آیا ورزش‌های الکترونیکی المپیکی می‌شوند؟

خشونت در بازی‌های کامپیوتری یک موضوع جنجالی است که در سراسر جهان نیز به آن پرداخته می‌شود. برخی از نظریه‌ها بر این باور هستند که بازی‌های کامپیوتری سبب افزایش رفتار خشونت آمیز در کودکان و جوانان خواهد شد. حوادثی مانند حادثه تیر اندازی فلوریدا که به ورزش‌های الکترونیکی نسبت داده شده است، می‌تواند این مسئله را تایید کند که ورزش‌های الکترونیکی باعث ترویج خشونت می‌شوند.

در همین راستا، ایده پیوستن بازی‌های الکترونیکی به المپیک که پیش از این مطرح شده بود، توسط Thomas Bach، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، رد شد. وی دلیل این مخالفت را تناقض این بازی‌ها که دارای مفهوم کشتن هستند را با ارزش‌های المپیک بیان کرد.

در پایین می‌توانید متن اصلی صحبت‌های Bach را ببینید.

"ما نمی‌توانیم یک رشته را در المپیک قرار دهیم که به ترویج خشونت و تبعیض می‌پردازد و مفهوم اصلی آن کشتن است. از دیدگاه ما آن‌ها با ارزش‌های المپیک متناقض‌اند و مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند؛ البته هر ورزش رزمی برای مبارزه بین افراد ترتیب داده شده است، اما ورزش یک مسئله متمدنانه است. و قرار دادن ورزش‌های الکترونیکی در المپیک که درمورد کشتن افراد دیگر است، امکان پذیر نمی‌باشد."

آیا فقط بازیها با مفهوم کشتن ممنوع هستند؟

این سوال، موضوع جالبی برای بحث است. در حالی که بازی‌های تفنگی بیشتر از سایر بازی‌های کامپیوتری‌ خشن تر و گرافیکی تر هستند، طبیعی است که کمیته بین‌المللی المپیک چراغ سبز را به آن‌ها نشان ندهد؛ اما بازی‌های بسیار دیگری مانند FIFA یا Rocket League وجود دارند که اصلا هیچ خشونتی در آن‌ها دیده نمی‌شود. بنا بر اعلام کمیته المپیک فرانسه، میزبان المپیک 2024، در مورد امکان المپیکی شدن ورزش‌های الکترونیکی در فرانسه فکر خواهد شد.

آن‌ها در این باره گفته اند:

"این در مورد ما نیس، در مورد المپیک نیست، جوانان به بازی‌های الکترونیکی علاقه دارند. پس بیایید آن‌ها را بشنویم و در مورد خواسته هایشان فکر کنیم و اگر مانعی پیدا نکردیم، آن‌ را عملی کنیم. نمی‌خواهیم از از ابتدا نه بگوییم. این مسئله را به کمیته بین‌المللی المپیک بیان خواهیم کرد، با آن‌ها و خانواده ورزش‌های الکترونیکی جلسه‌ای برگزار خواهیم کرد تا از یک‌دیگر درک بهتری داشته باشند و در صورت امکان این پروژه را عملی خواهیم کنیم."

تصمیم نهایی درباره این موضوع بر عهده کمیته بین المللی المپیک خواهد بود. البته این مسئله که ورزش‌های الکترونیکی اساسا یک ورزش نیستند ممکن است باعث عدم استقبال مردم از این ایده شود. به هر حال هنوز هیچ چیز مشخص نیست و بازیکنان ورزش‌های الکترونیکی برای دریافت مدال المپیک باز هم نیاز به صبر دارند.