ما حضور دارد و با استقبال مناسبی روبرو می شود. خوشبختانه شرکت آونگ همکاری خود را یا شرکت بین المللی تایوانی دی لینک آغاز کرده و نماینده رسمی محصولات دی لینک در ایران است. نماد شروع همکاری این دو مجموعه عبارت شناخته شده حوزه شبکه (connected) بوده که نشان دهنده شروع اتصالی پایدار و قابل اعتماد برای این مجموعه است. هم اکنون تمام محصولات دی لینک با گارانتی و خدمات پس از فروش شرکت آونگ در سراسر کشور عرضه می شود. محصولی که امروز برای بررسی در نظر گرفته ایم آداپتور وایرلس D-Link DWA-182 است که از نظر فن آوری محصول جدیدی نیست و حداقل پنج سال است که در بازار های جهانی حضور پر رنگی دارد و امتحان خود را به خوبی پس داده است.

البته ناگفته نماند نسخه DWA-182 امروزی تفاوت هایی با نسخه پنج سال پیش دارد به همین جهت، شرکت D-Link برای آنکه خریداران مطمئنا نسخه ی به روز و کاملا ارتقایافته DWA-182 را تهیه کنند، به آن پسوند C1 اضافه کرده است. نسخه C1 آداپتور DWA-182 از درگاه USB 3.0 پشتیبانی می کند. پیش از آنکه این محصول خوش ساخت از طرف آونگ در اختیار دفتر سخت افزار قرارگیرد، تقریبا اوایل تابستان بود که برای برقراری اتصال Wi-Fi سیستم تست خود در دفتر، به دنبال یک آداپتور وایرلس خوب می گشتیم. پس از تحقیق فراوان، پرس و جو از اهل فن و همچنین خواندن بررسی های مختلف، در آخر به این مدل رسیدیم و آن را تهیه کردیم. از جمله خصوصیات این آداپتور وایرلس می توان به این موارد اشاره کرد: پشتیبانی از باند 2.4 گیگاهرتز تا 300Mbps و باند 5 گیگاهرتز تا 867Mbps، مجهز بودن به دکمه اتصال سریع WPS، پشتیبانی از استاندارد امنیتی WPA2، استفاده از درگاه USB 3.0، سازگاری کامل با سیستم عامل های، ویندوز 10، لینوکس، MAC، و حتی سیستم عامل QTS مخصوص NAS های QNAP.

از انجایی که آداپتور های وایرلس در نزدیکی کاربر قرار می گیرند، بحث امنیت سلامت کاربر و میزان تشعشع آداپتور در کنار قدرت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود. کانادا یکی از سختگیر ترین کشور ها در زمینه سلامت، و تاثیر امواج بر بدن است و از اینرو به سختی یک قطعه وایرلس امکان فروش در بازار کانادا را پیدا می کند. خوشبختانه، DWA-182 از این نظر هم استاندارد های لازم را دارد و مجاز به فروش در کاناداست. با ما همراه باشید با بررسی آداپتور DWA-182C1 ساخت دی لینک.

جعبه، اقلام همراه و مشخصات فیزیکی:

مشخصات روی جعبه شامل پشتیبانی از USB 3.0، و استاندارد AC1200 می شود.

در پشت جعبه به صورت مفصل تر سرعت AC1200 را برابر 867Mbps و استاندارد های دیگر شامل استاندارد N600 و N300 توضیح داده شده است. نشان Windows 10 در پشت جعبه نمایانگر پشتیبانی ویندوز 10 از درایور این آداپتور به صورت پیشفرض است و نیازی به نصب درایور جداگانه نیست.

اقلام داخل جعبه شامل DVD درایور ها، دفترچه، دانگل USB، و یک جایگاه Extension برای اتصال دانگل و قراردادن آن بر روی کیس یا میز، می شود.

طول و عرض و ارتفاع پاور بانک برابر 9.7، 2.9، در 1.3 سانتیمتر و وزن آن برابر 20 گرم می باشد. جنس بدنه از نوع پلاستیک پولیش خورده است و منافظی برای عبور هوا در دو طرف لبه های این دانگل وجود دارد.

در پشت دانگل اطلاعات فنی آن مشخص است، نام محصول، نسخه فیرمور و نسخه سخت افزار C1. دانگل DWA-182 نسخه C1، از کنترلر Realtek RTL8812AU استفاده می کند که علاوه بر سیستم عامل ویندوز 10، با سیستم عامل های لینوکس و مکینتاش نیز سازگاری کامل دارد. این قطعه یکی از معدود دانگل هایی است که با سیستم عامل NAS های شرکت QNAP نیز سازگاری دارد و در اغلب مدلهای NAS ساخته شده توسط QNAP، به صورت پیشفرض پشتیبانی می شود.

وقتی دانگل بر روی جایگاه اکستنشن خود قرار می گیرد کمی نا متعادل می شود اما می توان آن را ایستاده نگاه داشت. به نظر میرسد کابل اکستنشن USB 2.0 باشد، که از این نظر، بهتر است دانگل را به صورت مستقیم به درگاه USB 3.0 روی کیس یا پشت مادربرد بزنید تا اینکه بخواهید از کابل اکستنشن USB 2.0 داخل جعبه استفاده کنید. از ویژگی های خاص این آداپتور می توان به پشتیبانی از فن آوری AC SmartBeam دی لینک اشاره کرد که به جای پخش سیگنال دریافتی، در محیط، آن را به صورت هدفگذاری شده به سمت دستگاهی که به آن متصل است نشانه می رود و به صورت هوشمند تمام قدرت امواج خود را برای اتصال به سمت مودم به کار می بندد (به جای آنکه به همه ی اطراف پخش کند). البته این قابلیت صرفا در باند 5GHz، در استاندارد AC امکان بروز دارد.

استاندارد های امنیت شبکه:

آداپتور DWA-182 شرکت دی لینک از بالاترین استاندارد امنیتی رمزنگاری خانگی WPA2 شامل هر دو ساختار Personal و Enterprise پشتیبانی می کند و با هر دو الگوریتم TKIP و AES سازگار است. با توجه به پشتیبانی شبکه ای از استاندارد های IEEE 802.11a/g/n/ac می توان اطمینان داشت این دانگل با تمام مودم های جدید و قدیمی وایرلس سازگاری تمام دارد.

بررسی و نتیجه گیری:

با توجه به مدت زیادی که این دانگل را در اختیار داشته ایم، می توان گفت برد آن برای آپارتمان های شهری تا 100 مترمربع کاملا مناسب است. حداکثر میزان دریافت سیگنال در فاصله های 10 تا 15 متر به صورت بهینه بین 90 تا 75 درصد است. میزان سیگنال در ضعیفترین حالت خود، زمانی که مودم در فاصله ی تقریبا 25 متری با یک دیوار مابین قرار دارد، تقریبا بین 20 تا 35 درصد است. اتصال با ثبات، بدون قطعی، و کاملا پایدار برقرار می شود. قیمت این دانگل در بازارهای جهانی بین 24 تا 34 دلار متغیر است، و در بازار ایران نیز، قیمت آن به 300 هزار تومان می رسد. فقط دقت کنید هنگام خرید، حتما نسخه C1 را تهیه کنید.

با توجه به خصوصیات و توانایی های این دانگل، و با توجه به اینکه ما برای دفتر خودمان هم از همین دانگل گرفته ایم و بسیار راضی هستیم، نشان پیشنهاد شده توسط سخت افزار بدان اعطا می شود.

{REVIEW} label=امتیاز; decimal=1; max=10; راندمان=9.0; استاندارد های امنیتی=9.1; پشتیبانی از شبکه های بی سیم=8.9; ارزش خرید=8.5; {/REVIEW}