سخت افزار هفته: به شما “نه” نخواهد گفت؛ AMD Ryzen 5 1500X
1 min read

سخت افزار هفته: به شما “نه” نخواهد گفت؛ AMD Ryzen 5 1500X

دوستان و همراهان سخت افزار، همانطور که می دانید، به تازگی بخش با نام "سخت افزار هفته" را به وب سایت سخت افزار مگ افزوده ایم؛ هر هفته در این بخش یک قطعه سخت افزاری با ارزش خرید بالا را برای شما عزیزان معرفی خواهیم کرد که در این وضعیت کنونی و دشوار، دارای بالاترین ارزش خرید به نسبت هزینه پرداختی بوده و پارامترهای زیر در این انتخاب دخیل هستند:

  • ارزش خرید به نسبت عملکرد
  • پشتیبانی و خدمات پس از فروش
  • ویژگی های الحاقی توسط کمپانی
  • تائید عملکرد مناسب در بررسی های سایت و تجارب شخصی
  • طول عمر و گوشه چشمی به کارنامه برند در زمینه رضایت مشتریان

اما در بخشی دیگر، خواهان نظرسنجی از شما عزیزان نیز هستیم؛ خوانندگان و دوستان گرامی وب سایت سخت افزار، می توانند با درج نظرات خود در زمینه قطعه انتخابی، شامل تجارب شخصی و یا پیشنهاد یک قطعه مشابه، ما را در این بخش همیاری نمایند.

سخت افزار هفته: پردازنده AMD Ryzen 5 1500X

هر چند که پردازنده های نسل دوم AMD بر اساس معماری ZEN+ با نام Ryzen 2000 معرفی شده اند، اما پردازنده های نسل اول آن نیز همچنان مدل های رقابتی با قیمت های مناسب به شمار می روند که با یک مادربرد خوش قیمت و بدون زرق برق های اضافی، می توانند تشکیل یک سیستم مناسب را برای پردازش های مدرن را بدهند. Ryzen 5 1500X از جمله همین مدل ها است که با فناوری XFR، می تواند گزینه مناسبی برای خرید جدید و یا ارتقاء سیستم شما باشد.

این محصول با لیتوگرافی 14 نانومتری، از 4 هسته و 8 رشته بهره می برد. فرکانس هسته در آن از 3.5 گیگاهرتز آغاز و به 3.7 گیگاهرتز نیز خواهد رسید. حافظه Cache سطح یک 96 کیلوبایت به ازای هر هسته، حافظه Cache سطح دو 512 کیلوبایت به ازای هر هسته و حافظه Cache سطح سه 16384 کیلوبایت به صورت اشتراکی است. توان حرارتی آن 65 وات است که با همان کولر AMD Wraith Spire هم می توانید از پس دمای آن بر بیایید.

4 هسته، دقیقا همان چیزی است که بازی های روز بدان نیاز داشته و بر اساس آن توسعه یافته اند؛ همچنین با توجه به قابلیت بالای رندرینگ در معماری Ryzen، می توانید از آن در توسعه محتوا نیز استفاده نمائید؛ عمده مقایسه پردازنده های نسل اول Ryzen با معماری های KabyLake از برند اینتل است. به هر حال AMD Ryzen 5 1500X را به عنوان سخت افزار هفته انتخاب کردیم چرا که پارامترهای بسیاری برای این انتخاب وجود دارد.

محدوده قیمت

1 میلیون و 950 هزار الی 2 میلیون و 200 هزار تومان

نکات مثبت (به جز پارامترهای اصلی "سخت افزار هفته")

قیمت مناسب مادربردهای سازگار با سوکت AM4، توان حرارتی قابل قبول به نسبت پرفورمنس، فناوری خاص XFR، پشتیبانی از فناوری AMD SenseMI، عملکرد مناسب در زمینه رندرینگ تمامی توسعه دهنده ها نظیر CAD، بازی های روز با دقت مناسب، عدم نیاز به ارتقاء در کوتاه مدت