کالبدشکافی مک‌مینی  2018اپل توسط گروه iFixit

iFixit یکی از معتبرترین مراجع کالبدشکافی گجت‌های الکترونیکی است که با باز کردن و جداسازی قطعات درونی آنها میزان تعمیرپذیری دستگاه‌ها می‌سنجد. این گروه که این روزها با محصولات جدید کمپانی‌های بزرگ احاطه شده‌اند، در جدیدترین کار خود، به سراغ مک‎مینی سال 2018 اپل رفته‌اند و میزان تعمیرپذیری کوچکترین سیستم مک را بررسی کرده‌اند.

در مک‌مینی جدید اپل حداکثر 64 گیگابایت رم DDR4 می تواند مورد استفاده قرار گیرد. همچنین تا 2 ترابایت فضای SSD نیز در کانفیگ‌های متنوع آن یافت می شود. اپل از CPUهای نسل 8 اینتل، در مدل های 4 و 6 هسته‌ای استفاده کرده و چهار پورت Thunderbolt 3، سازگاری با USB-C، درگاه HDMI و رابط‌های USB-A به همراه یک کنترلر شبکه 10 گیگابیتی، بخش I/O را تشکیل می‌دهند. Mac Mini دارای پردازنده اضافی Apple T2 است که بخشی از پردازش‌های امنیتی را نیز بر عهده دارد. سیستم عامل macOS Mojave به همراه قابلیت‌های جدید چند نمایشگری و استفاده از برنامه‌های نرم‌افزاری بروز شده است. Mac Mini با قیمت 799 دلار در بازار جهانی به فروش می‌رسد. اما این سیستم دسکتاپی کوچک چگونه سرهم شده است؟iFixit به مک‌مینی جدید اپل از امتیاز 10 (بیشترین میزان تعمیرپذیری)، 6 داده است و این به طرز قابل توجهی بهتر از 3/10ای است که مک‌بوک ایر جدید اپل کسب کرده بود. آنها گفته‌اند که دسترسی به اجزای این دستگاه بسیار راحت است و برای جداکردن قاب آن تنها به یک جفت شست نیاز است. در مک‌مینی چسب‌های زیادی به کار نرفته و به اصطلاح iFixit اجزای آن را مانند گروگان نگه نداشته است. با استفاده از ابزار عادی و نسبتاً رایج می‌توان قطعات را جدا کرد.

نکات مثبتی که iFixit در این کالبدشکافی به آن اشاره کرده بود، استفاده از چسب‌های نه چندان سخت در سرهم کردن قطعات، استفاده از ابزارهای عادی برای جداسازی قطعات و امکان به‌روزسانی، ارتقاء و حتی جایگزینی دستی حافظه رم بود. اما نکات منفی مک‌مینی 2018 اپل این بود که CPU و حافظه SSD هر دو به برد لحیم شده‌اند و قابل ارتقاء نیستند و اگر هر پورتی آسیب ببیند، برای جایگزینی آن باید کل بُرد تعویض شود. در مجموع مک‌مینی 2018 اپل با کسب امتیاز 6 از 10 نمره قبولی را از iFixit دریافت می‌کند.